Reglati-va echilibrul acido-bazic prin alimentatie

Echilibrul acido-bazic al organismului este deosebit de important pentru o buna sanatate si pentru a preveni majoritatea afectiunilor.
Reglati-va echilibrul acido-bazic prin alimentatie
Reglati-va echilibrul acido-bazic prin alimentatie

Echilibrul acido-bazic al organismului este deosebit de important pentru o buna sanatate si pentru a preveni majoritatea afectiunilor. Pentru ca prezenta in exces a substantelor acide sau bazice este nefasta, este recomandat sa invatam sa ne alimentam corect.

Organismul nostru functioneaza la parametrii normali doar atunci cand mediul intern, in totalitatea lui, are un pH de 7,39, deci usor alcalin, se arata in lucrarea „Reglati-va echilibrul acido-bazic. O viziune completa”, scrisa de Christopher Vasey. Se accepta variatii ale pH-ului, insa fara sa se depaseasca valorile 7,36 – 7,42. Daca se depasec aceste limite, vorbim despre acidoza (cand pH-ul scade prea mult, pana la 7) sau despre alcaloza (pH-ul creste la 7,8). Daca si aceste limite sunt depasite, corpul nu mai functioneaza, survenind decesul. Intre cele doua variante, acidoza este de departe cel mai des intalnita, adjudecandu-si un procent de 50% din populatie.

Orice dezechilibru intre baze si acizi la nivelul tesuturilor organice determina organismul sa reactioneze prin evacuarea substantelor in exces sau prin neutralizarea unei parti din aceasta substanta. Evacuarea se realizeaza cu ajutorul plamanilor care oxideaza acizii (eliminand astfel cu fiecare expiratie gaz carbonic si vapori de apa), si al rinichilor care elimina acidul uric, acidul sulfuric etc., prin urina. De asemenea, prin piele se mai elimina acizii din organism, mai precis prin intermediul glandelor sudoripare.

Persoanele acidificate au probleme ale pielii sau cailor respiratorii, ale nervilor, dintilor, gingiilor, ochilor sau ale coloanei vertebrale, sunt friguroase, lipsite de energie si entuziasm, irascibile, nu dorm bine si sufera frecvent de infectii ale cailor respiratorii sau urinare, recidivante. Cum putem corecta acest dezechilibru? In primul rand, prin alimentatie. Principalele alimente acide si acidifiante sunt proteinele, cerealele si zaharurile, iar cele bazice sunt legumele. Cu totii avem tendinta de a cosuma mai multe alimente acide decat bazice. In plus, excitantii precum cafeaua, ceaiurile, tutunul si alcoolul sunt consumate in exces, ceea ce duce la o puternica aciditate organica.

Pe de alta parte, sportul in exces si sedentarismul, alaturi de stres, nervozitate, poluare fonica sunt alti factori care deregleaza nivelul acido-bazic.

Desigur, nu doar alimentatia joaca un rol important in reglarea aportului de acizi, ci si anumite afectiuni ce rezulta intr-o dificultate de metabolizare a substantei nocive. In diabet, organismul nu metabolizeaza corect zaharul, in reumatism nu se metabolizeaza corect proteinele, in boala celiaca – glutenul, in obezitate – grasimile, in retentia apei – sarea.

Cum ne ajuta alimentatie?

Christopher Vasey vorbeste despre 3 categorii de alimente pe care ar trebui sa le cunoastem: acidifiante, alcalinizante si acide. Primele doua oglindesc efectul pe care il au asupra organismului, in timp ce a treia categorie este reprezentata de alimente acide care au diferite efecte asupra organismului. Autorul ne sfatuieste sa nu tinem cont de analiza chimica a alimentelor (adica daca sunt bazice sau acide) pentru ca mult mai importanta este reactia pe care o produc in organism, odata ingerate. Iata cateva exemple: zaharul alb este utilizat pentru a diminua gustul acru sau acidulat unor fructe (capsuni, coacaze etc.), insa odata metabolizat, produce numerosi acizi.

Iata lista alimentelor acidifiante:

– paine, paste, fulgi si alimente ce au la baza cerealele
– oleaginoasele (alune, nuci, arahide, seminte de dovleac – nu si migdalele!)
– dulciurile, sucurile indulcite
– cafea, ceai, alcool, ciocolata
– cerealele integrale sau nu
– uleiul vegetal, margarina
– grasimi de origine animala (untura, seu etc.)
– branza fermentata
– ouale
– carnea, mezelurile

Alimente alcalinizante:

– cartofii
– zaharul integral
– migdale, nuci braziliene
– porumbul (mamaliga)- legumele proaspete sau pregatite (cu exceptia rosiilor!)
– lapte praf sau lichid, branza proaspata, smantana, untul
– fructele uscate
– castanele
– maslinele negre in ulei
– ulei presat la rece

Citeste mai multe in cartea „Reglati-va echilibrul acido-bazic. O viziune completa”, de Christopher Vasey, editura Curtea Veche

 

Elena Nistor

Elena Nistor este redactor colaborator al site-ului “Ce se întâmplă, doctore?”, articolele sale fiind dedicate sănătăţii şi sexualităţii. Temele pe care le abordează Elena Nistor se bucură de mare succes în rândul celor care îşi doresc să afle informaţii utile în ceea ce priveşte ... citește mai mult

Cel mai nou articol Video:
Tratamente cosmetice pentru piele după sezonul de vară- Dr. Victor Clătici