7 obiceiuri sănătoase care previn demența (studiu)

Adoptarea a șapte obiceiuri sănătoase la vârsta mijlocie reduce semnificativ riscul de demență, sugerează un studiu.
  • Actualizat:
7 obiceiuri sănătoase care previn demența (studiu)
Envato

Cercetătorii de la Brigham and Women’s Hospital din Boston, Massachusetts, au analizat aproape 14.000 de femei, în vârstă de 50 de ani, timp de două decenii.

Participantele au fost chestionate despre șapte obiceiuri ce țin de stilul de viață, și au fost monitorizate privind un posibil diagnostic al bolii. Individual, cele șapte obiceiuri au redus riscul apariției demenței cu aproximativ 6%.

Deoarece demența începe în creier cu mult timp înainte de diagnosticarea propriu-zisă, oamenii de știință au emis teoria conform căreia este probabil ca obiceiurile pe care le avem la vârsta mijlocie să ne afecteze pe termen lung privind un astfel de diagnostic.

Cele 7 obiceiuri care previn demența

Cele 7 obiceiuri care previn demența sunt:

• a fi activ;
  • a avea o dietă sănătoasă;
  • a menține o greutate sănătoasă;
  • a nu fuma;
  • a avea tensiune arterială normală;
  • a controla nivelul colesterolului;
  • a avea un nivel scăzut de zahăr în sânge.

Doctor Pamela Rist, profesor asistent la Brigham and Women’s Hospital, cea care a coordonat cercetarea, a declarat:

„Poate fi încurajator pentru oameni să știe că, luând măsuri precum exerciții fizice timp de o jumătate de oră pe zi sau ținând sub control tensiunea arterială, poate reduce riscul de demență.”

Ea a adăugat: „Deoarece știm acum că simptomele demenței apar în creier cu decenii înainte de diagnosticare, este important să aflăm mai multe despre modul în care obiceiurile tale de la vârsta mijlocie pot crește riscul de demență la bătrânețe. Vestea bună este că alegerea unui stil de viață sănătos la vârstă mijlocie poate duce la scăderea riscului de demență mai târziu în viață”.

Există aspecte ale stilului de viață care joacă un rol important în riscul apariției demenței și pe care noi, oamenii, le putem controla

În cadrul studiului, oamenii de știință au analizat stilul de viață a 13.720 de femei care aveau în medie 54 de ani atunci când a fost demarată cercetarea.

După două decenii, 1.771 de participanți – sau 13% – au dezvoltat demență.

Pentru fiecare dintre cele șapte obiceiuri privind sănătatea, oamenilor li s-a acordat un scor fie de zero, fie de unu, ceea ce duce la un posibil scor total de șapte.

Scorul mediu a fost de 4,3 la începutul studiului și de 4,2 un deceniu mai târziu.

După ajustarea factorilor precum vârsta și educația, cercetătorii au descoperit că pentru fiecare creștere de un punct a scorului, riscul unei persoane de a suferi de demență a scăzut cu șase procente.

Richard Oakley, director asociat la Alzheimer’s Society din Marea Britanie, care nu a fost implicat în studiu, a declarat:

„Deși îmbătrânirea este cel mai mare factor de risc în dezvoltarea demenței, această cercetare a arătat încă o dată că există lucruri pe care oamenii le pot face pentru a reduce acest risc.”

În timp ce mai mulți factori de risc, cum ar fi vârsta și genetica, sunt în afara controlului nostru, acest studiu preliminar susține că există aspecte ale stilului de viață care joacă un rol important în riscul apariției demenței și pe care noi, oamenii, le putem controla, a continuat Oakley.

Femeile au fost recrutate pentru studiu între anii 1992 și 1994, și le-a fost urmărită evoluția până în anul 2018.

Studiul urmează să fie prezentat în aprilie la cea de-a 75-a întâlnire anuală a Academiei Americane de Neurologie care va avea loc la Boston.

Factorii care favorizează apariția demenței

Oamenii de știință știu de ani de zile că fumatul, creșterea nivelului de zahăr din sânge, tensiunea arterială și nivelurile de colesterol cresc riscul apariției demenței.

Toți acești factori cresc nivelul de inflamație și îngreunează sau blochează fluxul de sânge către creier.

O dietă sănătoasă și menținerea unei greutăți echilibrate pot de asemenea, să ne protejeze, deoarece reduc nivelurile de stres și inflamație, ajutând la evitarea acumulării de substanțe chimice toxice în creier.

Oamenii de știință nu au luat în considerare impactul altor factori ai stilului de viață asupra riscului de demență, cum ar fi să dormi mai puțin de minimum șapte ore pe noapte.

Demența este termenul umbrelă pentru declinul cognitiv, boala Alzheimer fiind cea mai comună formă de demență.

De asemenea, cercetătorii nu au descoperit până-n prezent cauzele direct responsabile, dar cert este că nivelurile mai ridicate de ale inflamației din organism și acumularea de proteine în creier au o legătură cu apariția acestei afecțiuni.

Mai mult, săptămâna trecută, experții de la University College London (UCL) au reconfirmat că menținerea unui stil de viață activ pe tot parcursul vârstei adulte ar putea ajuta la prevenirea demenței.

Persoanele care fac exerciții fizice pe măsură ce îmbătrânesc au mai multe șanse de a avea un creier mai sănătos decât cei care au programe neregulate de antrenament fizic, încep apoi renunță.

Cu toate acestea, sugerează cercetătorii, chiar și să începi să faci exerciții la vârsta de 60 de ani, pentru îmbunătățirea funcției cognitivă, este mai bine decât să nu practici niciun sport niciodată.

În 2020, peste 55 de milioane de oameni din întreaga lume trăiau cu demență.