Soia: pro şi contra

Dr. Alexandru Popa, medic specialist diabet, nutriţie şi boli metabolice, vorbeşte despre argumentele pro şi contra consumului de soia.
Soia: pro şi contra

Soia este un aliment a cărui popularitate este în continuă creştere. Atât pentru persoanele care vor să ţină o dietă vegetariană sau vegană, cât şi pentru cele care doresc să ţină posturile creştine din timpul anului, sau să micşoreze cantitatea de carne consumată, această categorie de alimente reprezintă o alternativa din ce în ce mai atractivă. Totuşi, produsele din soia sunt destul de controversate, de-a lungul timpului vehiculându-se multe teorii cu privire la avantajele şi dezavantajele acestora. Dr. Alexandru Popa, medic specialist diabet, nutriţie şi boli metabolice trece în revistă argumentele pro şi contra consumului de soia.

Argumente pro soia

Conţinut bogat de aminoacizi esenţiali. Soia conţine toţi cei noua aminoacizi esenţiali, fiind astfel considerată o sursă completă de proteine. Astfel, poate fi benefică persoanelor vegetariene, întrucât plantele sunt destul de sărace în proteine, comparativ cu lactatele, ouăle şi carnea.

Conţinut caloric relativ scăzut. Produsele din soia nu sunt foarte calorice, prin urmare sunt indicate într-un regim de slăbit. Bineînţeles, consumate în exces vor duce la îngrăşare, însă în cantităţi moderate pot reprezenta un bun aliat al dietei.

Conţinut crescut de micronutrienţi. Soia este bogată în microelemente precum: potasiu, vitamina B9 (folat), mangan, fier, calciu, vitamina B6, seleniu şi cupru, ajutând astfel la completarea posibilelor deficite de vitamine şi minerale.

Reducerea simptomatologiei post-menopauză. Studiile au arătat că produsele din soia pot ajuta la scăderea intensităţii simptomatologiei specifice instalării menopauzei, în special a bufeurilor.

Scăderea riscului cardiovascular. Conform unui studiu al “American Heart Association”, consumul a 50 g soia pe zi reduce riscul cardiovascular şi ajută la scăderea colesterolului LDL (colesterolul “rău”).

Tratarea osteoporozei. Soia poate reprezenta un adjuvant eficient al terapiei de substituţie hormonală pentru femeile cu osteoporoza, întrucât una din cauzele acestei boli este deficitul de estrogeni, care au o structură foarte asemănătoare cu izoflavonele din acest aliment.

Scăderea riscului de diabet zaharat tip 2. Se pare că produsele din soia, prin intermediul izoflavonelor, ameliorează rezistenţa la insulină, scăzând astfel riscul de apariţie a diabetului zaharat tip 2.

Argumente contra soia

Dezavantajele produselor din soia sunt legate, în mod aparent paradoxal, după ce am prezentat beneficiile, tot de conţinutul de izoflavone, care mimează acţiunea estrogenilor în organism. Astfel, consumul excesiv de poate favoriza apariţia dezechilibrelor hormonale.

Poate creşte riscul de dezvoltare a cancerului la sân. Este una din cele mai controversate teorii. Unele studii demonstrează faptul că soia ar putea amplifica activitatea genelor responsabile de apariţia cancerului la sân, fără însă a se demonstra o cauzalitate directă între consumul produselor din soia şi apariţia acestor tumori.

Blocarea absorbţiei unor nutrienţi. Acidul fitic din soia, pe lângă rolul protector împotriva cancerului şi a diabetului zaharat, are funcţia de acid chelator, blocând absorbţia anumitor microelemente din alimentaţie, cum ar fi calciul. Prin urmare, produsele de soia pot fi dăunătoare persoanelor care au diete monotone sau sărace în vitamine şi minerale.

Produse modificate genetic. Conform “Departamentului Agriculturii din SUA” în anul 2014, 94% din producţie era reprezentată de soia modificată prin inginerie genetică. Aceste alimente pot fi cauza unor probleme de sănătate, precum alergii, tumori, scăderea rezistenţei la infecţii sau creşterea rezistenţei anumitor bacterii la antibiotice. Prin urmare, este recomandat să căutam produsele din soia 100% organice, fără modificări genetice.

Concluzii

Produsele din soia aduc multiple beneficii organismului şi pot reprezenta o alternativă de luat în calcul pentru înlocuirea unor alimente de origine animală. Conţinutul crescut de proteine şi micronutrienţi, scăderea riscului de diabet zaharat şi a riscului cardiovascular, ameliorarea osteoporozei reprezintă nişte beneficii clare ale consumului acestor produse.

De asemenea, trebuie să ţinem cont de faptul că posibilele reacţii adverse (dezavantaje) au fost semnalate în cazul consumului exagerat de mare al acestor produse, prin urmare, o cantitate moderată de produse din soia nu reprezintă un risc pentru sănătate.