Diversificarea la bebeluşi, pas cu pas

Odată ce bebeluşul arată că este pregătit pentru hrana solidă, putem începe diversificarea. Iată câteva reguli de bază.
Diversificarea la bebeluşi, pas cu pas
FOTO: 123rf.com / Diversificarea la bebeluşi, pas cu pas

Academia Americană de Pediatrie recomandă începerea diversificării la bebeluşi între 4 şi 6 luni, dar această perioadă depinde foarte mult de cât de pregătit este copilul şi semnele pe care le arată în această privinţă.

Ce este diversificarea la bebeluşi

Diversificarea reprezintă un pas extrem de important în dezvoltarea bebeluşului. Acesta este, mai exact, momentul în care cel mic descoperă noi arome, gusturi şi texturi ale alimentelor pe care le va consuma zi de zi, exact ca un adult. Ştim că alăparea la sân este importantă în primele şase luni de viaţă, laptele matern oferind nutrienţii necesari dezvoltării corespunzătoare, dar începând cu vârsta de 6 luni sau, de ce nu mai devreme, bebeluşul poate începe să cunoască hrana solidă alături de laptele de la sân sau alte formule. Treptat, cantitatea şi varietatea de alimente vor putea fi crescute ca mai apoi bebeluşul să consume aceleaşi alimente ca restul familiei. Bineînţeles, între timp poate face acest lucru, doar că porţiile trebuie să fie mult mai mici.

Când începe diversificarea la bebeluşi

Diversificarea la bebeluşi începe poate începe în momentul în care cel mic dă primele semne că este pregătit să se hrănească cu mâncare solidă. Printre semne putem reaminti:

  • îşi ţine singur capul şi stă în funduleţ
  • este curios cu tot ce-l înconjoară, dar mai ales în privinţa a ceea ce mănâncă cei din jur
  • limba formează deja reflexul de a da alimentele afară din gură
  • încă îi este foame după porţia de lapte matern sau formulă

Cu toate astea, părinţii pot observa şi alte semne care sunt interpretate greşit şi care nu sugerează că cel mic este pregătit pentru diversificare:

  • îşi mestecă pumnul
  • se trezeşte pe timpul nopţii mai des decât de obicei
  • vrea porţii în plus de lapte

Nu trebuie să grăbim procesul de diversificare la bebeluşi până când acesta nu este pregătit pentru acest pas. În mod normal, aceste semne apar în perioada 5-6 luni. Niciodată nu începem diversificarea la bebeluşi mai devreme de 4 luni! Laptele matern şi formulele oferă energia şi nutrienţii necesari pentru dezvoltarea bebeluşui, iar alăptarea până la cel puţin şase luni îl va proteja împotriva bolilor şi infecţiilor.

Diversificarea la bebeluşi: 4-6 luni

  • lapte matern sau formulă
  • piure de legume (cartof dulce, dovlecel)
  • piure de fructe (mere, banane, piersici)
  • cereale
  • iaurt în cantităţi mici şi fără îndulcitori

Diversificarea la bebeluşi: 6-8 luni

  • lapte matern sau formulă
  • piure sau fructe pasate (banane, pere, piersici, avocado, mere)
  • piure sau legume pasate (morcovi, dovlecei, cartof dulce)
  • cantităţi mici de iaurt fără îndulcitori
  • piure de leguminoase (fasole neagră, mazăre, linte)
  • cereale (ovăz, orz)

Diversificarea la bebeluşi: 8-10 luni

În perioada 8-10 luni de viaţă ale bebeluşului, dacă acesta deja începe să prindă singur cu mânuţele şi să ducă la gură, se pot introduce mai multe alimente şi nu neapărat sub formă de piure.

  • lapte matern sau formulă
  • cantităţi mici de brânză, brânză cottage şi iaurt neîndulcit
  • legume pasate (morcovi, dovlecei, cartofi, cartofi dulci)
  • fructe pasate (banane, piersici, pere, avocado)
  • alimente solide (cereale de mici dimensiuni, omletă, cartofi fierţi sau la cuptor, pene)
  • Proteine (bucăţi mici de carne, peşte fără os, tofu, linte, mazăre, fasole neagră)
  • Cereale (orz, ovăz, mix de cereale)

Diversificarea la bebeluşi: 10-12 luni

  • lapte matern sau formulă
  • brânză, iarut, brânză cottage
  • fructe şi legume tăiate mărunt
  • amestec de alimente (paste cu brânză)
  • Proteine (bucăţi mici de carne, peşte fără os, tofu, linte, mazăre, fasole neagră)
  • Cereale (orz, ovăz, mix de cereale)

Cu ce începem diversificarea: cum se face, pas cu pas

În momentul în care începem să introducem în alimentaţia bebeluşului hrana solidă, ideal este ca în paralel să se continue cu alăptarea. În jurul vârstei de nouă luni, bebeluşii deja îşi dezvoltă abilităţile de a mesteca şi înghiţi, dar cu toate acestea, mâncarea solidă nu va putea înlocui laptele matern sau formulele. Începând cu vârsta de şase luni îi putem da bebeluşului apă, iar astfel el se poate învăţa în timp să bea din pahar, deşi la acea vârstă nu prea are nevoie de alte fluide în afară de laptele de sân sau formule.

Alimente interzise

  • mierea este interzisă până la 12 luni pentru a evita riscul de botulism infantil
  • ouă crude sau alimente care conţin ouă crude (maioneza de casă), interzise până la vârsta de 12 luni pentru a evita bacteriile dăunătoare
  • produsele lactate cu grăsimi puţine
  • nucile sau alte alimente similare, tari, pentru a evita înecarea
  • laptele pasteurizat de vacă, interzis până la 12 luni
  • laptele de soia, laptele de capră, de oaie, interzise până la vârsta de 2 ani
  • lapte de orez, ovăz, migdale, cocos, interzise până la vârsta de 2 ani
  • sucul de fructe
  • sare şi zahăr- alimentele procesale nu sunt indicate bebeluşilor

Alimente permise

  • Alimente bogate în fier: cereale, carne de pui sau peşte, tofu, leguminoase, ouă fierte sau făcute omletă, dar niciodată crude.
  • Legume: cartofi, morcovi, legume verzi (broccoli)
  • Fructe: banane, măr, pepene galben, avocado, pere
  • Cereale: ovăz, pâine, paste, orez
  • Produse lactate: iaurt şi brânză grasă.

Tabelul diversificării la bebeluşi

4-6 luni 6-8 luni 8-10 luni 10-12 luni
Fructe: mere, avocado, banane, pere Fructe: caise, mango, nectarine, piersici Fructe: afine, pepene, cireşe, citrice, nucă de cocos, merişoare, smochină, struguri, kiwi, papaya, curmale Fructe: citrice, căpşuni
Legume: fasole verde, cartof dulce, dovleac Legume: morcovi, păstârnac, mazăre, dovlecel Legume: sparanghel, broccoli, sfeclă, conopidă, castravete, vinete, praz, ceapă, ardei gras, cartofi albi, napi Legume: fasole sucată, linte, porumb, spanac, roşii
  Carne: curcan, tofu, pui Carne: vită, ouă, porc Carne: peşte, vânat sălbatic
Cereale: orz, ovăz, orez Cereale: orz, ovăz, orez Cereale: hrişcă, in, grâu, mei, paste, quinoa  
    Lactate: brânză, brânză de vacă, cremă de brânză, iaurt Lactate: lapte de vacă

Reţete pentru diversificarea la bebeluşi

Reţete pentru diversificarea la 4-6 luni

Când bebeluşul ajunge la vârsta de 4-6 luni, pentru cele mai simple reţete prin care să le facem cunoştinţă cu mâncarea solidă se recomandă folosirea unui singur ingredient. Astfel, va fi mult mai uşor să depistezi alergiile sau sensibilitatea la un anumit aliment. După ce îţi este clar ce tolerează bebeluşul şi ce nu, poţi amesteca ingredientele pentru a obţine noi gusturi şi texturi.

  • Piure de mazăre. Mazărea este bogată în vitaminele A şi C, fier, proteine şi calciu.
  • Piure de banane. Bananele sunt bogate în potasiu şi fibre şi, deşi sunt prietenoase în alimentaţia bebeluşilor, trebuie să avem grijă să nu le oferim în exces pentru a nu cauza constipaţia.
  • Piure de avocado. Avocado este bogat în grăsimi bune, ideale pentru dezvoltarea fizică a bebeluşului şi în special a creierului.
  • Piure de cartof dulce. Cartofii dulci sunt bogaţi în vitamine, antioxidanţi şi fibre, ideale pentru tubul digestiv al bebeluşului.

Pentru perioada 7-9 luni poţi opta pentru un piure mai consistent, cu o mai multe ingrediente.

Reţete pentru diversificarea la 9-12 luni

În perioada 9-12 luni, bebeluşul poate mânca pasat sau bucăţi. De asemenea, poţi adăuga lactate ca brânză sau iaurt şi poţi forma amestecuri complexe. De exemplu:

  • Piure de afine, mango şi avocado- un amestec plin de nutrienţi
  • Quinoa şi banane- quinoa oferă o textură incredibilă şi pe placul bebeluşilor
Dr. Erna Stoian: gripa în sarcină
Dr. Erna Stoian: gripa în sarcină