Cum să te detașezi emoțional din orice tip de relație și când este indicat să faci asta

  • Publicat:
  • Actualizat:
Cum să te detașezi emoțional din orice tip de relație și când este indicat să faci asta
Sursa foto: shutterstock

În timp ce unele persoane consideră că „a ridică un zid” reprezintă un obstacol în  calea formării de legături sau conexiuni interumane, altele văd detașarea ca pe o modalitatea de a stabili limite sănătoase în relații.

Ce reprezintă detașarea emoțională în relații

„Detașarea emoțională apare atunci când cineva se deconectează sau nu mai interacționează cu emoțiile unor persoane”, spune pentru wellandgood.com psihologul Scott Lyons, autorul cărții „Addicted to Drama”.

„Poate fi realizată în mod intenționat, dar și neintenționat, în funcție de persoane și circumstanțe”, adaugă specialistul.

Poți, în mod natural, să apelezi la un anumit grad de detașare, în funcție de situație. „Detașarea emoțională tinde să fie un mecanism de protecție împotriva situațiilor stresante sau traumatizante”, adaugă psihoterapeutul Debbie Missud.

„Poate lua multe forme, precum retragerea sau stabilirea de limite, sau, mai nociv, precum negarea sau disocierea”, spune specialista.

Când este benefică detașarea emoțională?

Atunci când o relație sau o situație nu îți face bine, te detașezi, susține Debbie Missud.

„Când este folosită intenționat și controlabil, detașarea te poate ajută să îți identifici și să îți comunici limitele, dar și să tolerezi stările neplăcute în situațiile care sunt în afară controlului tău”, adaugă specialista.

Pe de altă parte, în relațiile sănătoase, detașarea emoțională poate degrada relațiile.

„Când ai o discuție cu un prieten sau cu partenerul, să fii detașată emoțional îți va limita abilitatea de a formă conexiuni reale, dincolo de suprafață relației”, mai spune Debbie Missud.

Dr. Missud recomandă următorii pași pentru o bună funcționalitate a relațiilor, de orice natură ar fi ele:

  • Identifică problema. Întreabă-te de ce simți că trebuie să te detașezi emoțional de acea persoană.
  • Identifică ce ține de tine, ce poți controla. Gândește-te la multiplele moduri în care poți face interacțiunea mai tolerabilă.
  • Găsește o modaltate sănătoasă de a-ți elibera emoțiile. Practicarea detașării emoțională poate fi dureroasă (un jurnal, mișcarea fizică sau discuțiile cu un apropiat sau cu terapeut te-ar putea ajuta în acest sens).

Citește și: Detașarea emoțională în cuplu – bună sau rea?

Surse: Well and Good, Psych Central, Mind Body Green

Urmărește CSID.ro pe Google News
Alice Moisescu - Web-Editor
Ambițioasă, consecventă și iubitoare de frumos, așa cum se descrie chiar ea, Alice este consultant de imagine. Și dacă în adolescență era fascinată de mănușile sau pălăriile bunicii și se inconjura de reviste precum Vogue, Marie Claire sau Harper’s Bazaar, ei bine... acum Alice este ...
citește mai mult
Recomandare video
Totul despre stereotaxie: „Nu este dureroasă, nu necesită o anestezie și nici măcar o internare a pacientului”