Învaţă să previi cariile dentare!

Cariile reprezintă o boală infecţioasă în care produşii acizi de metabolism ai microorganismelor din gură (bacterii) determină demineralizarea treptată a smalţului, urmată de o distrugere rapidă a structurii profunde a dintelui. Cariile pot apărea în orice zonă a dintelui, iar etiologia lor este multifactorială.
Învaţă să previi cariile dentare!

Cariile reprezintă o boală infecţioasă în care produşii acizi de metabolism ai microorganismelor din gură (bacterii) determină demineralizarea treptată a smalţului, urmată de o distrugere rapidă a structurii profunde a dintelui. Cariile pot apărea în orice zonă a dintelui, iar etiologia lor este multifactorială.

Măsurile de prevenire a apariţiei cariilor dentare cuprind o alimentaţie echilibrată din punct de vedere al tipului şi cantităţii de carbohidraţi consumaţi, un aport adecvat de minerale esenţiale în întreţinerea şi menţinerea rezistenţei dinţilor (Fluor, Fosfor) şi respectarea unor obiceiuri stricte de igienă orală.

Fluorul

Este cel mai eficient agent anticarie, prin simpla fluorurare a apei realizându-se o scădere cu 60% a incidenţei cariilor dentare.

Sursele cele mai importante de fluor sunt: apa fluorurată (consumată ca atare sau integrată în alte băuturi şi alimente), apa minerală, sarea cu fluor, ceaiul, pasta de dinţi şi apa de gură.

Deoarece fluorul se depozitează în oase şi dinţi, toate produsele alimentare care conţin oase fierte şi gelatină din oase sunt surse potenţiale pentru acest oligomineral.

Calciu şi vitamina D

Aportul adecvat de calciu şi vitamina D la femeile însărcinate determină o dezvoltare adevată a oaselor şi dinţilor la copil. Ulterior, pe tot parcursul vieţii, întreţinerea şi rezistenţa acestor structuri se bazează pe consumul regulat de alimente bogate în calciu: produse lactate, conserve de peşte cu oase, migdale, legume şi frunze verzi.

Vitamina D necesară absorbţiei optime a calciului este secretată în mare parte în piele, sub acţiunea razelor ultraviolete.

Fosforul, magneziul şi vitamina A

Sunt elemente indispensabile în formarea emailului dinţilor şi se găsesc în majoritatea alimentelor:

  • Fosfor – carne, ouă, peşte
  • Magneziu – cereale integrale, spanac, legume boabe (fasole, linte, mazăre)
  • Vitamina A – ficat, ou; toate fructele şi legumele de culoare galbenă, portocalie sau verde închis conţin betacaroten, un precursor vegetal de vitamina A.

Ghid de prevenire a cariilor

  • Spală-te pe dinţi de minim 2 ori/zi (dimineaţa şi seara)
  • Foloseşte apă de gură după fiecare masă sau gustare, dacă nu te poţi spăla pe dinţi
  • Foloseşte aţa dentară în fiecare zi
  • Alege o pastă de dinţi care conţine fluor
  • Combină alimentele cariogenice cu cele cariostatice în cadrul aceleaşi mese
  • Limitează sau renunţă la gustările dintre mese, inclusiv la băuturile răcoritoare
  • Consumă brânza la sfâşitul mesei pentru rolul ei anticariogenic

Sursa: „Eşti ceea ce mănânci”, Dr. Mihaela Bilic