Cum ne purtăm cu persoanele care trec prin momente dificile

Momentele grele sunt inevitabile, de aceea e important să știm cum să ne purtăm cu cei în astfel de situații.
29.01.2021 | Bianca Poptean
Cum ne purtăm cu persoanele care trec prin momente dificile

Atunci când cineva trece prin momente grele ( fie că e un divorț, pierderea unui job sau, mai rău, moartea cuiva apropiat) felul cum ne purtăm și ceea ce îi spunem îl poate ajuta să nu se simtă singur. Însă nu este ușor să ne dăm seama care sunt cuvintele potrivite.Vrem să fim de ajutor, dar ne este teamă că vom spune un lucru greșit. Iată ce trebuie știut:

 

Cum ne purtăm în astfel de situații

O minte deschisă. Este o experiență rară – și una vindecătoare – care trebuie ascultată pe deplin. Putem asculta dincolo de cuvintele care se spun, privind cu adevărat persoana din fața noastră. Ascultarea poate include și dorința de a sta în tăcere. Uneori, poate, nu este nimic de spus și nici nu trebuie.

Empatia. Unul dintre cele mai puternice cadouri pe care le putem oferi cuiva care suferă este disponibilitatea noastră de a înțelege ce simte. Să îi fim alături fără a-I judeca alegerile și acțiunile!

Când avem îndoieli, putem întotdeauna să întrebăm pe cineva cum putem fi cel mai de ajutor. Vor să vorbim, să ascultăm, să fim doar alături? Poate că anumiți oameni au nevoie de acțiuni concrete, în timp ce pentru alții este suficientă doar prezența. Asigurați-vă să întrebați persoana în cauză care este nevoia sa.

 

Ce e de evitat

Răspunsurile precum cele de mai jos sunt total nepotrivite, deoarece într-un fel sau altul, ele invalidează experiența celeilalte persoane:

„Știu cum te simți” 

Acest tip de comentariu este de obicei menit să exprime empatie, dar în mod paradoxal face adesea contrariul. Când sugerăm să știm cum se simte cineva, suprapunem experiența noastră cu a lor. Chiar dacă am avut experiențe similare, nu știm niciodată exact cum este pentru altcineva.

„Fă ceea ce am făcut eu”

Pentru aceia dintre noi care au trecut prin propriile lupte mentale și emoționale, poate fi tentant să le spunem celorlalți să facă ceea ce am găsit noi de ajutor. Acest răspuns presupune că experiențele noastre sunt aceleași și că ceea ce a funcționat pentru noi va funcționa pentru cealaltă persoană. În realitate, ar putea avea nevoie de o abordare total diferită.

Vorbe clișeu 

Când nu suntem siguri ce să spunem în fața suferinței, este ușor să apelăm la vorbe clișeu, care oferă răspunsuri ușoare la probleme grele – clișee precum: „Și asta va trece” sau „Totul se întâmplă dintr-un motiv” sau “Timpul le vindecă pe toate”. E adevărat că aceste afirmații sunt adevărate, dar sunt neplăcute și, prin urmare, inutile.

„Poate că totul este în capul tău”

Când nu poți înțelege gândurile cuiva, ai putea recurge la această tehnică, crezând că dacă tu nu poți concepe problema, ea chiar nu există în realitate, ci doar în mintea persoanei în cauză. A-i spune unei persoane că totul este „doar în capul ei” face să pară că ceea ce experimentează nu este adevărat.

„Poate că nu vrei să te simți mai bine, de fapt”

Când starea unei persoane nu se îmbunătățește în urma tratamentului, am putea presupune că ea alege acest lucru. Cum ar putea suferi în continuare după ce a luat medicamente pentru anxietate, de exemplu, sau după luni de terapie? Dar adevărul este că este realmente dificil să depășești tulburările de sănătate mintală.