Dr Ruxandra Constantina: 33 de legume, fructe și ceaiuri pentru imunitate în sezonul rece

În sezonul rece, păstrați-vă starea de sănătate și adoptați o alimentație echilibrată ce include și alimente naturale bune pentru imunitate
30.09.2020 | Autor: Mădălina Drăgoi

Toamna se numără bobocii, dar și aliații naturali din cămără și frigider pentru întreținerea stării de sănătate. Ce schimbări să facem în meniul zilnic pentru a da o mână de ajutor organismului pentru a funcționa optim, dar și pentru a ne păstra starea de sănătate? Vine cu detalii prețioase dr. Ruxandra Constantina, medic specialist medicină de familie, medicină generală, apifitoterapie.

CSÎD: Ce fructe să alegem din piețe pentru stimularea imunității?

Dr Ruxandra Constantina: Toate fructele sunt bune pentru sănătate, dar este bine să profităm de fructele toamnei, autohtone, proaspete, pline de vitamine, minerale, antioxidanți, fibre, enzime: prune, struguri, mere, pere, gutui, fructele de pădure.

 Adăugați crucifere, dovleac, hrean în meniul din sezonul rece pentru imunitate

CSÎD: Ce legume să alegem și cum să le alegem în lunile de toamnă-iarnă: septembrie, octombrie, noiembrie, decembrie?

Dr Ruxandra Constantina: Un consum constant de legume este absolut necesar și benefic imunității și sănătății noastre: dovleac, ardei grași, gogoșari, tomate, crucifere (varză, conopidă), usturoi și ceapă, hrean, sfeclă roșie.

Cele mai bune ceaiuri pentru imunitate în sezonul rece

CSÎD: Ce plante pentru ceaiuri ne sunt de ajutor în acest sezon când nu trebuie să facem față doar stresului cotidian, valului de viroze, gripei etc ci și riscului de a contacta și transmite virusul Sars-Cov-2?

Dr Ruxandra Constantina: Ceaiurile asiatice (negru, verde, alb) ne hidratează, stimulează imunitatea, ne ajută să ne adaptăm la schimbările de temperatură. Aceeași acțiune o are și ceaiul de ghimbir și ceaiul de soc, care oferă senzația de căldură, protejând organismul de răceală. Ceaiul de echinaceea are efect imunostimulator și antibiotic. Ceaiul din fructe de pădure (cătină, măceșe, afine, coacăze) reprezintă o sursă naturală de vitamina C și bioflavonoide. Utile în această perioadă sunt și ceaurile cu efect antiseptic și decongestionant la nivelul căilor respiratorii: busuioc, cimbru, mentă, muguri de pin de brad și de plop, mușețel, nalbă, pătlagină, salvie, tei, trei-frați-pătați.

Pentru a avea efect asupra imunității, preparați corect ceaiurile, infuziile din plante

CSÎD: Cum se prepară corect infuziile din plante, fructe?

Dr Ruxandra Constantina: Ceaiurile se prepară sub formă de infuzie, decoct, macerat la rece, în funcție de partea din plantă utilizată (frunze, muguri, rădăcini, scoarță, coji, semințe, fructe). Este bine să respectăm instrucțiunile și recomandările furnizate de producător.

CSÎD: Cum preparăm infuziile din plante și fructe pentru copii?

Dr Ruxandra Constantina: În cazul copiilor, folosiți ceaiul infuzat scurt, timp de câteva minute (maxim 5 minute).

Sunt de preferat ceaiurile bio, care nu conțin urme de pesticide, acestea având efecte negative majore asupra sănătății noastre.