Sucul de sfeclă: cum îmbunătățește sănătatea

Un nou studiu sugerează că dacă se consumă sucul de sfeclă se îmbunătățește creșterea bacteriilor orale asociate acestor beneficii.
07.04.2021 | Alexandra Necsoiu
Sucul de sfeclă: cum îmbunătățește sănătatea
Foto: shutterstock

Bacteriile din cavitatea orală și tractul gastrointestinal ajută la convertirea nitratului anorganic din legume în oxid nitric, vital pentru sănătatea cognitivă și cardiovasculară. Un nou studiu sugerează că dacă se consumă sucul de sfeclă se îmbunătățește creșterea bacteriilor orale asociate acestor beneficii. Aceste bacterii promit să reducă declinul asociat sănătății cardiovasculare și cognitive.

Cercetările anterioare au arătat că o comunitate de bacterii și alte microorganisme care trăiesc în tractul intestinal, cunoscut și ca microbiotă, afectează sănătatea în multe moduri, dar din fericire pozitive. Rolul bacteriilor orale este acela de a produce oxid nitric, benefic pentru sănătatea cardiovasculară și cognitivă. Multe specii de bacterii orale transformă nitratul anorganic din legume în nitrit, un precursor al oxidului nitric care semnalează molecule ce dilată vasele de sânge și transmite mesaje între neuronii din creier.

În rândul persoanelor în vârstă, reducerea disponibilității oxidului nitric poate contribui la hipertensiune și declinul funcțiilor cognitive. Un nou studiu sugerează că în urma consumului de suc de sfeclă, care este bogat în nitrați anorganici, se poate altera echilibrul bacteriilor din cavitatea bucală în favoarea speciilor care asigură o sănătate cognitivă și cardiovasculară mai bună.

Descoperirile ajută la înțelegerea beneficiilor sucului de sfeclă în privința scăderii tensiunii arteriale în rândul pacienților care suferă de hipertensiune. Alte legume bogate în nitrați mai sunt varza, spanacul, salata verde, care pot oferi beneficii similare.

Sucul de sfeclă: cu sau fără nitrați

La studiu au luat parte 26 de indivizi cu vârste cuprinse între 70 și 80 de ani. Cercetătorii i-a împărțit în două grupe, întâmplător, iar ambelor li s-a cerut să consume zilnic 140ml de suc de sfeclă, timp de 10 zile. Unul dintre grupuri a primit un suc bogat în nitrați, în timp ce al doilea grup a primit suc fără nitrați. După o perioadă de trei zile, grupurile au fost schimbate și s-au consumat din nou timp de 10 zile sucurile. Cercetătorii au cerut participanților ca pe durata studiului să nu folosească apă de gură.

Înainte, în timpul și după experiment, aceștia au administrat un test cognitiv și, de asemenea, au identificat speciile de bacterii din mostrele de salivă ale participanților. Comparativ cu rezultatele placebo, subiecții care au consumat suc obișnuit de sfeclă aveau un număr mai mare de bacterii orale asociate unei bune sănătăți vasculare și cognitive. Saliva lor conținea și un număr scăzut de bacterii asociate inflamațiilor.

Recomandări:
Organizarea eficientă a timpului de lucru, secretul stării de bine
Organizarea eficientă a timpului de lucru, secretul stării de bine
Pfizer anunță că o a treia doză de vaccin ar putea fi necesară
Pfizer anunță că o a treia doză de vaccin ar putea fi necesară