O viață cumpătată, mai puține riscuri pentru sănătate!

Dr. Alin Popescu, medic primar medicina sportiva, ne-a dat câteva sfaturi care sa ne ajute sa ținem la distanță excesele de orice fel, fie ca vorbim de alcool, alimentație sau chiar fumat.
  • Publicat:
  • Actualizat:
O viață cumpătată, mai puține riscuri pentru sănătate!
O viață cumpătată, mai puține riscuri pentru sănătate!

Pentru ca în sezonul cald obișnuim sa facem excese alimentare, care nu fac altceva decât sa ne pună sănătatea în pericol, Dr. Alin Popescu, medic primar medicina sportiva, ne-a dat câteva sfaturi care sa ne ajute sa ținem la distanță excesele de orice fel, fie ca vorbim de alcool, alimentație sau chiar fumat, iar asta pentru ca suntem tot mai aproape de perioada vacanțelor și a momentelor de relaxare în aer liber.

1. Au trecut sărbătorile de Paști, de 1 mai, urmează Rusaliile, apoi perioada vacanțelor de vară. Deja avem vreme foarte bună de picnic.  Ce ar trebui si, mai ales, ce nu ar trebui să facem în perioadele de relaxare?

În perioadele de relaxare – fie că este vorba de weekendurile obișnuite sau de cele prelungite, de vacanțe mai scurt sau mai lungi, este indicat să luăm pauză de la agitația zilnică, să ne concentrăm pe introspectie, să ne destindem, să petrecem timp de calitate alături de familie, să ne dedicăm unor activități care ne fac plăcere și care ne echilibrează, dar pe care poate nu avem timp să le facem în restul timpului – citit, meditație, plimbări lungi în natură.

Astfel de momente nu ar trebui să fie dominate de stresul alergatului după cumpărături, nicide treburi casnice mai puțin agreabile.

2. Cum evităm excesele de orice felalimentație, alcool, fumat etc?

Echilibrul, moderația trebuie să ne însoțească mereu – atât în ceea ce privește alimentația, câtși în viața cotidiană. Tocmai am ieșit din perioada sărbătorilor de Paști, cu meniul tradiționalextrem de bogat în proteine și grăsimi de origine animală.

Este de preferat ca în săptămânile următoare să revenim la un regim alimentar echilibrat,recomand mai ales salatele și legumele proapsete, pe care le găsim acum din abundență, de asemenea recomand o hidratare corespunzătoare – 2 – 2,5 l de apa pe zi și alcool cât maipuțin – un pahar (125 ml), maximum două de vin sunt porțiile recomandate pentru ocaziideosebite.

În opinia mea, țigările clasice ar trebui să lipsească cu desăvârșire întotdeauna sau, dacă nu se poate renunța complet la acest obicei, măcar să se folosească variante mai puțin dăunătoare.

3. Care sunt pericolele pentru sănătate ale diferitelor tipuri de excese?

Mai ales în weekenduri sau în vacanțe, oamenii tind să exagereze cu mâncatul și consumul de alcool, ceea ce poate duce la diverse probleme de sănătate, de la balonare și disconfortdigestiv până la colicile biliare, tahicardie, afecțiuni cardiovasculare. Dacă suferiți de bolicornice, este maim ult decât indicat să aveți grijă să continuați administrarea tratamentului. Importnt: în niciun caz nu trebuie să întrerupeți tratamentul pentru a putea consuma alcool.

4. Cum putem contracara efectele exceselor asupra organismului?

Planificați-vă mesele și respectați planificarea
Consumați cantități moderate
Consumați alcool cu moderație
Luați pauze scurte între felurile de mâncare
Consumați salate, legume proaspete
Ajutați digestia cu cafea, ceaiuri calde și fructe proaspete
Faceți plimbări în aer liber de minimum jumătate de oră, după fiecare masă principală,și, în general, încercați să petreceți cât mai mult timp în natură
Grijă mare la orele de somn

5. Ne puteți da un exemplu de picnic pentru weekendurile însorite care urmează?

Atunci când vremea este frumoasă și soarele destul de puternic, la picnic trebuie să luămalimente care nu se pot altera ușor. Optați pentru fructe si legume proaspete, de preferatcumpărate chiar în ziua picnicului, sendvișuri cu carne slabă pregatită la cuptor sau pe grătar, cu branză tartinabilă light etc. Dacă alegeți să faceti și un grătar la iarbă verde, este de preferat săpuneți pe el un pește slab gen pastrav, șalau, carne de pui, frigărui de legume sau legume simple pe grătar însoțite de salată verde. Pentru o hidratare corespunzatoare apa plata, ceaiurile de fructesau limonadele pregătite acasă sunt alegerea ideală. De asemenea, pentru amatori, poate fi consumată o bere (330 ml) în cazul femeilor si maximum 2, în cazul bărbaților.

Un aspect foarte important de reținut – cantitatea face diferența!

Urmărește CSID.ro pe Google News
Alin Popescu - Medic primar – medicină sportivă
Medic primar – medicina sportiva incepand cu 01.01.2012, prin concurs. A sustinut si promovat examenul de primariat, in centrul universitar Bucuresti, in sesiunea iunie 2011; Medic specialist medicina sportiva incepand cu 01.01.2007, prin concurs. A sustinut si promovat examenul de specialitate, ...
citește mai mult
Redactia CSID - Medic primar – medicină sportivă
Recomandare video
Varză cu Cârnați Oltenești și omletă cu Șuncă Praga și Cotlet Haiducesc