4 beneficii extraordinare ale grădinăritului pentru sănătatea ta fizică și psihică

  • Publicat:
4 beneficii extraordinare ale grădinăritului pentru sănătatea ta fizică și psihică

Nu contează dacă îți amintești cum făceai plăcinte din noroi și castele din nisip, căutai pietre și săreai prin bălți în copilărie – corpul tău nu a uitat. Îngrijirea unei grădini, fie că este într-o curte, pe un balcon sau chiar pe pervazul ferestrei, te conectează cu primele tale experiențe și te aduce înapoi la rădăcini.

Dar știai că întregul proces al grădinăritului, de la alegerea pământului și până la culegerea roadelor muncii tale, are o mulțime de beneficii? Iată care sunt patru dintre ele:

Grădinăritul te menține activ 

Plantarea, tăierea, erbicidarea și udarea nu ar putea fi considerate exerciții intense care te fac să transpiri din greu, dar ele îți pun inima în mișcare și încurajează o gamă extinsă de mișcări și flexibilitate – chiar dacă te ocupi de grădinărit în balconul de acasă, la scară mică. Menținerea activității fizice te ajută să previi anumite boli strâns legate de stilul de viață, inclusiv atacul de cord, accidentul vascular cerebral, diabetul și obezitatea. Deoarece grădinăritul oferă plăcere multi-senzorială, este mai ușor să îl incluzi constant într-un regim sănătos de exerciții.

Grădinăritul reduce anxietatea și stresul

Natura sarcinilor regulate de grădinărit se concentrează pe repetiție. Participarea la astfel de activități pe termen lung încetinește agitația gândurilor și permite minții să rătăcească fără scop. Pentru o evadare pașnică din viața agitată, vei găsi satisfacție instantanee printre plantele tale verzi. În plus, îngrijirea unei grădini te încurajează să rămâi complet ancorat în momentul prezent și-ți menține toate simțurile alerte – chiar și echipa de Sănătate și Comportament de la NASA studiază efectele pozitive ale grădinăritului. Astronauții care se ocupă de grădinărit în spațiu raportează că se simt mai puțin izolați, anxioși și stresați. Dacă grădinăritul funcționează pentru personalul de pe nave spațiale în misiuni lungi, poate funcționa și pentru tine pe un pervaz.

Grădinăritul îți menține mintea ageră

Doar pentru că mintea ta rătăcește nu înseamnă că e în vacanță. Setul de abilități necesare pentru a începe și menține o grădină sănătoasă și productivă te ajută atât pe tine, cât și celulele cerebrale să funcționați la capacitate maximă.

Grădinăritul este o activitate la care toată lumea poate participa, fără limită de vârstă. Pacienții cu Alzheimer și demență care interacționează semnificativ cu natura au parte de o îmbunătățire semnificativă a simptomelor, iar persoanele în vârstă susțin că sentimentul de responsabilitate inerent în îngrijirea zilnică a plantelor reduce gândurile depresive.

Grădinăritul te ajută să dormi mai bine

Capacitatea de a beneficia de un somn bun și de calitate depinde de mulți factori, inclusiv de reducerea stresului și de exercițiile fizice. Antrenamentele regulate întăresc ritmurile circadiene care controlează numărul și durata perioadelor de somn cu unde lente – faza cea mai profundă și mai regeneratoare – într-o anumită noapte.

Combină asta cu multele modalități în care grădinăritul ajută la ameliorarea anxietății și stresului și nu e de mirare că îngrijirea plantelor te ajută să dormi mai bine.

Poate că este momentul să te reconectezi cu acel copil interior care iubește să sape și să facă lucruri să crească. Corpul tău, mintea ta și starea ta generală de sănătate sunt pregătite pentru o terapie serioasă prin joacă.

Foto: Shutterstock

Urmărește CSID.ro pe Google News
Nicoleta Agheana
Nicoleta Agheană este un jurnalist reputat, cu experienţă în lifestyle şi sănătate, realizând de-a lungul timpului articole şi proiecte atât pentru publicaţii internaţionale, cât şi pentru brandul “Ce se întămplă, doctore?”. Domeniile de interes pe care le acoperă Nicoleta Agheană ...
citește mai mult
Recomandare video
Stereotaxia în metastazele cerebrale: „E indicată la pacienții cu un număr limitat de metastaze”