Cum să prepari mici mai sănătoşi

Greu de găsit în bucătăria românească un fel de mâncare la fel popular ca micii (sau mititeii). Şi cum vara este lungă, motive de sărbătoare se găsesc în fiecare week-end, iar micii sunt ieftini, tentaţia de a consuma prea multe grătare este la tot pasul.
Cum să prepari mici mai sănătoşi

Greu de găsit în bucătăria românească  un fel de mâncare la fel popular ca micii (sau mititeii). Şi cum vara este lungă, motive de sărbătoare se găsesc în fiecare week-end,  iar micii sunt ieftini, tentaţia de a consuma prea multe grătare este la tot pasul.

Tot în această perioadă românii tind să consume multe preparate grele precum: hamburgeri, carne marinată, cârnaţi şi chiar pastramă. Ştiţi cum se spune, ce e prea mult strică, iar consumul excesiv de carne roşie sau cărnuri procesate vine cu riscuri pentru sănătate şi pentru siluetă!

Este adevărat că se numesc “mici”, dar 100 de grame de mici pot să aibă până la 350 de calorii de calorii, un mic având de regulă în jur de 80 de grame. La aceste calorii se adaugă şi cele din pâine şi băuturile pe care le consumi (cel mai adesea bere sau sucuri carbogazoase!).

OMS atrage atenţia că unele produse din carne procesată, cum ar fi cârnaţii, şunca, micii, hot-dog-ul sau hamburgerii, consumate în cantităţi mai mari, pot mări riscul de apariţie a cancerului de colon.

„Pentru o persoană, riscul de îmbolnăvire de cancer colorectal din cauza consumului de carne procesată rămâne redus din punct de vedere statistic, însă acest risc creşte odată cu cantitatea de astfel de carne consumată„, a explicat dr. Kurt Straif, conducătorul Programului de monografii derulat în cardrul Agenţieu internaţionale pentru studii oncologice (International Agency for Research on Cancer (IARC), parte a OMS.

Potrivit datelor care provin din zece studii, „fiecare porţie de 50 de grame de carne procesată consumată zilnic creşte riscul de cancer colorectal cu 18%”, în timp ce riscul de cancer colorectal ar putea creşte cu 17% pentru fiecare porţie de 100 de grame de carne roşie consumată zilnic.

Mititeii sunt făcuţi tradiţional din carne de vită în amestec cu oaie, însă, deşi carnea tocată este o carne ieftină, relativ uşor de obţinut, acum o sută şi ceva de ani când au apărut, bucătăria românească nu excela în consumul de carne de vită. Nici astăzi carnea de vită nu este foarte consumată, poate cu excepţia burgerilor din ce în ce mai apreciaţi. În schimb, carnea tocată de porc este mult mai des folosită în acest amestec. Carnea de porc la grătar este mai des întâlnită şi în meniurile restaurantelor sau pe mesele românilor.

Problema este că atunci când micii sunt făcuţi din carne de porc tocată aceştia au un conţinut mare de grăsimi. Dacă achiziţionezi micii din comerţ trebuie să citeşti cu atenţie eticheta şi să fii foarte atent la ingredientele pe care le conţin. Pe lângă carnea tocată, bicarbonatul de sodiu, sare şi condimente apar de multe ori şorici, coloranţi precum carminul, acidul ascorbic sau chiar E621 (monoglutamat de sodiu), printre cei mai periculoşi aditivi pentru sănătate. Aşa că cea mai bună idee este să prepari micii în casă.

O altă problemă apare în momentul în care micii sunt gătiţi la grătar. Grăsimea scursă din ei intră în contact cu fumul şi generează hidrocarburi aromatice policiclice (HAP), cu potenţial cancerigen.  

Grătarul poate fi aprins cu lemne sau folosind cărbunii. Pentru o savoare specială a preparatelor, se poate folosi o combinaţie de lemne de esenţă tare peste care care să adaugati cărbunii. Într-o scrisoare datată din 1920 în care apar ingredientele şi intrucţiunile care trebuie urmate pentru prepararea micilor se recomanda ca micii să fie întorşi de maximum trei ori pe grătar.

Pentru ca micii să rămână zemoşi şi să nu se usuce pe grătar, un truc pe care trebuie neapărat să-l urmezi se referă la zeama de oase în prepararea lor. Zeama de oase se obţine prin fierberea oaselor de vită până când se topeşte măduva şi se obţine o zeamă lipicioasă, aceasta trebuie adăugată la la amestecul de carne..

O altă greşeală des întâlnită când vine vorba de grătare este faptul că nu se lasă carnea să ajungă la temperatura mediului  înainte de a fi pus pe foc şi se foloseşte foarte rece, direct scoasă din frigider. Asocierea micilor cu pâine şi bere înrăutăţesc şi mai mult digestia, putând provoca steatoza hepatică, aşa-numitul ficat gras.

Micii conţin cantităţi mari de sare, fiind contraindicaţi persoanelor obeze, hipertensive, diabeticilor, celor cu boli hepato-renale sau dislipidemie.

Dacă faci în casă amestecul de carne este important să te asiguri că tipul de carne folosit este proaspăt. Acesta este primul pas atunci când vrei să transformi mititeii într-un produs mai sănătos şi mai sărac în calorii. Dacă alegi o carne tocată de calitate şi nu cu foarte multă grăsime, la care adaugi condimentele preferate vei constata că rezultatul final este mult mai sănătos

Un alt element important asupra căruia ai control este modul în care îi consumi. Spre deosebire de un hamburger care are chifla, sosuri şi brânză, mititeii sunt mult mai săraci în calorii şi consideraţi un produs mai sănătos. Poţi să-i consumi cu diverse salate sau cu muştar. Încearcă să consumi micii alături de garnituri de legume – poţi alege între ciuperci, ardei gras, vinete, dovlecei, ceapă sau roşii la grătar sau salată de varză.

Dacă chiar vrei să-i mănânci cu pâine, atunci alege-o pe cea din făină integrală şi nu exagera cu cantităţile.

Micii trebuie să fie un aliment consumat ocazional, iar moderaţia şi calitatea trebuie să primeze.