Ai tensiunea crescută? Iată ce alimente și băuturi trebuie să eviți

10.06.2021 | Paula Rotaru
Ai tensiunea crescută? Iată ce alimente și băuturi trebuie să eviți
Sursa foto: Shutterstock

Tensiunea crescută este în strânsă legătură cu dieta. Alimentele foarte sărate sau dulci, cele bogate în grăsimi saturate cresc tensiunea arterială și pun în pericol sănătatea inimii. În schimb, fructele și legumele proaspete, alimentele bogate în proteine și cerealele integrale ajută la menținerea tensiunii în limitele normale.

Tensiunea crescută afectează aproape jumătate dintre adulți și poate duce la apariția multor complicații, cele mai frecvente dintre acestea fiind infarctul și accidentul vascular cerebral.

În acest articol vei afla care sunt alimentele pe care trebuie să le eviți sau să le consumi cu moderație dacă ai tensiunea crescută.

Tensiunea crescută – ce alimente trebuie să eviți

Sarea în exces – medicii recomandă să nu mănânci peste 2.300 miligrame de sare pe zi, echivalentul unei lingurițe, dacă ai tensiunea crescută sau alte boli cardiace.

Atenție și la alimentele care conțin multă sare, deci citește întotdeauna etichetele! Pâinea, pizza, sandvișurile, mezelurile, supele la plic, sosurile, chipsurile, alunele se numără printre alimentele cu cel mai ridicat conținut de sare.

Mezelurile, crenvurștii, cârnații, slănina, kaizerul, conservele de carne – aceste alimente conțin multă sare care prelungește termenul de valabilitate, dar le dă și un gust mai bun.

Pizza congelată – este o combinație nefastă de zahăr, grăsimi saturate și sare.

Murături – cu cât legumele stau mai mult timp în saramură, cu atât conținutul de sare din ele va fi mai mare. Evită-le sau caută variante cu conținut redus de sodiu.

Supele la plic – sunt ușor de pregătit și o soluție atunci când nu ai mult timp la dispoziție. Dar trebuie să știi că astfel de supe concentrate au foarte multă sare contraindicată dacă ai tensiunea crescută și diverși aditivi care „pot pica greu la stomac”.

Suc de roșii, bulion, ketchup – sunt pline de sare pentru a rezista cât mai mult timp pe raft. Încearcă să îți faci acasă sosul de roșii, cu o cantitate mai mică de sare, pentru a te feri de tensiunea crescută.

Dulciurile, inclusiv băuturile răcoritoare îndulcite – zahărul din acestea contribuie la instalarea obezității, unul dintre factorii de risc majori ai hipertensiunii arteriale.

Lapte gras, smântână, unt, carne roșie, pieliță de pui, produse de patiserie, chipsuri – sunt surse de grăsimi saturate și grăsimi trans, extrem de nocive pentru sănătatea inimii. Acestea cresc nivelul de colesterol rău LDL și scad colesterolul bun HDL, ceea ce crește riscul de hipertensiune, diabet de tip 2, infarct și accident vascular cerebral.

Alcoolul, de evitat dacă ai tensiunea crescută

Consumul de alcool crește tensiunea arterială. Nici măcar nu este nevoie să consumi o cantitate mare de alcool pentru a-ți pune în pericol inima.

Dacă ai și o alimentație dezechilibrată, alcoolul nu face decât să „pună capac” situației. Așa că este de preferat să limitezi sau chiar să eviți cu totul consumul de alcool, mai ales dacă ai factori de risc cardiovascular (fumat, greutate peste limita normală, istoric de boli cardiace, rude cu boli de inimă etc.).

Alcoolul este, de asemenea, o sursă de calorii lichide, din cauza zahărului pe care îl conține. Excesul de alcool contribuie la supraponderabilitate și obezitate, ceea ce crește semnificativ riscul de hipertensiune.

În concluzie, evită pe cât posibil aceste alimente dacă ai tensiunea crescută. Sau încearcă măcar să le consumi cât mai rar și în cantități cât mai mici, pentru a-ți menține sănătatea inimii.

Surse:

https://www.cdc.gov/bloodpressure/facts.htm

https://www.heart.org/en/health-topics/high-blood-pressure/changes-you-can-make-to-manage-high-blood-pressure/shaking-the-salt-habit-to-lower-high-blood-pressure

https://www.mdpi.com/2072-6643/11/9/2060/htm

https://www.karger.com/Article/FullText/484566

https://link.springer.com/article/10.1007/s13679-014-0129-4

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1440-1681.2006.04452.x

https://journals.lww.com/jhypertension/Abstract/2011/02000/Relationship_of_dietary_cholesterol_to_blood.9.aspx

https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1871402119301420