Rezultat analiza FSH
Dr. Ioan Boleac Medic primar obstetrica-ginecologie

Da, la aceasta valoare a FSH, probabil ca ati intrat la menopauza. citește

Cele mai
APLICAȚII

Calculează câte calorii poţi consuma zilnic fără să te îngraşi, află greutatea ideală, verifică în calculatorul nutrițional nutrienţii și caloriile din meniul tău sau vezi informaţiile nutriţionale din alimentele preferate.

Caută în:

Otilia Mantelers: sfaturi pentru părinţii copiilor cu dizabilităţi

A fi printe este o provocare, pentru c aa cum se glumete pe la coluri copiii vin fr manual de utilizare i, da, sunt multe momente n care nu tii, ca printe, cum s reacionezi, ce decizii s iei, ce e mai bine pentru copilul tu, care sunt prioritile. A fi printele unui copil cu nevoi special este un challenge extraordinar pentru c, pe lng cele enumerate mai sus, se mai adaug i alte provocri. Copiii cu dizabiliti au nevoie de mai mult nelegere, dar i de mai mult disciplin,  au nevoie de un echilibru ntre programul educativ i cu cel de recuperare lucru greu de obinut. Prinii trebuie s se lupte cu limitrile, frustrrile, crizele de furie ale copilului care nu poate face ce face un copil tipic: e posibil s nu poat merge sau vorbi, s se frustreze enorm din cauza acestor limitri, s nu fie acceptai n colectivitate, s nu aib prieteni, s fie respini. i, da, este un consum uria i emoional, dar i de resurse de timp i bani.

Mai mult dect att, un printe al unui copil cu dizabiliti  trebuie s fie puternic pentru copilul lui, s fie echilibrat i s tie s i adune rapid sufletul fcut bucele la auzul unui diagnostic sau n faa unui refuz al societii. Trebuie s aib speran c, totui, copilul lui se va putea integra ntr-o zi. i, credei-m pe cuvnt de mama singur cu copil cu dizabiliti, c e al naibii de greu.
ns mai sunt picturi de speran. Asociaiile umanitare Marta Maria i Sfntul tefan s-au gndit s creeze un grup de sprijin pentru prinii copiilor cu dizabiliti i au fcut mai multe ntlniri ( urmtoarele vor fi pe 31 martie i pe 14 aprilie) cu Otilia Mantelers, instructor de parenting care promoveaz puterea terapeutic a jocului, concept bazat pe tehnica Playful Parenting, aprofundat cu specialistul Lawrence J. Cohen. Este susintoarea i promotoarea metodei Parenting by Connection, cu care s-a familiarizat n cadrul unui program intens de formare, iniiat de organizaia Hand n Hand Parenting din SUA. Otilia va absolvi anul acesta studiile de psihologie la Open University, Marea Britanie. Organizeaz de civa ani cursuri pentru relaiile n familie i n cuplu i conferine cu invitai internaionali, iar n 2017, Otilia Mantelers a lansat cartea Secretul monstrului, prin care i ajut pe copii s fac fa emoiilor puternice, iar pe prini s fie mai jucui i mai empatici. Am stat de vorb cu Otilia despre provocrile prin care trec prinii copiilor speciali, dar i ce soluii ar putea fi la ndemn.


Ce se ntmpl doctore: Otilia, tiu c eti promotoarea metodei Parenting by Connection i a tehnicii Playful Parenting care susine puterea terapeutic a jocului. Ct de important este jocul n educaia copiilor notri?


Otilia Mantelers: Chiar dac implic i mult poveste, jocul este al treilea limbaj non-verbal de comunicare al copiilor, dup privire i mbriri, mngieri. Oamenii comunic n principal prin limbaj non-verbal, iar copiii cu att mai mult. Ori de cte ori ne apropiem de copiii notri prin joc, le artm ct de importani sunt pentru noi, ct ne bucurm de ei, iar ei triesc sentimental c sunt copii buni. Jocul le permite copiilor s neleag lumea, spre exemplu atunci cnd se joac de-a mama i de-a tata. S se vindece de durerile emoionale, atunci cnd se joac de-a doctoral, iar ei joac rolul de putere.

Vzut ca interaciune social pozitiv, jocul stimuleaz producia oxitocinei, un hormon care ne d o stare de bine, reduce nivelul stresului i duce la dezvoltarea optim a creierului. Jocul alturi de prini activeaz regiunea creierului care i ajut pe copii s i controleze impulsurile agresive, iar rsul din toat inima reduce nivelul anxietii. Jocul cu printele este cel mai important, fiindc aduce o stare de bine n toat familia. Folosit ca terapie, jocul reconfigureaz creierul, ajutndu-i pe copii s se vindece n urma unor ntmplri traumatice i dureroase.

C.S..D.: Dar n interaciunea cu copii cu nevoi speciale? Are jocul un rol terapeutic?

O.M.: Copiii cu nevoi speciale au nevoie de dou tipuri de joc terapeutic. Este vorba, pe de o parte, de un tip de joc care i ajut s i dezvolte aptitudini motrice, verbale, sociale i intelectuale, joc pe care l propune terapeutul care susine familia copilului cu nevoi speciale. Iar pe de cealalt parte, un rol extrem de terapeutic l are jocul pe care doar printele i adulii apropiai l pot face cu copilul cucu-bau, giugiuleala i drgleala fizic a copilului, purtatul n brae i bucuria de ochiorii, obrjorii, mnuele i picioruele copilului. Un joc pe care mi place s l fac este acela n care eu sunt netiutoare, mi pun o minge n cap i cnd cade mingea tresar, mirndu-m. Copiii cu nevoi speciale cu care m-am jucat acest joc au rs copios. Copiii atipici rd mai ales atunci cnd adultul este n poziia de slbiciune, cnd se mpiedic, scap o hrtie din mn i se enerveaz c nu reuete s o in. Acest joc denumit prosteal n limbaj popular l recomand cu drag prinilor de copii cu nevoi speciale. Conectarea care se formeaz ntre printe i copil n cadrul acestor jocuri este vindectoare, fiindc n aceste momente copilul nu se mai simte cu nevoi speciale. Este doar el, aa cum e el, cu printele lui care se bucur de el i a lsat pentru moment toate grijile deoparte. Iar aceast linite aduce bucurie n sufletul copilului.

C.S..D.: Cu ce sunt diferii prinii copiilor cu dizabiliti?

O.M.: Prinii copiilor cu dizabiliti poart cu ei mai mult suferin i team. De cele mai multe ori, aa cum mi-au povestit majoritatea prinilor cu care am stat de vorb, teama este c ntr-o zi ei vor muri, iar copilul lor nu se poate descurca singur. Aceast grij nu o au prinii de copii tipici. Ce mi-au mai spus prinii acetia eroi este c le e greu s fac ceva pentru ei nii. Tot ceea ce fac (inclusiv munca) este pentru copilul lor cu nevoi speciale. Banii se duc ctre terapie. Timpul liber este folosit pentru a-l ajuta pe copil s se dezvolte mai bine.


C.S..D.: De ce au ei nevoie n plus, fa de un printe de copil tipic? Eu, din proprie experien, am nvat c am nevoie de mai mult rbdare.

O.M.: Nu cred c de rbdare au nevoie aceti prini. Rbdarea este o alt presiune pe care i-o pun pe umeri, pe lng multele pe care le au. Prinii copiilor cu nevoi speciale au nevoie de mai mult suport fizic i emoional. ntr-o lume ideal, aceti prini au nevoie de 30 de minute de ascultare pe zi, de a merge la terapia lor personal pentru a se simi mai bine cu sine, de oameni care s i ajute cu gospodria, de crearea unui spaiu pentru propria lor via i cuplu. Nu n ultimul rnd, ei au nevoie de o comunitate a prinilor cu copii atipici, aa cum am vzut c s-a ntmplat n cadrul primelor ntlniri organizate la Joyplace de Asociaia Umanitar Marta Maria i Asociaia Umanitar Sfntul tefan, pentru care m-am bucurat enorm!

C.S..D.: Vei vorbi n 4 ntlniri prinilor copiilor cu nevoi speciale. n primul workshop spui c vei nva s facem listening partnership, ca instrument de ascultare i eliberare a sentimentelor grele. Ce este acest concept i cum ajut el la eliberare? Pentru c da, prinii copiilor speciali trec prin multe emoii greu de dus.

O.M.: Deja m-am ntlnit cu prinii de dou ori i am povestit despre acest instrument de ascultare. L-am pus n practic n perechi de doi cte doi. Au fost i lacrimi, au fost povetile noastre, au fost zmbete, au fost mbriri. Toate lucruri care ne fac bine i care ne definesc viaa. A fost spaiu pentru emoiile i gndurile prinilor.

Listening partnership (parteneriatele de ascultare) este un instrument de ascultare terapeutic de la Hand in Hand Parenting, n care cei doi parteneri sunt pe rnd i asculttor, i povestitor. Spre exemplu, doi prini se pun de accord c se vor asculta pe rnd cte 15 minute fiecare (timpul poate fi mai scurt sau mai lung de 15 minute, desigur).

Scopul asculttorului este acela de a-i ajuta partenerul s i desctueze ntreaga sa inteligen. i o face urmnd nite reguli de ascultare, pe care Patty Wipfler (fondator Hand in Hand Parenting) le-a formulat n felul urmtor:
* i respect partenerul i i activeaz la maximum atenia.
* Este atent la povestea partenerului, ncercnd s nu se lase distras de propriile issue-uri.
* Identific durerea pe care partenerul lucreaz, uneori vizibil, alteori mai puin evident.

* i ajut partenerul s elibereze tensiunile emoionale despre care vorbete, urmrind s l/o ajute s rd, s plng, s se revolte, s fac un tantrum, s tremure. Nu i d feedback, nu i da sfaturi.

*Pstreaz confidenialitatea.

Felul unic de a descrca tensiuni emoionale din LP are dou pri:
Una exterioar, n care mi spun povestea vieii, rd sau plng sau m revolt, iar asculttoarea mea m ajut s mi restaurez senzaia de siguran pe care am pierdut-o n copilrie.
Una interioar, n care creierul re-aranjeaz experienele vechi i le d form i sens. Le integreaz.
Aceste dou pri, procesul de eliberare emoional a durerii i cel de reconfigurare a hrii vieii, se petrec simultan n procesul de listening.

 

 

C.S.Î.D.: Cum crezi că noi, părinţii de copii speciali, putem trece peste sentimentul de vinovăţie? Cum putem scăpa de vina care ne apasă pe umeri că, poate, nu am făcut îndeajuns de mult pentru copiii noştri? Cum ne-o putem tranforma din inamic în prieten cu care putem convieţui?


O.M.: Vina este o emoţie care este foarte prezentă în viaţa părinţilor. Aproape că citind întrebarea ta, îmi simţeam dilemele mele şi pe ale majorităţii părinţilor. Aşa cum ştim că funcţionează toate emoţiile, nu putem scăpa de ele, ci le putem simţi şi trăi până la capăt. O emoţie reprimată se întoarce înapoi ca un boomerang.

Felul în care eu lucrez cu vinovăţia mea şi a clienţilor mei este să încercăm să vedem care sunt primele întâmplări din viaţa noastră în care noi ne-am simţit vinovaţi. Probabilitatea ca vina pe care o simţim în relaţia cu copiii noştri să fie una veche, din copilărie, pe care o retrăim acum, este foarte mare. Când ne-am simţit vinovaţi în copilărie? Cine ne-a împovărat cu această vină, cu sau fără ştire? Vina este un sentiment tare greu de dus, iar mintea noastră fabrică tot felul de strategii pentru a o evita, cum ar fi munca excesivă, preocuparea pentru a rezolva, îmbunătăţi lucruri la dezvoltarea copilului sau la relaţie. Să nu uităm că vina ne “fură” din relaţia cu copilul…Însă nu avem ce face decât să o plângem…Să o plângem până cand pleacă, până când ne vedem frumoşi şi buni. Fiindcă vina ne face să nu ne simţim buni! Iar părinţii copiilor cu nevoi speciale au nevoie să simtă şi să ştie că sunt buni!! O să plece şi vina, bat-o vina, iar atunci, chiar dacă în exterior nu se schimbă multe lucruri legate de dezvoltarea copilului, faptul că în interior se schimbă felul de a privi viaţa, face ca soarele să strălucească mai des pe cerul familiei!


C.S.Î.D.: Crezi că părinţii copiilor cu dizabilităţi poartă o furie nespusă faţă de copilul cu nevoi speciale?

O.M.: Da, aşa cred şi aşa mi-au spus mulţi părinţi de copii cu nevoi speciale cu care am lucrat şi am stat de vorbă. De cele mai multe ori, părinţii aceştia simt vinovăţia că nu au fost capabili să dea naştere unui copil fără probleme de dezvoltare, vinovăţia că nu fac destul pentru a-i ajuta să progreseze. Iar cand vinovăţia “doarme”, deseori apare furia pe copilul cu nevoi speciale. Furia şi revolta că din cauza acestui copil viaţa lor personală, a cuplului şi a familiei are de suferit. Furia că părintele nu se simte înţeles de către copil, uneori că nu are feedback-ul pe care şi-l doreşte. Furia că nu progresează suficient de repede, că nu se văd rezultatele muncii neobosite şi necontenite a părintelui. O furie pentru care părinţii se simt vinovaţi, dar care este foarte normală şi care trebuie să iasă la suprafaţă nu în relaţia cu copilul, ci într-un mediu safe terapeutic, fie la psiholog, fie în listening (eu le recomand pe amândouă), fie în sport, fie la yoga etc.

C.S.Î.D.: Care sunt cele mai simple metode pe care un părinte le poate aplica în gestionarea crizelor de furie şi plâns a copiilor cu dizabilităţi?

O.M.: Copiii, şi cei tipici, şi cei cu nevoi speciale au nevoie să fie ascultaţi şi să li se accepte furia, frica, durerea, orice emoţie pe care o au. La fel şi eliberarea acestora. Sigur că este foarte greu să le oferim această acceptare şi ascultare de fiecare dată, pentru că părinţii sunt obosiţi şi ei înşişi neînţeleşi şi neacceptaţi.

Astfel, ceea ce eu recomand atunci când copiii plâng sau fac o criză de furie este ca părintele să lase totul la o parte, să încerce să se centreze şi să îşi amintească că este în siguranţă, că el nu a făcut nimic rău şi că tot ce se petrece în acel moment este o revărsare a multor emoţii grele, de toate felurile. Aşa cum spunea Patty Wipfler, când eşti în faţa unui tsunami, nu are rost să fugi sau să te lupţi cu el. Cel mai înţelept este să îl laşi să fie.


C.S.Î.D.: Cum îi poate explica un părinte copilului lui cu dizabilităţi – astfel încât să nu îl frustreze şi mai tare – că el are nişte limitări pe care, e posibil, să nu le poată depăşi niciodată?

O.M.: Copiii cu dizabilităţi ştiu acest lucru. Chiar dacă au întârzieri cognitive, copiii o “ştiu” cu sufletul, cu emoţionalul, cu corpul lor. E important să nu uităm că aceşti copii sunt foarte emoţionali şi senzoriali. Corpul are propria ştiinţă şi propria cale, iar corpul lor ştie toată povestea lor.

Poate unul din mesajele cele mai importante pe care vreau să le ofer familiilor cu copiii cu nevoi speciale este să încerce să nu le dea pea mult non-verbal mesajul că aceşti copii au o problemă, că reprezintă motiv de îngrijorare pentru familie. Verbal poate că părinţii nu le spun multe, de teamă să nu îi rănească. Însă toate discuţiile colaterale în faţa lor despre medici, terapie, intervenţii, lipsa progresului, ba chiar şi menţionarea excesivă a progresului îi fac pe copii să se simtă şi mai mult atipici.

C.S.Î.D.: Cum şi când ar trebui să intervină părintele atunci când copilul special realizează că el este diferit? Când e cazul să îl lăsăm singur şi când e cazul să îi fim alături?

O.M.: Aşa cum scriam anterior, nu am niciun dubiu că un copil cu nevoi speciale nu ştie emoţional şi cu corpul său că e diferit şi că are nevoi speciale. Unii copii nu ştiu şi cu partea lor cognitivă (raţională). Lucrurile trebuie numite şi rostite în familie, altfel riscă să se facă mai mari decât sunt şi să aducă şi mai multă durere. Copiii pot duce orice adevăr, oricât de greu ar fi el, cu condiţia ca părintele să îi fie alături şi să îl asculte. Să îi asculte disperarea că el e diferit, teama că râd copiii de el. Acestea sunt nişte sentimente greu de dus pentru părinţi, de aceea susţin încă o dată nevoia de suport pentru părinte. Părintele susţine copilul, părintele este susţinut de un alt adult (ideal şi un adult psihoterapeut).


C.S.Î.D.: Cum trebuie procedat cu fratele copilului cu dizabilităţi, astfel încât să nu simtă că celălalt frate “îi fură” din timpul lui personal cu părintele ( pentru că părintele este nevoit să fie prezent în multe din activităţile fratelui cu probleme)?

O.M.: Fratele tipic al copilului cu nevoi speciale are şi el nevoie de ventilarea geloziei, a furiei pe surioara sau frăţiorul care, prin boala lui, fură atenţia părintelui. Sesiunea a 4a cu părinţii va fi fix pe acest subiect al fraţilor. Pe lângă ascultarea emoţiilor lor grele, copiii au nevoie ca părinţii să îşi rezerve în mod regulat în rutina lor un timp unu la unu cu ei. Un timp special în care părintele să nu se gândească la copilul cu nevoi speciale, ci la acest copil tipic din faţa lui. Un timp în care părintele lasă toate grijile deoparte şi râde cu copilul său, se joacă, se giugiuleşte şi se prosteşte cu copilul.


C.S.Î.D.: Care ar fi ABC-ul minim pentru ca un astfel de părinte să poată supravieţui psihic într-un astfel de ritm de viaţă: susţinerea morală şi financiară a copilului cu dizabilităţi, prezenţa cât mai constantă în viaţa celuilalt copil, jobul, relaţia?


O.M.: Cel mai important lucru pe care îl recomand şi care am văzut că se formează la Joyplace este comunitatea dintre părinţii cu copii cu dizabilităţi. Părinţii au nevoie să iasă din izolare, să se întâlnească şi să povestească. Această susţinere a comunităţii este crucială pentru a uşura munca părinţilor de a creşte un copil cu nevoi speciale!

Părintele are nevoie de suport fizic şi emoţional, aceasta este idea care am vrut să apară în acest interviu. Am văzut la grupurile de suport de până acum că a prins tare bine ideea că o familie să aibă grijă de un alt copil cu nevoi speciale, în timp ce părinţii acelui copil fac ceva pentru ei înşişi. A mai venit ideea să se organizeze părinţii la Joyplace aşa încât prin rotaţie, familiile să poată avea câteva ore de relaxare. Listening partnership făcut cu regularitate de asemenea reduce mult stresul parental, chiar dacă e făcut la telefon. Iar în relaţia cu copilul cu nevoi speciale trebuie redus jocul terapeutic, acela care îl învaţă aptitudini şi crescut jocul terapeutic de apropiere – acea prosteală care va vindeca pe alte niveluri ale fiinţei şi va aduce multă conectare şi stare de bine în familie!

Citește și:
Părinţii copiilor cu dizabilităţi şi calitatea educaţiei în şcolile româneşti
Terapia cu delfini, o speranţă pentru copiii cu dizabilităţi
Uleiurile esenţiale şi beneficile pentru ameliorarea ADHD-ului la copii


Exclusiv Online - 28.03.2018
Citește pe descopera.ro
Alexandru Ioan CUZA şi una dintre cele mai mari CONSPIRAŢII din istoria României Alexandru Ioan CUZA şi una dintre cele mai mari CONSPIRAŢII din istoria...
TOP 10 filme pe care toată lumea ar trebui să le VADĂ cel puţin o dată - VIDEO TOP 10 filme pe care toată lumea ar trebui să le VADĂ cel puţin o...
Berbec Berbec 21 martie - 20 aprilie

Vă atrag foarte mult distracţiile şi v-aţi propus să nu pierdeţi niciun prilej în a le dovedi celorlaţi că ştiţi să trăiţi. Pe plas socio-profesional se bun ale baze ale evoluţiei dumneavoastră...citește mai departe

×

Zf.ro
SOLUŢIA la criza forţei de muncă din România. Cum puteţi fi plătiţi cu salarii de mii de lei. Oricine poate face asta, şi este EXTREM de bănos SOLUŢIA la criza forţei de muncă din...
ATAC fără precedent de la Mega Image în...
ULTIMĂ ORĂ: Una dintre cele mai mari actriţe...
BusinessMagazin.ro
Cel mai sărac oraş din România, adus în paragină de o fraudă masivă cu fonduri europene. Localnicii emigrează pe capete Cel mai sărac oraş din România, adus...
Începe construcţia autostrăzii pe care...
Mediafax.ro
Tânără ROMÂNCĂ, aproape desfigurată după ce a fost victima unui ATAC rasial în Marea Britanie. Motivul HALUCINANT pentru care o badă de adolescenţi au bătut-o cu bestialitate Tânără ROMÂNCĂ, aproape desfigurată...
Momente de cumpănă pentru Liviu Dragnea....
ANCHETA ia o altă TURNURĂ. Poliţia oferă...
Gandul.info
Unui bărbat, care stătea la o terasă, i s-a făcut milă de un om al străzii. L-a chemat la el şi i-a dat CARDUL lui şi PIN-ul: Mergi la un bancomat şi scoţi 20 de lire/ Ce a urmat este ULUITOR | VIDEO VIRAL Unui bărbat, care stătea la o terasă,...
Un bărbat din Brăila a vrut să îşi...
Preotul a chemat după slujbă o ENORIAŞĂ,...
ProSport.ro
BREAKING NEWS: Simona Halep are un nou antrenor şi tocmai a confirmat totul! Prima reacţie a fostului lider mondial BREAKING NEWS: Simona Halep are un nou antrenor...
BREAKING NEWS: Nu e nimic de făcut atunci...
Crimă înspăimântătoare! I-a violat...
ApropoTv.ro
Destinaţii alternative de Crăciun care te fac să vezi cu alţi ochi Europa Destinaţii alternative de Crăciun care...
Jurnalistul Ion Cristoiu publică două...
Electric Castle Festival anunţă headliner-ii...
Go4it.ro
Un tânăr de 18 ani ar putea sta în ÎNCHISOARE 28 de ani pentru o fotografie de pe Facebook Un tânăr de 18 ani ar putea sta în ÎNCHISOARE...
Acest telefon chinezesc cu nume ciudat ar...
Primul GALAXY FOLD filmat de un utilizator!...
ProMotor.ro
RABLA 2019. Preţuri foarte bune la toate modelele Dacia! Uite oferta completă RABLA 2019. Preţuri foarte bune la toate...
LOCURILE DE PARCARE de pe stradă S-AR PUTEA...
Un şofer şi-a cumpărat o maşină RULATĂ...
Descopera.ro
DESCOPERIREA care răstoarnă toate cunoştinţele despre geografie. S-a găsit un nou continent DESCOPERIREA care răstoarnă toate cunoştinţele...
Camerele NASA au înregistrat un fenomen...
Descoperirea SECOLULUI! Mormântul lui Tutankhamon...
ULTIMA ORĂ
IMAGINI ŞOCANTE. Copii terorizaţi de o învăţătoare din Capitală care s-a filmat când ţipă la ei | VIDEO

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nicio instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.