Ce se întâmplă în urma decesului cauzat de COVID-19: măsuri luate de autorităţi

În cazul în care cineva din familie moare din cauza noului coronavirus, statul a dispus anumite măsuri pentru autopsierea, recuperarea şi înhumarea cadavrului.
Ce se întâmplă în urma decesului cauzat de COVID-19: măsuri luate de autorităţi

Pe 6 aprilie 2020 a apărut Ordinul nr. 570 privind modificarea Ordinului ministrului sănătăţii nr. 436/2020 pentru aprobarea Protocolului specific privind managementul în caz de deces al pacienţilor infectaţi cu noul coronavirus. Astfel s-au publicat informaţii importante pentru cei care au o rudă care a decedat în spital sau acasă din cauza COVID-19.

Persoanelor decedate în urma COVID-19 nu li se fac autopsii

În cazurile spitalizate pentru care în perioada internării în unitatea sanitară se confirmă (reconfirmă) diagnosticul de infecţie cu noul coronavirus, evoluţia fiind urmată de deces, autopsia anatomopatologică a cadavrului pentru a confirma/preciza sau completa diagnosticul clinic de deces deja confirmat prin analize de laborator (teste specifice) nu mai este necesară şi este de evitat din cauza riscurilor de transmitere a bolii infectocontagioase.
Prezentul protocol specific se aplică în mod similar şi următoarelor cazuri de deces, acestea fiind considerate decese ale pacienţilor infectaţi cu noul coronavirus confirmate ca fiind pozitive:
a) persoanelor aflate în izolare la domiciliu, aflate în evidenţa direcţiilor de sănătate publică;
b) persoanelor aflate în carantină, aflate în evidenţa direcţiilor de sănătate publică şi a altor instituţii ale statului. În situaţiile de mai sus, atunci când nu se dispune autopsia medico-legală, în concordanţă cu prevederile articolului 185 din Noul Cod de Procedură penală, medicul de familie va elibera certificatul medical constatator al decesului, în baza fişei medicale a pacientului.

Conform articolului 185 al Codului penal şi de procedură penală, autopsia medico-legală se dispune de către organul de urmărire penală sau de către instanţa de judecată, în caz de moarte violentă ori când aceasta este suspectă de a fi violentă sau când nu se cunoaşte cauza morţii ori există o suspiciune rezonabilă că decesul a fost cauzat direct sau indirect printr-o infracţiune ori în legătură cu comiterea unei infracţiuni. Procurorul dispune de îndată efectuarea unei autopsii medico-legale dacă decesul s-a produs în perioada în care persoana se află în custodia poliţiei, a Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, în timpul internării medicale nevoluntare sau în cazul oricărui deces care ridică suspiciunea nerespectării drepturilor omului, a aplicării torturii sau a oricărui tratament inuman.

c) persoanelor internate în spital suspecte de infectare cu COVID-19, la care nu s-a efectuat testarea pentru confirmare. În această situaţie, certificatul medical constatator al decesului va putea fi completat şi eliberat de către medicul curant al pacientului din secţia de spital, dacă nu se dispune efectuarea autopsiei medico-legale.

Ce se întâmplă în cazul în care decesului persoanei confirmate cu COVID-19 survine după internare

În ceea ce priveşte identificarea persoanei la internare, pe perioada epidemiei, pacienţii confirmaţi SARS-CoV2 vor primi brăţară de identificare cu numele şi prenumele.

Aparţinătorii vor fi informaţi telefonic de către unităţile sanitare în legătură cu cazurile severe/critice şi despre survenirea decesului. În cazul decesului se va indica prezentarea la spital pentru ridicarea decedatului în termen de 24 de ore de la deces, pentru aparţinătorii care locuiesc la o distanţă mai mică de 100 km de locul decesului şi de maximum 48 de ore dacă aceştia locuiesc la o distanţă mai mare de 100 km sau în situaţii speciale.
În situaţia în care în urma comunicării telefonice a acestor condiţii, aparţinătorul declară că nu se poate ocupa personal de formalităţile de declarare a decesului în termenul stabilit (este internat în spital, este în carantină/izolare la domiciliu, suferă de o afecţiune medicală gravă care îi împiedică deplasarea etc.), va fi îndrumat să trimită, pe e-mail, whatsapp, fax sau alt mijloc de comunicare la distanţă sau chiar printr-o persoană delegată, o declaraţie semnată pe propria răspundere, la care anexează actul său de identitate şi o delegaţie pentru o altă persoană sau un reprezentat al unei firme de pompe funebre care să efectueze identificarea şi să ridice decedatul. Nu este permisă ieşirea aparţinătorului din izolare sau carantină pentru identificarea sau ridicarea decedatului.

Dacă aparţinătorul sau delegatul acestuia nu se prezintă în intervalul de timp prevăzut anterior, se va elibera certificatul medical constatator al decesului. În această situaţie, asistentul social sau o persoană delegată în acest sens din unitatea medicală va anunţa de urgenţă serviciul social de pe lângă primăria locală şi va declara decesul la oficiul de stare civilă.

Măsuri care privesc aparţinătorii decedatului şi înhumarea

Echipamentele individuale de protecţie pentru aparţinătorii decedatului care vor parcurge procedura de identificare a cadavrului vor fi asigurate cu titlu gratuit de către unitatea sanitară în care a fost internat pacientul.Aparţinătorii decedatului care parcurg procedura de identificare a cadavrului vor purta obligatoriu echipament individual de protecţie de unică folosinţă, după cum urmează:

a) halat de unică folosinţă din material neţesut sau impermeabil la apă;
b) mască facială;
c) botoşi (protecţii încălţăminte);
d) mănuşi.

Cel mult două persoane dintre aparţinătorii decedatului pot vedea cadavrul numai după ce îmbracă echipamentul individual de protecţie descris anterior. În caz de identificare pozitivă (potrivire) vor semna o declaraţie şi se va completa într-un registru special dedicat.
Personalul implicat în manipularea cadavrului pulverizează produse biocide de tip TP22 sau soluţie de formaldehidă peste cadavru, apoi îl introduce în doi saci rezistenţi de vinil, astfel: după fiecare introducere a cadavrului în sac se pulverizează produs biocid tip TP22 folosind un echipament de pulverizare fină, ulterior acesta se introduce în sicriu, urmând a se închide şi sigila capacul sicriului.

Familia sau reprezentanţii administraţiei publice locale (pentru cazurile sociale) sunt care vor pune la dispoziţie sicriul în care se pune cadavrul.Din acest moment şi până la înhumare/incinerare sicriul va rămâne închis, fiind interzisă orice acţiune de deschidere a acestuia.

Înhumarea/incinerarea se va efectua în cel mai scurt timp disponibil cu sicriul sigilat.
Pentru aparţinătorii decedatului care au intrat în contact direct cu cadavrul este obligatorie spălarea mâinilor cu apă caldă şi săpun, urmată de dezinfecţia cu produse biocide de tip TP1 destinate dezinfecţiei mâinilor prin frecare.