Cafeina nu înlocuiește somnul! Deprivarea de somn afectează performanțele de lucru

În urma unui studiu, un grup de participanți deprivați de somn a fost suspus unui test, iar cercetătorii au observat că în mare măsură cafeina i-a ajutat.
15.06.2021 | Alexandra Necsoiu
Cafeina nu înlocuiește somnul! Deprivarea de somn afectează performanțele de lucru
Foto: pexels

Cafeina te ajută să rămâi treaz atunci când ești deprivat de somn, dar nu te va ajuta să-ți îmbunătățești performanțele, spune experții. Aceștia susțin că nu este un substitut pentru un somn odihnitor, care în mod normal ajută la curățarea creierului și repararea țesuturilor. Experții notează că prea multă cafeină poate afecta obiceiurile de somn.

Știm foarte bine că atunci când vrem să fim mai alerți pentru a ne îndeplini task-urile, dar nu am dormit suficient, apelăm la cafea. În urma unui studiu publicat în Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, & Cognition, un grup de participanți deprivați de somn a fost suspus unui test, iar cercetătorii au observat că în mare măsură cafeina i-a ajutat.

”Am descoperit că deprivarea de somn afectează performanța, dar cafeina ajută la îndeplinirea task-urilor”, a spus pentru Healthline Kimberly Fenn, medic și profesor al departamentului de psihologie de la Universitatea din Michigan. ”Cafeina poate avea capacitatea de a te ține trează și de a fii atent, dar nu te ajută să previi erorile. Ne interesează aceste erori pentru ele pot fi chiar periculoase. De exemplu, în cazul chirurgilor care trebuie să lucreze multe ore noaptea”, adaugă Fenn.

Benefciile somnului și cafeina

Participanții studiului fie dormeau acasă, fie erau puși să stea în laborator peste noapte fără să doarmă. Mai apoi, aceștia consumau un placebo sau 200mg de cafeina. Descoperirile cercetătorilor sprijină teoria care susține că deprivarea de somn afectează atenția și subliniază faptul că este esențial ca angajații să prioritizeze somnul pentru a-și putea îndeplini task-urile.

Specialiștii menționează că în timpul unui somn adânc, țesuturile din organism se regenereză, iar creierul se curăță de placa acumulată. Cafeaua și băuturile energizante nu pot înlocui ceea ce se întâmplă în timpul somnului.