Turmericul, un condiment minune pentru sănătate

Turmericul este folosit ca remediu pentru multe afecţiuni: de la tratarea durerilor de stomac, la infecţiile microbiene sau probleme ale tenului, prevenirea inflamaţiilor şi a cancerului.
Turmericul, un condiment minune pentru sănătate

Turmericul este folosit ca remediu pentru multe afecţiuni: de la tratarea durerilor de stomac, la infecţiile microbiene sau probleme ale tenului, prevenirea inflamaţiilor şi a cancerului. Substanţa activă, curcumina, este ceea ce îi dă culoarea galbenă tipică şi multe dintre beneficiile pentru sănătate. Multiple studii au confirmat propietăţile anti-inflamatorii, anti-bacteriene, antivirale şi detoxifiante, care îl transformă într-un tratament eficient pentru multe boli.

Iată 7 moduri demonstrate ştiinţific în care turmericul îmbunătăţeşte starea de sănătate.

1. Reduce riscul mai multor tipuri de cancer

Turmericul este cel mai puternic agent natural care luptă împotriva cancerului şi inhibă evoluţia cancerului. Cercetătorii au descoperit că mai multe componente active din curcumina au un efect preventiv.

2. Îmbunătăţeşte digestia

Consumul zilnic de turmeric îmbunătăţeşte funcţiile digestive, reduce simptomele de balonare, stimulează vezica biliară şi previne bolile inflamatorii intestinale. Dar, în cazul persoanelor care suferă de afecţiuni ale vezicii biliare, consumul zilnic de turmeric nu este recomandat tocmat pentru că poate agrava starea.

3. Luptă împotriva inflamaţiilor din organism

Inflamaţiile cronice sunt cauza din spatele multor boli. Substanţa activă din turmeric – curcumina – este un agent cu puternice propietăţi anti-inflamatorii care s-a dovedit a fi un remediu eficient împotriva inflamaţiilor. Curcumina susţine starea de sănătate a creierului prin îmbunătăţirea fluxului de oxigen şi elimarea de plăci de la nivelul creierului. 

4. Protejează creierul

Potrivit studiilor, curcumina măreşte nivelul BDNF – (factor neurotrofic derivat din creier), un tip de hormon de creştere al cărui nivel scăzut este adesea asociat cu boli neurodegenerative precum demenţa şi Alzheimer. Curcumina suţine starea de sănătate a creierului prin îmbunătăţirea fluxului de oxigen şi contribuţia la eliminarea de plăci de la nivelul creierului. 

5. Protejează inima

Ingredientul activ din turmeric are rol în reducerea nivelului de colesterol rău (LDL), previne cheagurile de sânge şi curăţă arterele de excesul de placă. Menţinerea unui nivel adecvat al colesterolului poate preveni multe boli cardiovasculare.

6. Alină durerile de artrită

Turmericul este un anti-inflamator puternic pe care multe persoane îl folosesc în tratarea artritei. Pe lângă faptul că luptă împotriva inflamaţiei cronice, alină durerea şi nu are efecte secundare. Consumul regula de turmeric reduce inflamaţiile articulaţiilor şi ajută la alinarea durerilor articulare.

7. Previne îmbătrânirea prematură 

Îmbătrânire prematură este rezultatul acţiunii radicalilor liberi şi a inflamaţiilor, ambele putând fi tratate cu succes cu ajutorul curcuminei. De asemenea, pentru că poate preveni bolile de inimă şi cancerul, două dintre cele mai grave afecţiuni din zilele noastre, este firesc că turmericul prelungeşte longevitatea, de asemenea. Turmericul conţine o substanţă care ajută la stimularea sistemului imunitar. Un sistem imunitar puternic înseamnă mai puţine îmbolnăviri dese.

Pentru a te bucura de toate avantajele pentru sănătate pe care le aduce acest condiment, adaugă o linguriţă de turmeric în alimentaţia ta, în smoothie-uri, sucuri, curry, dressing sau sosuri.

Important: Deşi beneficiile pentru sănătate ale curcuminei sunt incontestabile, din păcate curcumina nu este absorbită bine de corpul nostru şi când o face, ficatul încearcă în mod activ să scape de ea.

Din fericire, există câteva trucuri pentru a îmbunătăţi disponibilitatea şi absorbtia curcuminei pentru a obţine efectele maxime. 

1. Piperul negru

Un praf de piper negru poate creşte absorbţia piperului cu până la 2000%. Aşa că atunci când gătiţi cu turmeric, asiguraţi-vă că nu uitaţi să adaugaţi piper negru proaspăt măcinat.

2. Grăsimile sănătoase

Curcumina este solubilă în grăsime şi deci, este cel mai bine absorbită în combinaţie cu grăsimi. Când turmericul este combinat sau consumat cu grăsimi sănătoase – cum ar fi untul de cocos, uleiul de cocos, uleiul de măsline, ghee (unt clarifiat) sau avocado  – intestinele absorb mai multe curcumina, astfel că şansele ca ea sa ajungă în fluxul sanguin şi celule cresc. Este de preferat să folosiţi rădăcina proaspătă, pentru uleiurile naturale protectoare.

3. Quercitina

Quercetina este un flavonoid care se găseşte în multe fructe, legume şi ceai verde. Acesta blocheazaă o enzima care dezactivează curcumina. Asociaţi turmericul cu legume şi fructe de culoare roşu inchis, albastru, violet.

4. Căldura

Potrivit unor studii, căldura îmbunătăţeşte disponibilitatea curcuminei. Cu toate acestea, încălzirea pentru prea mult timp va distruge curcumina. Aşa că, atunci când folosiţi turmericul în sosuri sau prăjeli, încălziţi uleiul de cocos sau de măsline la o temperatură ridicată, adăugaţi turmericul şi apoi reduceţi flacăra.

Iată şi o reţetă de smoothie care combină 3 dintre tipsurile menţionate pentru a beneficia de cât mai multe dintre avantajele acestui ingredient.

Smoothie cu turmeric (o porţie)

Un smoothie verde delicios care alimentează beneficiile curcuminei în organism. Este bun pentru a trata multe afecţiuni (propietăţi anti-inflamatorii, anti-cancer, antibioc şi de curăţare)

1 cană de ceai verde

1 cană de legume cu frunze verzi la alegere (spanac, kale, salată bok choy sunt opţiuni bune)

1 cană fructe de pădure

1 lingură de ulei de cocos

½ lingură turmeric măcinat

¼ lingură piper negru

Miere de albine, sirop de arţar sau stevia (opţional)

Amestecaţi ceaiul verde şi legumele cu frunze verzi până se omogenizează, adăugaţi restul ingredientul şi mixaţi din nou.