De ce persoanele tinere acuză dureri articulare?

Dacă o persoană tânără acuză dureri articulare trebuie avute în vedere următoarele aspecte legate de obiceiurile de zi cu zi.
De ce persoanele tinere acuză dureri articulare?
De ce persoanele tinere acuză dureri articulare?

Să presupunem că este „normal” ca după o anumită vârstă să ne ghidăm din punct de vedere meteorologic după durerile de articulații, dar la ce trebuie să fim atenți dacă avem 20- 30- 40 de ani și începem să ne plângem de articulații dureroase?! Care ar putea fi cauzele, în afara celor care vin la pachet cu diverse afecțiuni cronice de tipul bolilor reumatismale autoimune inflamatorii? Uneori lucrurile care par a fi banale pot provoca dureri articulare.

Articulațiile sunt țesuturile care conectează două sau mai multe oase, pentru a permite mișcarea. În cazul articulațiilor la care raza de mișcare este mare și riscul de rănire este mai mare, rezistența articulației reducându-se proporțional.

Articulațiile pot deveni dureroase ca urmare a:

– unui traumatism fizic;
– unor poziții deficitare/ obiceiuri nesănătoase;
– unei boli.

Durerile articulare de natură cronică (poliartrita reumatoida sau spondilita anchilozantă) sau cele cauzate de traumatisme vor fi abordate și tratate conform recomandărilor unui medic specialist în urma unei evaluări clinice amănunțite, specifice fiecărei afecțiuni în parte.

Dacă o persoană tânără acuză dureri articulare trebuie avute în vedere următoarele aspecte legate de obiceiurile de zi cu zi:

1.  Sedentarismul produce dureri articulare

Stăm la birou minim 8-10 ore pe zi, la școală sau la locul de muncă, iar după ce ajungem obosiți acasă avem tendința de a ne petrece ce a mai rămas din zi pe canapea, în cele mai multe cazuri cu telefonul sau alt device în brațe, cu gâtul „încovoiat”. Stând multe ore la birou avem tendința de a adopta așa zis poziții comode care constau în posturi deficitare: aplecați în față peste birou/tastatură – moment în care mușchii spatelui și ai gâtului suferă fiind forțați să se contracte pentru a menține privirea înainte, spre tablă/ecran, cu coatele „atârnând” în afara biroului/mesei de lucru. Adoptând zilnic astfel de poziții apar și durerile articulare.

În acest caz ce putem face pentru a diminua efectul negativ al sedentarismului asupra sănătății articulare?

1.      Puteți apela la diverse exerciții precum: cu spatele drept înclinați capul spre stânga și mențineți poziția pentru 10 secunde, după care înclinați capul spre dreapta. Puteți face câte 5- 10 repetări pe fiecare parte. Rotirea umerilor în față și în spate poate veni ca o completare pentru primul exercițiu.

2.      Pentru prevenirea sau ameliorarea durerilor articulare de la nivelul membrelor superioare se recomandă menținerea spatelui drept și întinderea brațelor (pe rând) în sus cu palmele orientate către podea. Cu mâna opusă trageți ușor de degete în sus și mențineți poziția câteva secunde.

Exercițiile de mai sus pot fi efectuate atât din picioare cât și de pe scaun, important e ca spatele să fie drept.

3.      Ridicați-vă în picioare la fiecare 60 de minute și faceți o scurtă plimbare de 5-10 minute. În cazul unui job de birou profitați de conversațiile telefonice pentru a vă ridica de la birou și a face câțiva pași.

4.      Tot pentru a preveni apariția durerilor articulare de la nivelul membrelor inferioare, stând pe scaun puteți face ridicări de picioare cu genunchii întinși (cu câte un picior sau cu ambele în același timp).

5.      Mergeți măcar 10.000 de pași pe zi, parcați mașinile mai departe de locul în care aveți treabă și profitați de distanță pentru a face un minim de mișcare.

2. Consumul mare de zahăr (zahăr/alimente procesat/e), carbohidrați, grăsimi saturate, alcool

Atât zahărul, cât și grăsimile saturate sau alcoolul au efect inflamator asupra articulațiilor, deci o alimentație bazată pe aceste elemente va duce la apariția durerilor articulare.

Soluția este adoptarea unui plan alimentar complex bazat pe alimente naturale, neprocesate chimic.

3. Hidratarea insuficientă produce dureri articulare 

Pe lângă apariția ridurilor aportul insuficient de apă duce la probleme interne ale organismului: dureri de cap, oboseală, constipație și nu în ultimul rând dureri articulare.

Ideal ar fi să consumăm 40 ml/kilocorp/zi de lichide hidratante, mai ales dacă nu consumați multe fructe și legume care pot compensa până la un anumit punct lipsa hidratării corecte. Cantitatea minimă de apă recomandată pentru femei este de 2,2 l/zi, iar în cazul bărbaților de
3 l/zi.

4. Greutatea corporală prea mare produce dureri articulare

Kilogramele în plus suprasolicită sistemul osteoarticular, iar 58% dintre adulții români sunt supraponderali, iar o treime din copii au greutate în exces. Toate aceste persoane prezintă risc mare de apariție a articulații dureroase la nivelul șoldurilor, genunchilor, spatelui, de la vârste mici.

5. Practicarea incorectă a activităților fizice

Cu toții avem momente în care spunem „Gata, de mâine mă apuc de mișcare, sală etc.” sau suntem atrași de diferite aplicații mobile cu exerciții fizice.

Inițiativa este bună, dar aveți în vedere că exercițiile fizice efectuate incorect sau fără o încălzire completă și corectă pot duce la dureri articulare. Recomandarea este ca cel puțin la începutul perioadei în care introduceți exercițiile fizice în programul dumneavoastră să apelați la un specialist care să vă ghideze, în vederea evitării efectuării greșite a exercițiilor, factor ce poate duce la accidentări sau la dureri articulare.

6.      Alte lucruri „banale” care pot declanșa durerile articulare la persoanele tinere:

–          Butonarea excesivă a telefoanelor sau a diverselor forme de controlere de la jocuri de tip PS, wii etc.

–          Purtarea portofelului în buzunarul de la spate când se stă jos (duce la o aliniere greșită a articulațiilor și la o presiune suplimentară pe partea corpului fără portofel);

–          Purtarea sandalelor si a șlapilor cu talpă din spumă;

–          Adoptarea pozițiilor deficitare în timpul somnului (dormitul pe burtă) și folosirea unor perne nepotrivite ca dimensiuni.

Ca tratament în cazul durerilor articulare provocate de aceste obiceiuri este importantă identificarea cauzei și îndepărtarea ei. Ca suport în perioadele cu dureri se pot aplica geluri, creme, unguente cu efect analgezic, antiinflamator, la recomandarea medicului/ farmacistului se pot administra suplimente alimentare pe bază de colagen, glucozamină, condroitină pentru susținerea sănătății articulațiilor sau medicamente cu efect antiinflamator, analgezic.

Foto: shutterstock

Urmărește CSID.ro pe Google News
Alin Popescu - Medic primar – medicină sportivă
Medic primar – medicina sportiva incepand cu 01.01.2012, prin concurs. A sustinut si promovat examenul de primariat, in centrul universitar Bucuresti, in sesiunea iunie 2011; Medic specialist medicina sportiva incepand cu 01.01.2007, prin concurs. A sustinut si promovat examenul de specialitate, ...
citește mai mult
Recomandare video
Chips-uri din Salam Săsesc și Corndog cu Crenvurști din Piept de Pui