Condimentul care scade rapid colesterolul. Se pune la prăjituri

Cunoscute pentru proprietățile lor nutriționale, condimentele au fost studiate ani de zile în scopuri medicinale. Iată cu ce poți reduce colesterolul.
  • Publicat:
Condimentul care scade rapid colesterolul. Se pune la prăjituri
Foto: shutterstock

Condimentele îmbunătățesc gustul alimentelor și amplifică profilul nutrițional al preparatelor tale. Sarea este cel mai des întâlnit condiment în bucătărie, în special atunci când vine vorba de transformarea gustului, texturii și aromei, dar uneori poate produce probleme de sănătate, precum hipertensiunea și bolile cardiovasculare. Cunoscute pentru proprietățile lor nutriționale, condimentele au fost studiate ani de zile în scopuri medicinale. Utilizarea condimentelor pentru a da gust alimentelor permite reducerea cantității de sare și grăsimi la gătit. Acest lucru este benefic pentru multe afecțiuni, în special pentru cele legate de nivelul ridicat al colesterolului. Deși niciun aliment sau condiment nu poate vindeca colesterolul crescut, unele condimente pot avea un impact mai mare asupra profilului lipidic decât altele, iar printre acestea se numără și scorțișoara.

Ce este colesterolul crescut?

Colesterolul crescut este unul dintre precursorii bolii de inimă. Colesterolul este o substanță ceroasă; ficatul produce colesterol, iar acesta este necesar pentru producerea hormonilor, vitaminei D și a altor compuși care ajută la digestie, scrie MedlinePlus. Acesta se găsește și în alimente, dar valorile crescute pot duce și la riscul dezvoltării plăcii. Placa poate îngusta arterele, cauzând ateroscleroza, ceea ce mărește riscul de atac de cord sau accident vascular cerebral.

Asociația Americană de Cardiologie menționează că nivelul de colesterol este unul dintre factorii majori modificabili care pot fi influențați de comportamentele legate de stilul de viață, cum ar fi dieta și exercițiul fizic.

Activitatea fizică regulată, renunțarea la fumat, reducerea stresului și dieta pot influența nivelul colesterolului. De fapt, dietele bogate în fibre sunt asociate cu sănătatea inimii și un risc redus de boli de inimă. Condimentele pot, de asemenea, să îmbunătățească capacitatea organismului de a menține colesterolul în valori sănătoase.

Condimentele conțin compuși unici de origine vegetală, bioactivi, care pot acționa pentru a reduce nivelul colesterolului, pentru a crește fluxul sangvin și chiar ajuta la menținerea nivelurilor de zahăr din sânge, se arată într-o recenzie din 2023 publicată în Nutrients.

Scorțișoara, condimentul care reduce valorile colesterolului

Scorțișoara este condimentul vedetă pentru colesterolul crescut, iar asta pentru că este adesea asociat cu un nivel crescut de glucoză, iar scorțișoara s-a demonstrat că ajută la reducerea zahărului din sânge la pacienții cu diabet. Scorțișoara conține, de asemenea, proprietăți antiinflamatorii, iar utilizarea sa ca înlocuitor sau substitut pentru grăsimi, zahăr și sare face parte dintr-o dietă sănătoasă pentru inimă.

Se recomandă pacienților cu colesterol crescut să integreze în dietă condimente precum scorțișoara, ardeiul iute, usturoiul, ghimbirul și turmericul, dacă nu le folosesc deja. Aceste condimente sunt adesea descrise în literatura științifică ca îmbunătățind gustul alimentelor și băuturilor, oferind în același timp unele beneficii pentru sănătate.

Scorțișoara (Cinnamomum zeylanicum) provine din coaja mai multor specii de copaci de scorțișoară. A fost studiată pentru efectele sale terapeutice, de la scăderea zahărului și colesterolului la reducerea inflamației, conform unei recenzii sistemice din 2019 publicată în Clinical Nutrition. Scorțișoara conține compuși precum cinamaldehidă și acid cinamic, prezente în ulei. Coaja de scorțișoară conține și alți compuși bioactivi, precum catechinele și procianidinele, care pot avea efecte antioxidante și antiinflamatorii, conform unui articol din 2022 publicat în Journal of Functional Foods.

Marea parte a cercetărilor referitoare la scorțișoară și colesterol au fost efectuate utilizând suplimente de scorțișoară la persoanele cu diabet și sindrom metabolic. Dozele variază între aproximativ 1500 mg și 6 grame zilnic, cu recomandări standard de aproximativ 1500 mg până la 4 grame zilnic (¾-2 lingurițe), iar dozele mai mari de >1500 mg zilnic sunt asociate cu efecte mai favorabile asupra colesterolului HDL (colesterolul bun).

Într-un mic studiu clinic publicat în 2017 în Lipids in Health and Disease, cercetătorii au investigat efectul suplimentării orale cu scorțișoară (3 grame zilnic) versus 2,5 grame de făină de grâu timp de 16 săptămâni la indienii asiatici cu sindrom metabolic. Au constatat că grupul care a primit suplimentul a avut o scădere semnificativ mai mare în greutate, adipozitate abdominală, colesterol total, trigliceride, lipoproteine cu densitate mică (LDL) și tensiune arterială comparativ cu grupul placebo.

Deși aceste rezultate sunt promițătoare, studiul are unele neajunsuri; populația nu este reprezentativă și studiul a fost de scurtă durată. În plus, participanții au primit informații despre alimentația sănătoasă și exercițiile fizice. Prin urmare, mai multă cercetare este necesară pentru a determina doza și durata tratamentului pentru a avea un efect pozitiv.

Într-o meta-analiză din 2022 publicată în Frontiers in Physiology, cercetătorii au examinat 15 studii clinice controlate randomizate în care participanții au primit pulbere de scorțișoară sau extract de scorțișoară la doze cuprinse între 1 și 6 grame, în funcție de dieta anterioară, activități fizice și medicamente. Dintre cele 15 studii, au fost incluși 1.020 de participanți cu diabet de tip 2, între 40 de zile și până la 4 luni. Comparativ cu grupul placebo, grupul care a primit scorțișoară a avut valori reduse de colesterol LDL și trigliceride.

Surse:

  • https://medlineplus.gov/cholesterol.html
    https://www.heart.org/en/health-topics/cholesterol/about-cholesterol
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10708057/
  • https://www.clinicalnutritionjournal.com/article/S0261-5614%2818%2930125-0/fulltext
  • https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1756464622001153?via%3Dihub
  • https://lipidworld.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12944-017-0504-8
  • https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fphys.2022.960580/full#B47
Urmărește CSID.ro pe Google News
Alexandra Necșoiu - Web-Editor
ALEXANDRA NECŞOIU, Web-Editor, [email protected] Este absolventă a Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării şi deţine o diplomă de master în Producţie Multimedia şi Audio-Video. Iubeşte să scrie şi nu se vede făcând altceva, acesta fiind visul ei încă de pe băncile ...
citește mai mult
Recomandare video
Varză cu Cârnați Oltenești și omletă cu Șuncă Praga și Cotlet Haiducesc