Tabere de dezvoltare personală pentru copii: care sunt beneficiile

Taberele de dezvoltare personală sunt un bun prilej de autocunoaștere.
  • Publicat:
  • Actualizat:
Tabere de dezvoltare personală pentru copii: care sunt beneficiile

Copiii au nevoie să se dezvolte, să-și cunoască emoțiile și nevoile, să iasă din zona de confort pentru a evolua. Taberele de dezvoltare personală sunt locul unde ei ar putea face asta. Alexandru Agarici, organizator de astfel de tabere, actor, artist liric cu experiență în pedagogia comunicării la catedra de Vorbire Canto a UNATC, trainer și coach de public speaking în metoda proprie Expresivitatea vorbirii ne-a explicat care sunt beneficiile unei tabere de dezvoltare personală.

 

În tabere, copiii au un mediu sigur fizic și emoțional

 

Ce se întâmplă doctore: Ce urmăriți prin taberele pe care le organizați?

Alexandru Agarici: Ne concentrăm să contribuim la dezvoltarea copiilor, prin crearea unei mentalități de creștere, de exprimare liberă și conștientizare.

Deseori constatăm că, deși sunt micuți, ei au deja un bagaj de emoții și gânduri neexprimate, de limitări. Ne propunem să creăm un mediu sigur, fizic și emoțional, în care să se poată exprima și să își conștientizeze propria individualitate și autenticitate.

În câteva zile nu putem face educație, dar suntem și noi fericiți când reușim să deschidem o ușiță spre Fericirea și Libertatea Copiilor.

C.S.Î.D.: Cum reușiți să ajutați copiii în procesul de dezvoltare personală?

A.A.: În taberele noastre îmbinăm activitățile principale în așa fel încât să încurajeze copii să se exprime liber, fie că este vorba despre emoții sau gânduri.

Copiii își exprimă emoțiile prin teatru, dans, pictură sau ateliere de dezvoltare personală. În taberele cu echitație copiii au parte de o altă experiență profundă atunci când iau contact direct cu caii. Se știe că aceste animale frumoase sunt folosite în diferite terapii.

Copiii care vin în taberele de public speaking învață să-și găsească, să-și structureze și să-și exprime ideile într-un mediu sigur, în fața unui public, colegii lor.

Activitățile creative sau educative se îmbină cu mișcarea fizică, cu sportul. În toate taberele am inclus activități ce presupun mișcare, cum ar fi tenisul, dansul, zumba, parcul de aventură, drumeții sau piscină. Toate aceste activități complementare aduc copiilor multiple beneficii.

 

Copiii își cresc încrederea în ei prin autocunoaștere

 

C.S.Î.D.: Care sunt abilitățile copiilor cu care lucrați pe parcursul unei tabere?

A.A.: Ne propunem să creștem încrederea copiilor în ei, prin autocunoaștere. Fiecare copil este unic și încurajăm acest sentiment comunicându-le că pot, că sunt buni și că respectul și echipa sunt recunoașterea acestei valori.

Fiecare tabără are activități diferite care îi ajută să își dezvolte abilități. Prin arte își dezvoltă sentimentul de reușită, încredere și unicitate, dau frâu liber imaginației și creativității. La teatru învață să își exprime emoțiile și gândurile cu claritate, coerență și energie, să își invingă timiditatea, să dobândească încredere, să lucreze în echipă, să își antreneze atenția și memoria. La tenis și dans își îmbunătățesc flexibilitatea, ritmul și coordonarea. La echitație își cultivă curajul, sinceritatea, își îmbunătășesc coordonarea, echilibrul și calmul.

C.S.Î.D.: Cum sunt copiii când vin și cum sunt când pleacă?

A.A.: Cum spuneam, nu facem educație copiilor, și totuși, după o primă zi dezlănțuită, copiii se obișnuiesc cu ideea de program comun, se obișnuiesc cu lipsa mobilelor în timpul zilei și își dedică întreaga atenție activităților, se obișnnuiesc cu ideea că nu e umilitor să își ducă farfuriile și tacâmurile, să lase curat în sala de mese, să respecte momentele în care și alți copii au ceva de făcut și au nevoie de liniște și multe altele. Durează puțin până se cunosc, cunosc mediul și înțeleg că ceea se întâmplă în tabără se face cu măsură, bun simț și cu disciplină pentru ca lor să le fie bine. La finalul taberei copiii capătă încredere, comunică, sunt mai liniștiți, pleacă acasă cu sufletul plin de momente de validare și cu amintiri frumoase.

C.S.Î.D.: Ce reușiți să dezvoltați pe parcursul unei tabere?

A.A.: Fiind o perioadă scurtă de timp (6 zile), reușim să aducem copiilor în primul rând conștientizare. După tabere ei pot continua procesele începute.

Avem copii care au descoperit teatrul în taberele noastre și care au continuat cursurile de teatru. Cu noua pasiune, după o jumătate de an joacă pe scene de teatru, acolo unde joacă actorii profesioniști. Sunt destui copii timizi care, acum, nu doar că au curajul să se exprime, ci joacă pe scene de teatru.

Avem și copii care în tabere au prins drag de cai și care, după două tabere, deja participă la cantonamente de echitație.

Așadar, în tabere reușim să potențăm aptitudinile copiilor, să îi ajutăm să își conștientizeze nevoile și dorințele și să își descopere pasiunile.

 

În tabere se lucrează și cu emoțiile

 

C.S.Î.D.: Lucrați cu emoțiile?

A.A.: Emoțiile există în tot ceea ce facem în viața de zi cu zi, deci și în tabere.

Fie că se exprimă sau că ascultă, în activitățile de teatru, public speaking, dans, pictură, în lucru cu caii, copiii au parte de emoții. Echipa noastră îi ajută să le cunoască și să le recunoască, să le exprime, să le canalizeze într-un mod pozitiv prin energia pe care o manifestă în fiecare activitate.

C.S.Î.D.: Cum îi împrieteniți pe copii cu ele?

A.A.: Spunem copiilor că emoțiile arată că le pasă, că emoțiile sunt firești, că este normal și bine să aibă emoții, să le identifice și să le exprime. În felul acesta copiii învață să își accepte propria vulnerabilitate, să tindă spre echilibru.

C.S.Î.D.: Cum ați caracteriza copiii care vin în taberele voastre?

A.A.: Sunt copii atât de diverși! O parte ne cunosc și știu că se vor simți bine cu noi. Alții sunt curioși. Vor să dobândească abilități noi sau să își dezvolte abilitățile pe care le au.

Sunt copii expansivi și comunicativi sau din contră, timizi care au nevoie de timp să se deschidă. Unii simt nevoia să vorbească și atunci ne povestesc atât de multe lucruri despre ei, că la finalul taberei simțim că îi cunoaștem. Cert este că cei care au venit o dată, vor reveni cu siguranță în taberele noastre.

 

Ce își doresc părinții de la o tabără?

 

C.S.Î.D.: Cum sunt părinții care aduc copiii în taberele voastre?

A.A.: Activitatea de organizare de tabere se bazează pe încredere, deci am pornit taberele cu copiii prietenilor. La rândul lor ei ne-au recomandat altor prieteni. În felul acesta, cei mai mulți părinți ne devin prieteni și revin an de an cu copiii în tabere.

Bineînțeles că sunt și părinți noi, care sunt curioși să ne cunoască și dedicăm mult timp să ne cunoaștem. Sunt părinți din diferite orașe, cu diferite profesii, unii cu o mai mare disponibilitate financiară, alții care economisesc pentru a aduce bucurie în viața copiilor și a-i trimite în tabere. Ceea ce își unește pe toți este binele și bucuria copiilor.

Părinții sunt cum suntem noi toți. Unii sunt panicați de pauza din controlul nonstop, alții sunt fericiți din același motiv, unii vorbesc câte o oră cu copilul, alții câteva minute. Pe lângă aceste detalii, toți sunt preocupați de siguranța și experiența prin care trece copilul lor și își manifestă cu căldură recunoștința la finalul taberei.

C.S.Î.D.: Ce își doresc de la voi?

A.A.: În primul rând părinții își doresc încredere, să știe că își lasă copiii pe mâini bune, că sunt în siguranță atât din punct de vedere fizic cât și emoțional. De asemenea, doresc să știe că activitățile se desfășoară conform promisiunilor și că implicăm toți copiii în activități și că îi tratăm pe toți așa cum au nevoie. Desigur, acest ultim aspect este și cel mai provocator.

C.S.Î.D.: De ce e important pentru un copil să fie lăsat în tabără?

A.A.: Taberele creează pentru copii un mediu sigur, controlat și plăcut în care pot învăța și se pot dezvolta. Taberele înseamnă un prim pas spre autonomie, spre ideea de comunitate, de echipă și relaționare necontrolată direct de părinți.

Taberele creează mediul sigur în care copilul își testează abilitățile sociale, emoționale, de relaționare, de leadership și multe altele. La unele reușesc, la altele află că mai au de lucru iar noi ne străduim ca acest experiment complex să îi încurajeze să se dezvolte, nu să se timoreze.

Pot învăța să devină autonomi, independenți, să relaționeze cu alți adulți și copii pe care nu îi cunosc și cu care poate lega prietenii.

Copiii învață să împartă o cameră cu altcineva, o cameră pe care să o mențină curată. Învață să fie atenți la ceilalți colegi, să îi respecte, să lucreze cu ei, să devină responsabili, empatici și disciplinați.

Copiii învață să fie liberi, să se exprime și să fie fericiți.

Urmărește CSID.ro pe Google News
Bianca Poptean - Psiholog
Am scris peste 10 ani pentru Ce se întâmplă doctore, timp în care am realizat sute de articole, interviuri cu medici și specialiști în diverse domenii, materiale video, conferințe și emisiuni live. Mai mult, sunt mamă a doi băieți minunați care mi-au oferit ocazia să văd lumea prin ...
citește mai mult
Recomandare video
Totul despre stenoza aortică: „Pacientul poate ajunge chiar și la vârsta de 30 de ani să necesite înlocuire de valvă aortică cu o proteză”