Cafeaua decofeinizată: beneficii pentu sănătate

Cafeaua decofeinizată este ca o cafea obişnuită, dar cu un conţinut foarte scăzut de cofeină.
Cafeaua decofeinizată: beneficii pentu sănătate
Cafeaua este una dintre cele mai populare băuturi din lume. Mulţi oameni adoră să bea cafea, dar vor să-şi limiteze aportul de cofeină. Pentru ei, cafeaua decofeinizată pare să fie o alternativă excelentă. Dar cum ne afectează ea starea de sănătate? Aflăm răspunsul de la nutriţionistul italian Gianluca Mech.
 
Cafeaua decofeinizată este ca o cafea obişnuită, dar cu un conţinut foarte scăzut de cofeină. Ea se obţine în urma unor procedee chimice despre care nu mulţi oameni ştiu că ne poate afecta starea de sănătate. Oare o afectează în mod negativ sau pozitiv?
 

Ce este cafeaua decofeinizată şi cum se obţine?

 
„Cafeaua decofeinizată apare atunci când, din boabele de cafea, s-a eliminat cel puţin 97% din cantitatea de cofeină. Există mai multe moduri prin care se poate face acest lucru. Cele mai multe metode se realizează pe bază de apă, solvenţi organici sau dioxid de carbon.
 
Boabele de cafea se spală în aceşti solvenţi până când cofeina este extrasă aproape complet. Apoi, solventul este îndepărtat.
 
De asemenea, cofeina poate fi îndepărtată cu ajutorul dioxidului de carbon sau a unui filtru de cărbune. Boabele de cafea sunt decofeinizate înainte de fi prăjite şi măcinate. Valoarea nutriţională a cafelei fără cofeină trebuie să fie aproape identică cu cea a cafelei obişnuite. Cu toate acestea, gustul şi mirosul pot deveni puţin mai slabe, iar culoarea se poate schimba, în funcţie de metoda folosită”, explică nutriţionistul Gianluca Mech.
 

Câtă cofeină conţine cafeaua decofeinizată?

 
„Cafeaua Decaf nu este complet golită de cofeină. Poate conţine cantităţi diferite, de obicei aproximativ 3 mg/cană. Pe de altă parte, o cană medie de cafea obişnuită conţine în jur de 70 – 140 mg cofeină. În funcţie de tipul de cafea, metoda de preparare şi dimensiunea exactă a cănii”, dezvăluie Gianluca Mech.
 

Cafeaua decofeinizată este bogată în antioxidanţi şi nutrienţi

 
„Cafeaua decofeinizată nu este atât de rea pe cât s-ar crede. Este, de fapt, o sursă bogată în antioxidanţi. Principalii antioxidanţi pe care cafeaua îi conţine sunt acizii hidrocinnamici şi polifenolii.
 
Antioxidanţii sunt foarte eficienţi în neutralizarea compuşilor reactivi numiţi radicali liberi. Acest lucru reduce daunele oxidative şi poate ajuta la prevenirea unor afecţiuni precum bolile de inimă, cancerul şi diabetul de tip 2.
 
În plus faţă de antioxidanţi, cafeaua decaf conţine şi cantităţi mici de nutrienţi. O cană de cafea decaf asigură 2,4% din aportul zilnic recomandat de magneziu, 4,8% de potasiu şi 2,5% de niacină sau vitamina B3”, spune Gianluca Mech.
 

Beneficiile pentru sănătate ale cafelei

 
„Consumul de cafea, fie ea decofeinizată sau nu, are numeroase beneficii din punct de vedere al sănătăţii. Iar asta se datorează, în principal, conţinutului ridicat de antioxidanţi şi alte substanţe active. Studiile nu pot demonstra exact aceste beneficii, dar au găsit asocieri între consumul de cafea şi starea de sănătate.
 
Spre exemplu, consumul de cafea a fost asociat cu diminuarea riscului de diabet de tip 2. Alte studii au arătat că ficatul este mai protejat în cazul oamenilor care consumă cafea. Sau că riscul de deces prematur, accident vascular cerebral sau afecţiuni cardiace este mai redus în cazul băutorilor de cafea.
 
Ambele tipuri de cafea (obişnuită şi decofeinizată) protejează creierul de boli neurodegenerative, precum Alzheimer sau Parkinson”, dezvăluie Gianluca Mech.