Care sunt pastele cu adevărat sănătoase?

O porţie de paste, pregătite tradiţional, fierte al dente, cu busuioc din plin, alături de mult suc de roşii consistent, dar şi ciuperci sau verdeaţă. E un meniu care vă prelungeşte viaţa şi, culmea, nu vă îngraşă, aşa cum cred cei mai mulţi dintre noi. Aşa că merită să aflăm povestea pastelor pentru a le integra cât mai corect într-o dietă echilibrată, care nu periclitează sănătatea.
02.04.2013
Care sunt pastele cu adevărat sănătoase?

O porţie de paste, pregătite tradiţional, fierte al dente, cu busuioc din plin, alături de mult suc de roşii consistent, dar şi ciuperci sau verdeaţă. E un meniu care vă prelungeşte viaţa şi, culmea, nu vă îngraşă, aşa cum cred cei mai mulţi dintre noi. Aşa că merită să aflăm povestea pastelor pentru a le integra cât mai corect într-o dietă echilibrată, care nu periclitează sănătatea.

Pastele din grâu, cu ou, cu sare înseamnă făină albă, adică zahăr, praf de ou combinat cu ceva E-uri şi anti-aglomeranţi, adică alte E-uri din sare. Şi uite aşa alegându-le din raft, vă bucuraţi că aţi plătit un preţ mic şi că săturaţi toată familia la o masă! Vă aduc însă doar calorii goale şi nici un nutrient. În plus, dacă trageţi pastele în tigaie – aşa cum se întâmplă şi în orice restaurant din păcate – tocmai le-aţi făcut toxice.

Contactul dintre amidonul din paste şi uleiul care, cel mai probabil, este de floarea-soarelui descarcă produşi nocivi, chiar cancerigeni. În felul acesta consumaţi o porţie de acrilamidă similară cu cea prezentă într-o porţie de cartofi prăjiţi. Şi atunci unde sunt beneficiile pastelor despre care se spune că le prelungesc viaţa italienilor?

Poate am greşit reţeta

Pastele adevărate sunt concepute în marea majoritate din grâu dur întegral şi apă. Acestea conţin vitamine, minerale, antioxidanţi esenţiali pentru viaţă şi, în special, pentru o viaţă lungă. Pe pachet este recomandat un timp de fierbere de la 7 la 11 minute care trebuie respectat cu sfinţenie. Cu alte cuvinte, lăsaţi apa la fiert şi apoi introduceţi pastele şi lăsaţi-le exact timpul indicat pe pachet.

Le scoateţi şi le scurgeţi şi tocmai aveţi paste al dente, încă puţin tari. Se preferă astfel preparate deoarece amidonul din ele va avea descărcare lentă. Cu alte cuvinte, până când organismul îl va descompune în zahăr, care va intra în sânge, sunt multe etape de metabolizare, care însă nu forţează pancreasul endocrin.

Şi în felul acesta, toate ţesuturile vor fi hrănite cu energie. Amidonul cu descărcare lentă de asemenea are un efect protector pentru mucoasa colonului.C

Chiar dacă vreţi să slăbiţi sau dacă vă aflaţi în prediabet şi trebuie să ţineţi regim alimentar, aveţi voie să consumaţi 200 de grame de paste (se referă la cantitatea după prepararea termică) din grâu dur integral. Ele intră chiar în procesul de scădere ponderală, dacă nu le combinaţi incorect.

Cum le combin corect?

Pastele nu se combină cu brânză, carne, ou. Se combină cu ciuperci, legume, leguminoase. Combinaţiile cu proteinele de origine animală sunt interzise nu doar pentru că îngraşă. În realitate, glucidele şi proteinele animale îşi perturbă unele celorlalte digestia şi rezultă astfel produşi intermediari de metabolizare, periculoşi pentru organismul uman.

Peste paste, se pune un sos. Trageţi la aburi legumele, leguminoasele care vă plac, dar şi ciuperci. Le lăsaţi la răcit şi apoi le mixaţi până obţineţi o pastă. Apoi puneţi pe foc suc de roşii. Sucul de roşii tratat termic nu pierde din antioxidanţi: dimpotrivă licopenul, substanţa activă din roşii, devine şi mai puternică.

Cât ţineţi pe foc, adăugaţi busuioc şi cimbru pisat, puţin piper. Sucul de roşii conţine în mod natural o cantitate mare de sodiu. Turnaţi sucul peste paste şi apoi amestecaţi cu legumele mixate. Tocmai aţi obţinut o porţie de paste care vă prelungeşte viaţa şi vă satisface pofta de alimente consistente şi savuroase.

Alte reguli

Şi parcă italienii când îşi pun pe masă nişte paste aburinde nu pot să nu îţi toarne şi un pahar de vin roşu. E corect pentru că antioxidanţii din vinul roşu contribuie şi ei la prelungirea vieţii. Dar se întâmpla acest fenomen, când nu existau pe Pământ sulfiţii de sinteză, adăugaţi în vinuri. Aceştia practic distrug ceea ce aţi ingerat odată cu pastele de calitate.

Sulfiţii au acţiuni adverse puternice care presupun şi blocarea asimilării vitaminei B1, esenţială pentru metabolizarea glucidelor. Mai mult, pe fondul carenţei cronice, există riscul apariţiei bolilor grave. Dacă savuraţi 2 pahare de vin unul după altul, licoarea bahică poate veni la pachet cu 50 de miligrame de sulfiţi. Aceasta reprezintă doza maximă permisă zilnic.

Complexul de vitamine B, indispensabil vieţii, se găseşte în marea majoritate a produselor animale şi vegetate. Firesc, şi în paste. În lipsa vitaminei, ficatul nu poate detoxifia corect organimul. În plus, apar perturbări ale funcţiei tiroidei.

 

Andreea Groza
Andreea Groza

Mă întâlnesc în fiecare zi cu doctori. Pentru cei mai mulţi pământeni, care nu sunt ipohondri, probabil, acest comportament pare ciudat.
Dar socializăm în cadrul unor interviuri în care noi, echipa, încercăm să aflăm poveşti scurte şi concise despre cum putem să funcţionăm ... citește mai mult

Cel mai nou articol Video:
Nora Neghină, psiholog: cel mai des întâlnite dependențe la români