Câtă sare să consumăm pentru a nu ne îmbolnăvi

Sarea consumată în exces duce la numeroase probleme de sănătate, dar totodată afectează şi silueta.
Câtă sare să consumăm pentru a nu ne îmbolnăvi
FOTO: 123rf.com / Câtă sare să consumăm pentru a nu ne îmbolnăvi

De-a lungul anilor, numeroase studii au demonstrat că sarea consumată în exces poate dăuna inimii, aortei, rinichilor, tensiunii arteriale şi oaselor. Pe scurt, poate afecta sînătatea per ansamblu şi, tocmai dina cest motiv este foarte important să ştim câtă sare este recomandat să consumăm, dar şi care sunt alimentele de care trebuie să ne ferim pentru a duce o viaţă lungă şi lipsită de probleme de sănătate. Nutriţionistul Gianluca Mech ne explică în ce mod ne poate consumul de sare afecta starea de sănătate.

“Excesul de sare (mai mult de 4-5 grame pe zi) afectează în mod negativ întregul organism. Sarea poate îngroşa arterele şi poate afecta integritatea endoteliului (aflat între sânge şi ţesuturile care îl înconjoară). Deteriorarea acestuia favorizează apariţia aterosclerozei şi, prin urmare, poate provoca formarea de plăci în vasele de sânge coronare sau periferice. Deteriorarea arterelor coronare care vascularizează inima are efecte negative asupra inimii însăşi. Un exces de sare compromite şi funcţia renală”, explică nutriţionistul.

Atunci când consumăm o cantitate mare de sare, nu doar sănătatea ne este compromisă. Nutriţionistul italian aminteşte că totodată sarea este şi unul dintre principalii inamici ai siluetei.

“Consumul excesiv de sare favorizează retenţia de apă şi formarea edemelor. Mai mult, sarea stimulează pofta de mâncare: cu cât este mai sărat un fel de mâncare, cu atât vrei să continui să îl consumi. Prin urmare, sarea poate fi, chiar şi indirect, responsabilă pentru creşterea în greutate”, adaugă Gianluca Mech.

Specialistul ne spune care este cantitatea recomandată de sare, dar şi de ce alimente ar trebui sa ne ferim, întrucât conţin sare ascunsă.

“Asociaţia Americană Pentru Sănătatea Inimii recomandă ca un adult să limiteze aportul de sare sub 2g pe zi. Pentru persoanele de peste 51 de ani, aportul de sodiu nu trebuie să depăşească 1,5g pe zi. Majoritatea oamenilor consumă mai mult sodiu decât este necesar: aproximativ două linguriţe de sare pe zi. Acest lucru se datorează în mare parte conţinutului de sodiu al multor alimente ambalate. Dieta obişnuită este bogată în alimente procesate de industria alimentară, care conţin sare ascunsă (cârnaţi, alimente gata preparate, paste, sosuri, nuci, conserve, biscuiţi, pâine ambalată etc.)”, dezvăluie Gianlunca Mech.

Pe lângă alimentele mai sus menţionate, unele dintre cele mai periculoase lucruri pe care le putem mânca sunt popcornul şi chipsurile. Iată de ce!

“De exemplu, companiile care produc popcorn şi chipsuri folosesc acizi graşi saturaţi de calitate scăzută, cum ar fi uleiul de nucă de cocos şi uleiul de palmier, plus alte substanţe precum glutamatul, coloranţii, diacetilul, care dăunează celulelor nervoase şi acrilamida, substanţă cancerigenă şi genotoxică . Mai mult, aceste produse conţin multă sare, care dăunează tensiunii arteriale. Totuşi, un om poate consuma aproximativ 30 de grame de popcorn făcut în casă cu ulei de floarea-soarelui sau ulei de măsline şi un vârf de sare pe zi”, recomandă nutriţionistul.