Adevărul despre renunțarea la gluten și lactoză

Dr. Mihaela Bilic, medic primar nutriționist, ne spune care sunt consecințele renunțării la gluten, lactoză și carne, multe persoane alegând să le elimine din dietă.
15.04.2021 | Beatrice Osanu

Gluten, lactoză, carne. Multe persoane și le trec la ora actuală pe lista nutrienților la care renunță de tot sau pe perioade medii și lungi. Am stat de vorbă cu medicul nutriționist Mihaela Bilic despre aceste comportamente alimentare tot mai frecvente.

„Mi se pare că oamenii au intrat într-un extremism pe care aproape că și-l doresc. Caută să facă din mâncare un dușman și dacă insistă, până la urmă vor reuși. Puterea minții noastre este teribilă. Sfatul meu ar fi următorul: nu vă căutați intoleranțe și tot felul de probleme alimentare pentru automat le veți găsi. Și chiar puteți induce astfel de simptome, încărcând cu energie negativă un aliment” spune medicul Mihaela Bilic.

Dacă ne referim la lactoză, prezentă în lactate, aceasta este unul dintre nutrienții la care renunță multe persoane. De altfel, renunțarea la lactate este recomandată de specialiștii în medicină integrativă, abuzul de brânzeturi fiind văzut drep un factor proinflamator. Însă în același timp, ei recomandă alimentele fermentate, chefirul fiind printre acestea.

„În ceea ce privește lactoza, aici este mai degrabă un moft. La capitolul „lactoză”, este vorba despre acel carbohidrat din lapte, un dizaharid format dintr-o moleculă de glucoză și una de galactoză. Există o enzimă, lactaza, care metabolizează acest dizaharid și îl desparte în cele două molecule constituente. În funcție de cantitatea de lapte pe care o consumăm în mod obișnuit, organismul nostru sintetizează această enzimă sau nu.

De exemplu, la o persoană care hotărăște să nu mai mănânce produse lactate, organismul nu va mai secreta acea enzimă. Capacitatea de a secreta lactaza rămâne până la moarte, deci e o chesiune de antrenament. Orice persoană trebuie să înțeleagă că, în produsele lactate, cantitatea de lactoză diferă foarte mult. Inclusiv lactobacilii din lapte, acele colonii de bacterii benefice, se hrănesc cu această lactoză. Astfel, pe măsură ce produsele sunt mai fermentate, cantitatea de lactoză scade” adaugă medicul Mihaela Bilic.

Aflați mai multe informații despre renunțarea la gluten, lactoză sau carne din interviul video realizat cu medicul Mihaela Bilic!