Tratamentul personalizat al cancerului. Interviu exclusiv cu cercetătorul oncolog dr. Peták István

Despre oncologia personalizabilă am discutat cu cercetătorul oncologic dr. Peták István, directorul ştiinţific al Oncompass Medicine.

În tratarea tumorilor, aşa-numitele terapii ţintite joacă un rol din ce în ce mai pregnant. Printre răspunsurile posibile la întrebarea „cum să tratăm boala?”, cunoaşterea originii genetice a tumorii devine din ce în ce mai importantă.

Despre oncologia personalizabilă am discutat cu cercetătorul oncolog dr. Peták István, farmacolog molecular şi pionier internaţional în medicina oncologică personalizată, director ştiinţific al Oncompass Medicine.

Apariţia tumorilor este determinată, în medie, de 4-5 defecte genetice

O serie de studii publicate în săptămânalul ştiinţific Nature prezintă rezultatele celor mai detaliate studii de până acum la nivel molecular al tumorilor, care, în speranţa cercetătorilor, vor ajuta la tratarea şi mai personalizată a diferitelor forme de cancer. Este aceasta o nouă senzaţie ştiinţifică?

În cadrul proiectului Pan-Cancer Analysis of Whole Genomes Consortium (PCAWG), a fost studiat întregul fond genetic al tumorilor la peste 2.600 de bolnavi. Adică nu doar cele aproximativ 25.000 de gene codificatoare de proteine, ci şi cele care reglează aceste procese. La o treime dintre pacienţi s-au găsit modificări genetice care anterior reprezentau un teritoriu necunoscut.

De exemplu, s-a descoperit că există gene cauzatoare de tumori care se activează nu prin faptul că gena însăşi este defectă, ci prin regiunea ADN care îi reglează funcţionarea. Acest lucru înseamnă că de acum putem depista cauza genetică moleculară şi, în aceste cazuri, vom putea administra o terapie ţintită personalizată adecvată.

Ce înseamnă mai exact acest lucru?

Înseamnă că nu ţintim tumoarea care poate fi considerată ca fiind simptomul, ci chiar cauza, adică defectul la nivel molecular.

Tumorile apar în toate situaţiile din cauza unui defect genetic?

Da, iar cercetările au confirmat şi faptul că apariţia tumorilor este determinată nu doar de un singur defect, ci în medie de 4-5 defecte genetice. În timpul diviziunii celulare care are loc în organismul nostru, celulele ne copiază fondul genetic. În timpul copierii pot apărea erori, care vor fi transferate şi la celulele rezultate în urma diviziunii.

Dintre cele 25.000 de gene pe care le avem, aproximativ 600 au rolul de a regla diviziunea şi moartea celulelor. Dacă, întâmplător, una dintre aceste gene, respectiv regiunea ADN care reglează gena în cauză, devine defectă, acest fapt forţează diviziunea patologică a celulelor.

Trebuie să studiem cât mai multe gene pentru a afla care sunt cele care sunt implicate în acest proces. Dacă sunt prezente mai multe defecte genetice, trebuie să ne propunem să inhibăm cât mai multe dintre acestea – acest fapt a fost confirmat şi de cercetările noastre.

Oncologia de precizie caută medicamente pentru defectele genetice

Deşi chimioterapia şi radioterapia inhibă diviziunea celulară, acestea nu disting celulele bolnave de cele sănătoase. Cum se poate ţinti exact gena care provoacă diviziunea celulară patologică?

Din cauza unui defect întâmplător, în celulă se pot activa căi de transmitere a semnalelor care transmit nucleului celulei informaţia de a se diviza continuu. Prin metoda de secvenţializare de ultimă generaţie, din ADN-ul extras din proba citologică identificăm această cale, dintre cele 8-10 căi de transmitere a semnalelor, respectiv gena codificatoare de proteine responsabilă de pe această cale, medicamentul actionând asupra acestei gene.

Procedura de tratament aleasă pe baza ţintei moleculare este numită oncologie de precizie. Conform cunoştinţelor actuale, tumorile sunt cauzate de aproximativ 6 milioane de mutaţii ale unui număr de 600 de gene.

În prezent putem asocia direct medicamente la defectele a 230 de gene, dacă luăm în calcul nu doar cele 125 de medicamente ţintite aflate în circulaţie, ci şi cei peste 1.000 de agenţi activi de perspectivă care sunt deocamdată administraţi în studii clinice. Din fericire, există opţiuni terapeutice pentru cele mai răspândite oncogene.

Pentru ce fel de tumori?

În loc să vorbim despre tumorile anumitor organe, este mai indicat să vorbim despre cauzele acestora. Oncologia de precizie caută medicamente în principal pentru defectele genetice, nu pentru tipurile de tumori. De aceea trebuie efectuată o analiză moleculară la fiecare pacient.

Tipurile de tumori pentru care putem administra cu succes un tratament ţintit sunt cele care implică în general defecte genetice pentru care există deja medicamente. De exemplu, este cazul a jumătate dintre tumorile pulmonare.

Trebuie să ne concentrăm pe genele de maximă importanţă

Dat fiind că acum cunoaştem practic toate genele care cauzează cancer, tumorile tuturor pacienţilor pot fi analizate complet?

Din punct de vedere tehnic este posibilă analiza întregului genom, însă, deocamdată, practica clinică analizează panouri de gene care cuprind genele care sunt deja cunoscute ca fiind asociate anumitor tumori. La proiectarea fiecărui panou de diagnostic există numeroase criterii, nu toată lumea considerând aceleaşi gene ca fiind cele mai importante.

Care sunt testele genetice care se efectuează în cadrul procedurii de oncologice de precizie?

Trebuie să cântărim rezultatele analizelor moleculare de diagnostic, tipul tumorii, perioada care a trecut de la ultima analiză, precum şi tratamentele aplicate din acel moment, care pot altera profilul genetic al tumorii. Pe baza acestor informaţii se poate decide dacă este oportună efectuarea unor analize suplimentare, sau tratamentul ţintit personalizat poate fi proiectat pe baza rezultatelor existente.

Decizia privind această problemă îi revine unui grup special de experţi. În echipa de experţi din cadrul Oncompass Medicine, în calitate de farmacolog, reprezint cunoştinţele legate de medicamentele ţintite şi de posibilele ţinte ale acestora.

În echipă mai avem un oncolog clinic experimentat, un genetician cu diplomă internaţională şi doi biologi moleculari – unul s-a specializat în cunoaşterea defectelor genetice care apar la diferitele tumori, iar celălalt în cunoaşterea panourilor de gene aflate în circulaţie în ţara dată şi care dintre acestea pot fi realizate din probele prelevate de la pacient. Un alt factor important este timpul.

Dacă avem nevoie rapid de rezultate, trebuie să ne concentrăm pe acele câteva gene de maximă importanţă. Dacă avem timp suficient, atunci cel mai bun panou este cel care ne poate oferi cele mai detaliate rezultate şi care cuprinde genele la care putem asocia medicamente.

Prin evitarea unor tratamente inutile scutim pacientul de suferinţă inutilă

Este oare inutil ca pacientul să se adreseze Oncompass Medicine, dacă a fost deja supus unei analize moleculare de diagnostic?

Dimpotrivă, este chiar foarte recomandat, din mai multe motive. Aşa cum am menţionat, aceste analize pot fi efectuate conform unei mari diversităţi de panouri de gene. Prima dată trebuie să vedem dacă pe baza rezultatelor existente sunt disponibile posibilităţi de tratament ţintit.

În acest demers ne ajută instrumentele pe care le-am dezvoltat chiar noi, respectiv metoda de analiză şi sistemul de suport decizional medical, pe care îl numim „calculatorul”.

Cum funcţionează acest calculator?

Având în vedere că, la fiecare pacient, în apariţia tumorilor sunt implicate în medie 4-5 defecte genetice din cele 6 milioane posibile, medicul ar trebui să evalueze un set imens de informaţii pentru a lua decizia terapeutică optimă. Aici ne ajută informatica medicală.

În această privinţă, aplicaţia de suport decizional şi-a dovedit eficienţa inegalabilă – motiv pentru care a suscitat un interes deosebit la nivel internaţional. Susţine şi uniformizează nu doar analiza moleculară, ci şi întregul proces al procedurii oncologice de precizie („Programul de Oncologie de Precizie”). În această aplicaţie se pot înregistra online atât medici, cât şi pacienţi.

Dacă pacientul se înregistrează direct, vom organiza un consult medical, va putea primi informaţii detaliate despre program, dar va şi afla dacă se impune neapărat efectuarea procedurii de oncologie de precizie. Dacă da, aplicaţia îi analizează toate rezultatele, iar noi evaluăm rezultatul. Este important ca acest proces să aibă loc înainte de a lua deciziile terapeutice.

Dacă suntem contactaţi de pacient sau de un aparţinător al acestuia, vom lua legătura cu medicul său curant şi vom discuta cu acesta despre cum putem să îi venim în ajutor pentru luarea deciziei optime. Eficienţa deosebită a metodei noastre constă în faptul că nu ne indică doar ce medicament ar putea fi benefic la pacientul în cauză, ci şi care sunt medicamentele care, pe baza evidenţelor ştiinţifice, nu ar avea niciun efect.

Prin evitarea unor tratamente inutile scutim pacientul de suferinţă inutilă şi ajutăm asigurătorii să economisească sume importante de bani.

Suportul decizional poate fi important şi la analize pe o singură genă?

Da. Cel mai bun exemplu este anamneza unui pacient, caz pe care l-am prezentat şi la conferinţa Societăţii Europene de Oncologie Medicală, la care defectul genetic a fost depistat la gena EGFR.

Această genă este deja studiată în mod curent în sistemul de sănătate publica, însă, având în vedere că poate avea 135 de tipuri de mutaţii, împotriva sa există 5 posibile medicamente ţintite inhibitoare EGFR.

Toate mutaţiile prezintă o sensibilitate diferită la medicamentele ţintite, unele fiind chiar rezistente la acestea. Cu ajutorul aplicaţiei am reuşit să alegem medicamentul datorită căruia de doi ani şi jumătate pacientul este lipsit de tumori, în timp ce medicamentul administrat anterior nu a avut niciun efect.

Pentru mai multe informaţii despre tratamentul personalizat al cancerului, puteţi accesa Oncompass Medicine!

Stereotaxia în metastazele cerebrale: „E indicată la pacienții cu un număr limitat de metastaze”