Izolarea socială: cum afectează creierul

Din păcate pandemia ne-a obligat să experimentăm izolarea socială.
28.02.2021 | Poptean Bianca
Izolarea socială: cum afectează creierul

Cum afectează izolarea socială forțată activitatea creierului nostru? Această întrebare a fost abordată înainte de pandemie de Dr. Livia Tomova din cadrul Departamentului de Științe Cognitive de la MIT și colegii săi, care au studiat efectul izolării sociale asupra creierului într-un grup de 40 de adulți sănătoși, conectați social (vârste cuprinse între 18 și 40 de ani).

Scopul a fost de a observa dacă pot crea o experiență de izolare socială indusă experimental pentru a determina ce regiuni cerebrale sunt implicate în stimularea nevoii de interacțiune socială. Participanții au fost rugați să petreacă 10 ore izolate social într-o cameră fără mass-media, acces la tehnologie sau persoane cu care să interacționeze. Aceiași participanți au trecut de asemenea prin 10 ore de post alimentar. Iată ce s-a aflat!

Cercetătorii au descoperit că o perioadă acută de izolare socială, urmată de un indiciu pentru a declanșa conexiunea socială (adică o imagine a persoanelor implicate în activitatea lor socială preferată) a dus la creșterea activității neuronilor dopaminergici ai creierului mediu, care sunt implicați în pofte și recompensă. Aceasta a fost aceeași regiune care a fost activată și la poftele alimentare.

Noua descoperire din acest studiu este că privarea unei nevoi sociale evocă o semnătură neuronală a poftei sociale într-o regiune similară care răspunde la indiciile alimentare atunci când ne este foame. Cu alte cuvinte, persoanele care sunt forțate să stea izolate social, caută interacțiunile sociale așa cum o persoană flămândă tânjește după mâncare.

Conexiunea socială este o nevoie psihologică esențială pentru sănătatea și bunăstarea noastră. Izolarea socială necesară declanșată de pandemie ne-a făcut pe mulți dintre noi să ne simțim singuri și izolați și căutăm modalități de adaptare și de a deveni mai rezistenți în aceste timpuri. În încheiere, iată șapte moduri de a ameliora sentimentul de singurătate și de a spori angajamentul social cu cei dragi:

Începeți fiecare zi cu o practică de meditație! Nu numai că vă va consolida sănătatea emoțională și bunăstarea, dar poate, de asemenea, să construiască reziliență și abilități de coping prin promovarea gândirii pozitive. Cercetările arată că ajută la atenuarea anxietății, depresiei și stresului și îmbunătățesc legăturile sociale.

Cursuri de fitness Livestream. Exercițiile fizice au beneficii extraordinare asupra sănătății fizice și psihologice prin reducerea stresului. Participarea la astfel de cursuri pe zoom vă conectează la o comunitate care poate ajuta la ameliorarea simptomelor asociate cu depresia. Fie că este vorba de cardio, pilates, yoga, box, dans, haltere sau balet, încercați cursurile de fitness online.

Meditație bazată pe mindfulness. Câteva momente de liniște, în fiecare zi, în care să meditați – singuri sau cu un trainer – vor face o diferență uimitoare!

Citiți sau ascultați cărți audio. Cărțile ne îmbogățesc, provoacă imaginația și conduc către idei noi. Cititul ajută la sporirea empatiei și a capacității de a-i înțelege pe ceilalți. Cluburile de cărți online pot contribui la stimularea sentimentului de comunitate și a legăturii cu cei cu interese similare.

Petreceți timp în natură sau cumpărați-vă plante de apartament și îngrijiți-le. Cercetările în neuroștiințe cognitive demonstrează că mediul în care petrecem timpul poate crește sau reduce stresul nostru, afectând sănătatea și bunăstarea noastră generală. S-a demonstrat că natura amortizează efectul conexiunii sociale scăzute. O simplă plantă sau floare într-o cameră poate duce o bunăstare incredibilă!

Vorbiți cu prietenii/ rudele prin videocall. Dacă nici acum nu vă puteți vizita rudele, programați apeluri pe zoom cu prietenii, familia sau cei dragi. Puteți încerca chiar cursuri de gătit pe Zoom, de artă sau muzică pentru a vă conecta cu o comunitate de oameni cu aceleași interese.

Terapia cognitiv-comportamentală (TCC). Nu stați singuri, cu gândurile voastre. TCC este un mod eficient de abordare a tulburărilor de dispoziție și anxietate, iar cercetările arată că videoconferința este la fel de eficientă precum sesiunile în persoană.