Rolul diversificării în dezvoltarea cognitivă

Dezvoltarea cognitivă înseamnă dezvoltarea capacităţii de a gândi şi de a înţelege şi presupune abilităţi de a percepe, de a procesa informaţii, de a folosi limbajul, de a opera cu concepte.
Rolul diversificării în dezvoltarea cognitivă

Dezvoltarea cognitivă înseamnă dezvoltarea capacităţii de a gândi şi de a înţelege şi presupune abilităţi de a percepe, de a procesa informaţii,  de a folosi limbajul, de a opera cu concepte. Creierul este organul care susţine dezvoltarea cognitivă. Dezvoltarea creierului începe încă din perioada intrauterină, primii neuroni dezvoltându-se în luna a patra de sarcină.

Diversitatea şi diversificarea favorizează, în general, dezvoltarea cognitivă şi învăţarea în primii 2 ani de viaţă. Diversificarea alimentelor şi obiceiurile alimentare au un rol important în dezvoltarea cognitivă.

Pentru ca diversificarea să susţină dezvoltarea cognitivă a copilului trebuie respectate două principii:

1.     Momentul mesei este despre explorare şi plăcere şi nu despre disciplinare şi curăţenie. Important este ca părintele să se asigure înainte de momentul mesei că nu sunt obiecte periculoase sau neigienice la masă.

2.     Numărul de expuneri necesare copilului (pentru a încerca gustul), până la acceptarea unui nou aliment, variază de la 2-3 expuneri, pănă la 20-30 de expuneri. Important este ca părintele să nu renunţe la creşterea familiarizării copilului cu alimentul, să nu îl „ascundă” printre alte alimente sau să îl retragă din alimentaţie prea devreme.

Ce pot face părinţii pentru a susţine dezvoltarea cognitivă armonioasă a copilului în contextul diversificării şi servirii mesei:

  1. Aşteptările trebuie să fie realiste: scuipatul mâncării, mâncatul încet, jucatul cu mâncarea, murdăritul, vărsatul sunt lucruri normale.
  2.  Comportamentele nepotrivite trebuie ignorate în timpul mesei.
  3.  Copilul poate fi lăsat să exploreze alimentele şi mâncarea, să se joace cu ele, să se împrietenească cu ele.
  4. Copilul trebuie lăudat şi încurajat în interacţiunea cu alimentele şi autoservirea.
  5.  Nu se folosesc alimentele sau momentul mesei ca recompensă sau pedeapsă.
  6.  Masa trebuie luată împreună – copilul cu părinţii – şi modelată plăcerea de a mâncă.
  7.  O rutină de masă respectată zilnic ajută copilul.
  8.  Cumpărăturile şi gătitul împreună cu copilul transformă masa într-o activitate plăcută pentru cei mici.