Deprivare de somn în 5 etape: cum se manifestă

Când nu ai parte de somn poartă numele de deprivare de somn, iar pentru multe persoane reprezintă o reală problemă.
09.08.2021
Deprivare de somn în 5 etape: cum se manifestă
Foto: shutterstock

Avem nevoie de somn pentru a supraviețui. Să nu uităm că somnul permite organismului să se refacă și să performeze funcțiile biologice vitale. Adulții au nevoie de 7-8 ore de somn pe noapte, dar uneori programul de lucru și alți factori ai stilului de viață pot întrerupe capacitatea de a dormi. Când nu ai parte de somn sau ai parte de mai puține ore de somn decât ar trebui, poartă numele de deprivare de somn, iar pentru multe persoane reprezintă o reală problemă. Frecvența deprivării de somn sau cu cât este mai îndelungată poate duce la probleme grave de sănătate.

Lipsa somnului poate duce la afectarea funcțiilor cognitive, creșterea inflamațiilor și reducerea funcției imunitare. Dacă deprivarea de somn continuă, crește riscul crescut de boli cronice. În general, există cinci etape ale deprivării de somn, împărțite în 12 sau 24 de ore, iar cu cât stai mai mult treaz, cu atât simptomele se înrăutățesc.

Deprivare de somn- etapa 1: după 24 de ore

Se întâmplă destul de des să nu dormi 24 de ore și, din fericire, nu se produc probleme de sănătate majore, dar tot te vei confrunta cu acea senzație de oboseală. Potrivit CDC, 24 de ore nedormite sunt similare unei concentrații de alcool în sânge de 0.10%, mai mare decât limita legală pentru condus. Dacă stai treaz timp de 24 de ore te poți confrunta cu:

  • stări de iritabilitate
  • furie
  • risc crescut de stres
  • incapaciteta de a te concentra
  • minte încețoșată
  • oboseală
  • tremur
  • coordonare redusă
  • risc crescut de a face accidente sau greșeli
  • pofte alimentare
  • ochi umflați
  • cearcăne

Etapa 2: după 36 de ore

Când nu dormi 36 de ore simptomele încep să se intensifice și începi să simți nevoia de somn. Cel mai probabil încep să ai episoade de microsomn fără să realizezi, deoarece acestea durează până la 30 de secunde. Diferite părți ale creierului încep să comunice mai greu între ele, motiv pentru care pot apărea simptome precum:

  • dificultatea de a capta noi informații
  • schimbări de comportament
  • incapacitatea de a lua decizii
  • timp de reacție scăzut
  • erori crescut
  • apetit crescut
  • inflamații
  • oboseală extremă

Etapa 3: 48 de ore

48 de ore fără somn este o perioadă extremă de deprivare de somn. La un anumit punct deja este greu să mai stai treaz și începi să ai mai multe episoade de microsomn. Te poți confrunta chiar cu halucinații și simptome precum:

  • depersonalizare
  • anxietate
  • nivel de stres crescut
  • iritabilitate accentuată
  • oboseală extremă

Etapa 4: 72 de ore de deprivare de somn

După trei zile nedormite, nevoia de a dormi se intensifică, ceea ce duce la microsomn frecvent și de lungă durată. Halucinațiile devin complexe și te poți confrunta cu:

  • iluzii
  • gândire tulbure
  • depersonalizare

Etapa 5: 96 de ore sau mai multe

După patru zile nedorimite percepția realității va fi sever modificată. Vei simți tot mai mult nevoia de somn și nu vei mai interpreta corect realitatea.

Alexandra Necsoiu
Alexandra Necsoiu

ALEXANDRA NECŞOIU, Web-Editor, alexandra.necsoiu@m.ro

Este absolventă a Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării şi deţine o diplomă de master în Producţie Multimedia şi Audio-Video. Iubeşte să ... citește mai mult

Trigliceridele: 5 moduri de a le reduce
Trigliceridele: 5 moduri de a le reduce
Cel mai nou articol Video:
Natalia Pavalachi Pittet, sexolog: Cum discutăm cu copiii și adolescenții despre sex