Răceală sau gripă: când poţi face exerciţii fizice şi când sunt interzise

În orice sezon este ideal să facem mişcare, dar totodată trebuie să ne ascultăm corpul şi să ţinem cont de afecţiunile care împiedică activitatea fizică.
Răceală sau gripă: când poţi face exerciţii fizice şi când sunt interzise
Foto PR

Mişcarea este benefică în orice sezon, în condiţiile în care este efectuată corect şi cu respectarea unor măsuri menite să ne protejeze sănătatea. Ce ne facem, însă, atunci când suntem răciţi sau organismul nostru se resimte după o perioadă de luptă cu o infecţie? Primăvara este, prin definiţie, un sezon al contrastelor climatice, lucru care ne afectează şi ne expune unor răceli de sezon. Vlad Predescu, medic chirurg ortoped specializat în traumatologie sportivă, ne oferă câteva sfaturi pentru a putea şti cum să reacţionăm atunci când organismul nostru ne transmite semnale de alarmă.

În primul rând, trebuie să ştiţi dacă este vorba despre o răceală sau o gripă, iar acest lucru poate fi identificat cu uşurinţă de către un medic. În cazul în care aveţi o răceală, foarte probabil vă veţi putea relua activităţile fizice în câteva zile, mult mai puţine decât în situaţia unor complicaţii care apar, de obicei, după o formă de gripă.

Exerciţiile moderate întăresc imunitatea

La nivel general, este unanim acceptată o regulă simplă în ceea ce priveşte recomandarea de a face sau nu sport în perioada de convalescenţă. În primul rând, dacă simptomele de care suferiţi sunt localizate numai “deasupra gâtului”, atunci este foarte probabil să suferiţi de o formă uşoară sau moderată de răceală, care se traduce prin strănuturi, dureri de cap, curgerea nasului sau dureri suportabile de gât. În această situaţie, este posibil să continuaţi exerciţiile fizice regulate, chiar dacă la un nivel ceva mai scăzut. Studii recente de specialitate sugerează chiar ideea că un efort fizic moderat în timpul unei răceli poate avea efecte benefice asupra stării generale de sănătate, putând fi responsabil pentru scurtarea perioadei de convalescenţă. Explicaţia este simplă: exerciţiile fizice combinate cu perioade de relaxare şi respectarea programului de somn pot avea efecte remarcabile asupra sistemului imunitar, greu încercat în perioada primăverii. Mai exact, celulele albe din organism – cele care asigură lupta împotriva infecţiilor – circulă mai repede prin corp, lucru care se traduce printr-o eficienţă mărită a acestora. Atenţie, însă: nu exageraţi cu exerciţiile pentru că depăşirea limitelor în cazul unor antrenamente foarte intense poate avea efecte negative, mai ales în cazul în care nivelul hormonilor asociaţi stresului depăşeşte limitele normale.

Nu forţaţi organismul

De partea cealaltă, medicii recomandă o perioadă de întrerupere a exerciţiilor fizice dacă simptomele pe care le manifestaţi depăşesc descrierea de mai sus şi sunt generalizate, mai exact spus, au loc şi mai jos de gât. Tusea, starea de slăbiciune generalizată combinată cu durere musculară, problemele digestive sau febra trebuie să fie semnale serioase că aveţi nevoie de odihnă, de o abatere de la rutina  zilnică.

Medicul Vlad Predescu susţine că, în acest caz, organismul nu trebuie forţat să producă energie şi să întreţină sistemul muscular, ci trebuie sprijinit să lupte cu boala. Unii specialişti asociază anumite cazuri de oboseală cronică cu exerciţiile efectuate în perioada de convalescenţă cauzată de gripă, lucru care întăreşte ideea că antrenamentele intense nu sunt recomandate în timpul manifestării bolii şi timp de aproximativ şapte zile după depăşirea momentului maxim al acesteia, revenirea la rutina zilnică de antrenament făcându-se gradual. 

Hidratarea este esenţială

Un lucru foarte important în ambele cazuri, fie că aveţi o simplă răceală sau gripă: nu uitaţi să vă hidrataţi foarte bine, pentru că transpiraţia produsă fie de febră, fie de exerciţiile fizice are capacitatea de a vă afecta mucoasele şi aparatul respirator, intensificând senzaţia de nas înfundat sau de durere de gât. Astfel, hidratarea corectă şi combinarea unor exerciţii fizice uşoare sau moderate pot avea, în cazul unor răceli, efecte benefice. Un studiu medical a dovedit că persoanele sănătoase care se antrenează cel puţin cinci zile pe săptămână au cu peste 40% mai puţine riscuri să fie afectate de o infecţie respiratorie.