Oboseala la volan – ce se întâmplă în organism când conduci obosit

Ce se intampla in organism atunci când conducem fara pauze de odihna. La acesta intrebare vom avea raspuns dupa testul Cursa de 48 de ore.
  • Publicat:
Oboseala la volan - ce se întâmplă în organism când conduci obosit
foto 123rf.com

Se apropie vara, vin vacanţele şi mulţi dintre noi vom călători cu autoturismele personale în locurile la care visăm. Una dintre cele mai mari inconveniente este oboseala la volan, responsabilă pentru multe dintre accidentele şi incidentele petrecute în trafic. Deşi statisticile arată clar legăturile, studiile clinice indică cât anume durează vigilenţa maximă la volan, mulţi şoferi se încăpăţânează să conducă fără pauze şi atunci când sunt obosiţi. Începând cu 26 martie şi până joi, 28 martie a.c., o echipă de instructori ai Academiei Titi Aur va desfăşura un studiu care să releve efectele pe care le are oboseala asupra capacităţilor conducătorilor auto după multe ore petrecute la volan.


Potrivit statisticilor, oboseala la volan stă în spatele multora dintre accidentele rutiere, iar studiile arată că, după doar două ore de condus, capacitatea de reacţie şi de atenţie a conducătorului auto este diminuată semnificativ. Cu toate acestea, conducătorii auto se avântă adesea la drumuri lungi, fie că sunt în interes de serviciu sau în interes personal, nu rare fiind situaţiile în care parcurg drumuri mai lungi de 16-18 ore de mers fără odihnă corespunzătoare. Ba unii şoferi chiar se laudă cu recordurile pe care le-au atins la volan fără pauze.

Vigilenţa la volan – când scade

Conform studiilor, vigilenţa conducătorilor auto scade vertiginos după doar 8 ore de condus şi ajunge, ca după 24 de ore de nesomn, să scadă până la a fi similară cu cea a unui subiect aflat în stare de ebrietate, iar după 48 de ore aceasta ajunge similară cu cea a unui subiect aflat în comă alcoolică. Aceste aspecte au fost mai bine asimilate la nivel legislativ pentru segmentul de transporturi şi pentru transportatori, însă nu au fost încă puse în discuţie şi pentru traficul de turisme, legislaţia neavând încă nici o menţiune referitoare la conducătorii auto care îşi continuă călătoria în stare avansată de oboseală.

Cum se desfăşoară testul ”Cursa de 48 de h”

În cazul testului „Cursa de 48h”, conducătorul auto cobai se va opri într-una dintre aceste patru situaţii

  1. când va considera că nu mai poate,
  2. când instructorul însoţitor din dreapta va considera că şoferul nu mai poate continua în condiţii de siguranţă,
  3. când rezultatele la testele de reacţie şi percepţie, pe care şofeul cobai le va face din două în două ore, vor arăta o capacitate insuficientă pentru a continua,
  4. când medicul specialist va considera că acesta nu mai poate continua ”cursa”.

Oboseala la volan – ce indicatori o arată?


Conform aprecierii specialiştilor, care vor testa mişcările oculare, numărul de clipiri, direcţia în care se îndreaptă privirea (indicatori măsuraţi cu dispozitivul de eyetracking) tensiunea arterială, bătăile inimii, precum şi capacităţile de reacţie şi de percepţie sau modificări psihologice, se estimează ca testul pe drumul public să dureze între 16 şi 36 de ore după care şoferul va rămâne treaz pentru a continua tastarea oboselii până la scurgerea celor 48 de ore.

Cum se desfăşoară testul despre oboseala la volan

Conform informaţiilor oferite de organizatori ”Cursa de 48h” va măsura capacităţile specifice unui conducător auto, precum: atenţia, reflexele, reacţiile la partenerii de trafic, vigilenţa, ş.a. în condiţiile privării de somn treptat până la epuizare. Conducătorul auto cobai, Andrei Mitraşcă, instructor de conducere defensivă la Academia Titi Aur, va încerca să conducă pe distanţa Bucureşti – Constanţa şi retur (Autostrada A2 – Autostrada Soarelui), fără să se odihnească, timp de 48 de ore. Parcursul său va fi monitorizat de o echipă de specialişti ai Clinicii Somnolog din Bucureşti, ai centrului de cercetare CeMark din cadrul Universităţii ASE Bucuresti, ai centrului Superfit şi de medici ai Serviciului de Ambulanţe Bucureşti – Ilfov.

Andrei Mitraşcă, instructor de conducere defensivă


În timpul evenimentului studiu, şoferul testat va fi asistat de un secund (instructor de conducere defensivă al Academiei Titi Aur), situat pe scaunul din dreapta. Secundul va avea posibilitatea să intervină asupra automobilului, inclusiv să oprească de urgenţă maşina în orice moment consideră că este necesar.
De asemenea, în timpul testului, o măsură suplimentară de siguranţă este existenţa unui al doilea autoturism care va rula în faţa maşinii conducătorului testat, la o distanţă de cca 200 – 400 m. Conducătorii auto din această maşină, cât şi secundul din maşina principală se vor schimba in permanenţă cu unul odihnit la fiecare 4 – 5 ore.
Testul face parte din Campania Naţională ”STOP oboselii la volan! Pentru siguranţa ta, odihneşte-te!”şi este susţinut de Skoda România, Omniasig Vienna Insurance Group şi Rompetrol. 

Urmărește CSID.ro pe Google News
Mădălina Drăgoi - Editor
 Senior Editor si Fashion Stylist Acum ceva timp, mă aflam la Atena, la o conferinţă internaţională despre frumuseţe şi industria de profil. În sală erau jurnaliste din toată Europa. Reprezentau în special presa glossy. Multe dintre ele erau parcă scoase din paginile revistelor pentru ...
citește mai mult
Corpul după naştere: 9 transformări
Corpul după naştere: 9 transformări
Recomandare video
Stereotaxia în metastazele cerebrale: „E indicată la pacienții cu un număr limitat de metastaze”