Cum poate fi facilitată integrarea copiilor cu autism în școala de masă

  • Publicat:
Cum poate fi facilitată integrarea copiilor cu autism în școala de masă
Sursa foto: Shutterstock

Atunci când ne gândim la profilul copilului ce urmează să frecventeze școala, avem în minte un copil care de acum reușește să desfășoare acțiuni nu doar cu obiecte, care are un nivel avansat al dezvoltării limbajului și este deja familiarizat cu noțiuni abstracte de genul număr, literă, silabă. Atunci când ne gândim la profilul emoțional al acestuia avem în minte un copil care are un anumit autoreglaj emoțional și un nivel de dezvoltare al motivației suficient de mare pentru învățarea susținută de tip didactic.

În cazul copiilor diagnosticați cu autism (tulburare de spectru autist – TSA) lucrurile stau însă diferit. Aceștia întâmpină o serie de dificultăți în principal în înțelegerea textelor citite, la nivelul înțelegerii conceptelor abstracte, dezvoltarea scrisului de mână (cauzate de dificultățile de coordonare), în organizarea timpului, inițierea interacțiunii cu cei din jur și menținerea contactelor cu ceilalți copii, înțelegerea și respectarea regulilor.

Ana Bogdan, analist comportamental Autism Voice, detaliază cum poate fi facilitată integrarea copiilor cu autism în învățământul de masă.

Integrare, acceptare, posibilități de învățare adaptate

Integrarea în școlile de masă a copiilor cu autism este un drept al acestora, drept ce nu poate fi ignorat sau refuzat. Desigur, este nevoie de adaptarea stilului educațional și de pregătirea și informarea cât mai bună a cadrelor didactice în legătură cu nevoile și particularitățile copiilor cu autism.

Un rol important în pregătirea copilului pentru școală este predarea abilităților în cadrul ședințelor de terapie și generalizarea lor. Abilitățile necesare sunt următoarele: cognitive (abilități pre-academice), sociale și comunicare.

Comunicarea este o modalitate de exprimare a ideilor, nevoilor, a intereselor sau a informațiilor învățate toate acestea formând premisele unei dezvoltări sociale optime.

Copilul cu autism trebuie să se simtă integrat, acceptat, să i se ofere posibilități de învățare adaptate, cadrele didactice să fie familiarizate cu diagnosticul copilului și cu dificultățile care vin odată cu acesta și să pună accent pe ceea ce poate să facă copilul nu pe ceea ce nu poate.

Copilul cu autism are nevoie de expunere la situații asemănătoare cu cele pe care le va întâmpina la clasă. Acest lucru se poate realiza prin trecerea de la predarea față în față, la predarea instrucțiilor și răspunsurilor în grup. Această trecere graduală la cerințele similare celor de la scoală ajută la echilibrul emoțional al copilului, cu ajutorul expunerii.

Metode eficiente pentru integrarea copilului cu autism

Este eficient ca un copil cu autism să fie integrat în clasa în care nivelul este cel mai apropiat vârstei mentale.

Materialele vizuale au fost întotdeauna un instrument extrem de important în terapia copiilor cu autism. Putem să folosim imagini în care sunt ilustrate schimbările ce vor avea loc în viața copilului odată cu începerea școlii, cine sunt colegii, învățătoarea, cum arată școala sau sala de clasă. Cu ajutorul acestora putem să îl pregătim din timp și astfel tranziția va fi una mai ușoară.

Conceptele abstracte, cum ar fi timpul, nu sunt ușor de înțeles, iar copiii cu autism pot avea dificultăți în ceea ce privește așteptarea. Pentru a-i ajuta putem să implementăm orare vizuale, crescând astfel predictibilitatea (elevul știe ce urmează să se întâmple), oferă cerințe clare (ce sarcină are de îndeplinit, cât durează și când se termină), promovează și crește independența, structurează mediul. Prin folosirea acestora ajutăm la reducerea anxietății și a dificultăților comportamentale.

Poveștile terapeutice au un rol important în obținerea confortului psihic pentru o schimbare așa importantă și majoră cum este școala. Este recomandat să le citim copiilor povești terapeutice care să abordeze tematici legate de școală, prietenie, responsabilitate, spațiu personal, oferindu-le prin intermediul acestora o imagine mai clară asupra comportamentelor pe care aceștia le pot adopta în diferite situații sociale.

Colegii au un rol extrem de important în integrarea copilului cu TSA. Copiilor li se poate explica faptul că toți suntem diferiți și avem nevoie de ajutor din partea celorlalți. Explicați-le copiilor de ce colegul lor cu autism are nevoie de mai multă atenție și de mai mult ajutor uneori și care sunt modalitățile prin care toți îl putem ajuta. Mențineți implicarea copiilor activă în tot acest proces de integrare.

Urmărește CSID.ro pe Google News
Recomandare video
Totul despre stenoza aortică: „Pacientul poate ajunge chiar și la vârsta de 30 de ani să necesite înlocuire de valvă aortică cu o proteză”