Interpretare analize
Dr. Ioan Boleac Medic primar obstetrica-ginecologie

Rezultatele arata ca aveti o infectie cu Ureaplasma, iar antibiograma va arata la care antibiotice... citește

APLICAȚII

Calculează câte calorii poţi consuma zilnic fără să te îngraşi, află greutatea ideală, verifică în calculatorul nutrițional nutrienţii și caloriile din meniul tău sau vezi informaţiile nutriţionale din alimentele preferate.

Ce înseamnă bias cognitiv? 25 de tipuri de biasuri cognitive explicate

Cuvântul bias este de provenienţă grecească (βιάς = violenţă), mai întâi în provensală veche şi apoi în franceză sub formă biais. În engleză, termenul a fost preluat în forma veche, bias. Biasul reprezintă o exagerare în favoarea sau împotriva unui lucru, noţiuni, persoane, într-un mod considerat injust, sau o eroare de logică.


Multe biasuri sunt învăţate în context cultural. Astfel, se pot dezvolta anumite tendinţe faţă de o identitate sexuală, un grup etnic, o religie, o clasă politică, anumite paradigme sau ideologii academice. În general, biasul este privit ca o prejudecată sau o formă de intuiţie.

25 de tipuri de biasuri cognitive

Ancorarea. Reprezintă tendinţa individului de a se baza în luarea deciziilor pe prima informaţie obţinută despre subiectul în cauză. Astfel, prima informaţie devine valoarea de la care pleacă individul în stabilirea standardelor ulterioare.

Apofenia. Reprezintă tendinţa omului de a vedea sau percepe anumite modele clare în cadrul unor date sau informaţii aleatorii. Este întâlnită în special atunci când vorbim de jocurile de noroc, fiind cunoscută sub numele de „eroarea jucătorului”, şi constă în faptul că jucătorii îşi imaginează că văd modele clare de înşiruiri de numere ce se repetă şi pot fi prevăzute.

CITESTE PE EVZ.RO: ”Huawei reprezintă un risc pentru siguranța și...
CITESTE PE CAPITAL.RO: Românii au fost amanetați! Vom plăti miliarde de...

Pareidolia. Reprezintă forma vizuală şi auditivă a apofeniei. Unii istorici spun că pareidolia şi hierofania au ajutat societăţile antice să se organizeze social.

Biasul de confirmare. Acesta constă în dorinţa individului de a-şi aminti informaţiile şi întâmplările din trecut într-un mod care să îi confirme propriile ipoteze şi credinţe, fără a lua în seamă informaţiile ce le pot contrazice pe acestea. În acest context, memoria poate fi deformată, rămânând doar o simplă interpretare a noastră pentru a ne confirma anumite valori sau credinţe. Conflictele de confirmare contribuie la exagerarea şi supraîntărirea convingerilor personale, făcându-le imune la orice dovadă contrarie.

Biasul de încadrare. Reprezintă forma de a încadra pozitiv sau negativ o seamă întreagă de elemente sociale. Este des utilizată de mass-media, de partidele politice sau de liderii acestora.

Biasul cultural. Reprezintă fenomenul prin care individul judecă şi interpretează fenomenele externe prin standardele create de propria cultură. Astfel, se creează prejudecăţi legate de alte norme sociale, culoarea pielii, concepte juridice, elemente lingvistice şi tabuuri.

Efectul de aură. Dacă impresia generală a unei persoane legată de o altă persoană, organizaţie, sau produs este pozitivă, atunci individul va avea o predispoziţie pozitivă pentru acestea, fără a mai căuta în amănunte. Un exemplu din marketing este reprezentat de persoanele atrăgătoare care pot produce efectul de aură, dând valoare produsului pe care îl reprezintă.

Efectul de corn. Reprezintă formă negativă a efectului de aură. Dacă individului nu îi place un mic aspect al unui lucru, atunci tot ceea ce este legat de acesta devine negativ.
Autocomplezenta. Reprezintă forma prin care individul îşi foloseşte toate resursele mentale, chiar distorsionând adevărul, pentru a-şi spori stima de sine. Este acea tendinţă care îl face pe individ să considere că toate realizările i se datorează, în timp ce nerealizările sunt din cauza altora.

Biasul statu-quoului. Reprezintă dorinţa ca situaţia actuală să rămână perpetuă. Este cazul politicienilor numiţi în funcţii înalte pe care le pierd apoi, dar se consideră în continuare favorizaţi, prin prisma celei mai înalte funcţii avute cândva, chiar dacă acum nu mai au acea funcţie.

Conflictul de interese. Reprezintă situaţia în care o persoană sau un grup de persoane au interese concurente ce pot duce la o formă de corupţie.

Mita. Reprezintă oferirea de bani, bunuri sau alte forme de recompense pentru a influenţa comportamentul, judecata sau decizia unei persoane.

Favoritismul. Acesta se referă la favorizarea unei persoane sau a unui grup, în dauna altor persoane sau grupuri. Aici putem vorbi şi despre clientelism sau nepotism.

Lobby-ul. Reprezintă formă prin care se poate încerca influenţarea alegerilor electorale. De multe ori, lobby-ştii sunt consideraţi inteligenţe cenuşii ce deţin putere economico-financiară şi fac totul pentru a fi ales cel care le va putea reprezenta cel mai bine propriile interese.

Falsul cumpărător. Este persoana care cumpără un anumit produs exprimându-şi entuziasmul şi mulţumirea extraordinară pentru alegerea făcută, ceea ce va atrage şi alţi cumpărători.

Biasul static. Reprezintă tendinţa de a favoriza anumite date în procesul de colectare, pentru că rezultatul falsificat să fie cel pe care şi-l doreşte o anumită persoană.

Biasul de prognoză. Acesta constă în diferenţa evidentă dintre rezultate şi previziuni.

Efectul de aşteptare. Uneori, aşteptările unui cercetător îl pot determina în mod subconştient să influenţeze anumite date pentru a obţine rezultatul pe care şi-l doreşte el.

Bias de raportare şi bias de dezirabilitate socială. Biasul de raportare se referă la manipularea selectivă a informaţiilor sau subraportarea acestora, legate, de exemplu, de comportamentele unor indivizi, pentru a obţine sau a favoriza rezultatele aşteptate de cei care fac raportarea, în dauna adevărului.

Biasul de selecţie. Reprezintă o prejudecată inconştientă sau conştientă ce este introdusă într-un studiu, ce perimează eşantionul luat în calcul, făcându-l nereprezentativ pentru studiu.

Prejudecăţi. Aceasta este o prejudecare sau o opinie formată apriori, înainte de a cunoaşte cu adevărat faptele sau datele relevante în cazul pus în discuţie. Prejudecăţile pot avea legătură cu anumite grupuri de oameni, religie, sex, naţionalitate, preferinţe politice.

Clasism. Reprezintă discriminarea pe clase sociale. Ea urmăreşte evidenţierea superiorităţii claselor superioare în dauna celor inferioare.

Lookism. Reprezintă emiterea de judecaţi ce au la bază prejudecăţi, stereotipuri şi elemente de discriminare, legate de atractivitatea fizică a unei persoane.

Rasism. Constă în crearea de ideologii şi concepte ce au la bază dorinţa de a crea elemente de diferenţiere între rase, pe principiul superiorităţii şi inferiorităţii.

Sexism. Reprezintă forma de discriminare bazată pe sexul sau genul unei persoane.



Citește și:
Despre terapia FCS (Familie, Carieră, Societate) – pentru o viaţă echilibrată
Experimentăm iluzia controlului într-o lume a dependenţelor, părerea psihologului
Cum ieşim din capcana autosabotării
GANDUL.RO: Fabulos! Ce a ajuns să facă acum Christian Ciocan,...
EVZ.RO: ”Huawei reprezintă un risc pentru siguranța și...
CAPITAL.RO: Românii au fost amanetați! Vom plăti miliarde de...
IMPACT.RO: De ce se botează copiii de mici. Motivul pentru care...
EVENIMENTULISTORIC.RO: Horia Bernea: De la grădină la iconostas. Colaborarea...
Exclusiv Online - 25.07.2020
Mihaela Bilic: Acesta este alimentul anti-obezitate. Dacă vreți să slăbiți, puteți consuma, fără limită de cantitate, indiferent câtă grăsime are Doctorulzilei.ro Mihaela Bilic: Acesta este alimentul anti-obezitate. Dacă vreți să...
Siropul minune care curăță plămânii! Amestec natural din trei plante pe care le ai și tu în casă Infoactual.ro Siropul minune care curăță plămânii! Amestec natural din trei plante...
Moment amuzant! Un porc mistreț, surprins în flagrant în timp ce fura un laptop Animalzoo.ro Moment amuzant! Un porc mistreț, surprins în flagrant în timp ce fura...
George Burcea a dat lovitura! Pentru câți bani a semnat cu o televiziune Substantial.ro George Burcea a dat lovitura! Pentru câți bani a semnat cu o televiziune
Fabulos! Ce a ajuns să facă acum Christian Ciocan, fostul purtător de cuvânt al Poliției Române Gandul.ro Fabulos! Ce a ajuns să facă acum Christian Ciocan, fostul purtător...
Cele 3 alimente minune pentru corpul tău! Au beneficii uimitoare mai ales pentru rinichi. Nu trebuie să lipsească din dieta ta VoxBiz.ro Cele 3 alimente minune pentru corpul tău! Au beneficii uimitoare mai...
Leu Leu 23 iulie - 22 august

Relaţia cu persoana iubită este bună. Ar trebui totuşi să încercaţi să fiţi mai altruişti unul cu celălalt şi atunci relaţia ar fi chiar perfectă. În viaţa dumneavoastră vor avea loc...citește mai departe

×

Gandul.ro
Bilanțul anunțat zilnic în România NU e REAL? 'Cifrele sunt plămădite' Bilanțul anunțat zilnic în România NU...
Marcel Vela a făcut anunțul: Se schimbă...
Vaccinurile copilăriei care te protejează...
ApropoTv.ro
Ellen DeGeneres este susţinută de soţia sa, Portia de Rossi, în scandalul care implică cel mai popular show TV din America Ellen DeGeneres este susţinută de soţia...
Netflix anunţă ultima parte a serialului...
Ancheta emisiunii lui Ellen DeGeneres ar...
Go4it.ro
Sfârșitul lumii poate veni oricând de azi! Este terifiant ce decizie a luat Rusia: Le vom trata la fel Sfârșitul lumii poate veni oricând de...
Un pădurar a încremenit când a dat peste...
Asta ne mai lipsea în 2020... Gestul inconștient...
ProMotor.ro
A intrat cu TIR-ul pe PLAJĂ iar acum e vedetă pe internet A intrat cu TIR-ul pe PLAJĂ iar acum e...
Mașina lui Mihai Bendeac este de nerecunoscut....
Care este motivul pentru care polițiștii...
Descopera.ro
Un FENOMEN astronomic spectaculos se produce astăzi şi este VIZIBIL şi din România Un FENOMEN astronomic spectaculos se produce...
ATENȚIE! PERICOLUL cel mai MARE pentru...
Predicție DRAMATICĂ a unui mare savant...
ULTIMA ORĂ
Sfârșitul lumii poate veni oricând de azi! Este terifiant ce decizie a luat Rusia: Le vom trata la fel

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul SC TITLURI QUALITY S.R.L .