Sarcina şi mersul la mare: întrebările frecvente ale gravidelor primesc răspuns de la medicul ginecolog

Am voie să merg la plajă dacă sunt gravidă? Dar să înot în apa mării ori în piscine? Dr. Gabriel Diaconu oferă răspunsuri la aceste întrebări, dar nu numai.
24.06.2020 |
Sarcina şi mersul la mare: întrebările frecvente ale gravidelor primesc răspuns de la medicul ginecolog

A venit vara şi totodată întrebările din partea gravidelor referitoare la perioada de vară, aşa că am decis să răspund la cele mai frecvente întrebări adresate. Vreau să accentuez faptul că aceste recomandări sunt adresate strict gravidelor evaluate de medicul ginecolog ca fiind sarcini fără risc crescut!

Am voie la plajă dacă sunt însărcinată?

Răspunsul este DA! Recomandarea este de a merge la plajă cu expunere limitată la soare până în ora 10 şi după ora 17 şi, extrem de important, numai cu cremă având dermatoprotecţie de minimum 30 SPF pe corp şi minimum 50 SPF pentru faţă.

Totodată, este recomandat ca expunerea să nu fie direct la soare, ci sub umbrelă (razele UV se găsesc şi la umbră, doar că intensitatea este mai mică), iar deplasarea pe timpul zilei să se facă cu capul acoperit şi purtând haine de bumbac, cât mai lejere.

Am voie în mare? Dar în piscină?

Răspunsul este DA! Intrarea în apă pe parcursul sarcinii este recomandată doar când apa nu creează disconfort. 

Înotul într-o piscină cu apă cu clor nu este periculos pentru gravidă şi bebeluş. Este recomandat să alegeţi piscinele care respectă normele de igienă impuse de instituţiile statului (infecţiile în sarcină pot fi periculoase).

Atunci când apa este prea rece sau are loc un schimb rapid de temperatură, aceasta poate crea un disconfort major şi, în consecinţă, anumite probleme (dureri pelvine, contracţii uterine, sângerări etc.).

Temperatura ideală a apei care nu creează disconfort este de 24-26 de grade Celsius. 

Atenţie! Apa mării în anumite perioade de aglomeraţie poate conţine bacterii (în special E. coli) peste limita maximă recomandată şi este recomandat ca gravidele şi copiii să nu intre în apă în acea perioadă.

Nu recomand sauna, băile termale, duşurile/băile fierbinţi în timpul sarcinii

Apa fierbinte creează vasodilataţie şi, în consecinţă, apar modificări vasculare în tot corpul, astfel încât inima se suprasolicită.

Pe lângă aparenta stare de relaxare favorizată de apa fierbinte, la femeia gravidă poate fi determinată relaxarea musculaturii netede de la nivelul colului uterin, care se poate scurta/deschide, favorizând pierderea sarcinii sau naştere prematură.

Supraîncălzirea corpului la femeia gravidă poate provoca diverse carenţe de vitamine şi probleme de dezvoltare a fătului.

Alte modificări periculoase favorizate de disconfortul termic ridicat sunt:

  • sângerările vaginale (sângerarea vaginală poate duce la pierderea sarcinii sau declanşarea naşterii înainte de termen)
  • hematoame retroplacentare (sângerare la nivelul placentei cu acumularea sângelui între peretele intern al uterului şi placentă)
  • ruperea membranelor precoce („ruperea apei”, cum se spune în popor, înainte de termen)
  • contracţii uterine dureroase (nedorite înainte de termen);

Am voie să înot dacă sunt gravidă?

Răspunsul este DA! De altfel, înotul este chiar indicat, deoarece are numeroase efecte benefice asupra gravidei, la fel ca gimnastica.
 
Înotul ajută viitoarea mămică să fie în formă, ceea ce va face mai uşoară adaptarea la sarcină şi o va ajuta să se simtă mai bine în legătură cu modificările corpului.

Înotul este un exerciţiu foarte bun mai ales practicat în sarcină, deoarece apa ajută la susţinerea greutăţii, ceea ce poate fi de mare ajutor, mai ales în ultimul trimestru.

Exerciţiile fizice efectuate în apă (gimnastică), pe lângă înotul propriu zis, ajută la reducerea presiunii exercitate pe articulaţii, antrenează musculatura lombară şi, foarte important, pe cea pelvină.

Spre deosebire de exerciţiile de aerobic, înotul nu creşte temperatura corpului, dar apa din bazin nu trebuie să fie mai caldă de 32 de grade Celsius.

Înotul ajută şi la:

  • Îmbunătăţirea circulaţiei
  • Stimularea respiraţiei
  • Creşterea tonusului şi a forţei musculare
  • Arderea caloriilor, care ajută la menţinerea greutăţii

Dacă au fost întrunite criteriile de intrare în apă, înotul este recomandat pe toată perioada sarcinii. Pe lângă faptul că înotul este relaxant, el este benefic musculaturii paravertebrale şi pelvine, indiferent de metoda de naştere.

Nu uitaţi de:

  • hidratare – gravida are un necesar mai ridicat de apă faţă de normal (este recomandat consumul între 8 şi 12 pahare apă/zi (2-3 litri)
  • alimentaţie sănătoasă – fructe şi legume (spălate foarte bine)
  • igienizarea mâinilor cu apă şi săpun

Nu în ultimul rând, evitaţi zonele aglomerate, păstraţi distanţarea socială şi nu uitaţi de plimbările de seară pe malul mării, benefice viitoarei mămici, cât şi relaţiei de cuplu!