Dieta vegetariana

Ce inseamna sa fii vegetarian? Ce sunt ovo-lacto-vegetarienii? Ce sunt veganii? Vegetarian se poate numi acea persoana care nu consuma carne.
Autor: Andra Nastase
Dieta vegetariana
Dieta vegetariana

Ce inseamna sa fii vegetarian? Ce sunt ovo-lacto-vegetarienii? Ce sunt veganii? Vegetarian se poate numi acea persoana care nu consuma carne. Vegetarienii sunt liberi sa decida daca aleg sa consume produse de provenienta animala, sau nu. In aceasta categorie intra ouale, laptele si produsele lactate, precum si mierea sau icrele. Tipul de dieta vegetariana ales este dependent de vointa si credintele personale ale celui care se hotaraste sa se alimenteze in acest fel. Exista si persoane care aleg sa manance doar carne de peste, de exemplu, dar ele nu pot fi considerate cu adevarat vegetariene.

O dieta care include oua si lapte, precum si derivate din lapte, caracterizeaza un comportament alimentar denumit generic ovo-lacto-vegetarian. Veganismul descrie acea dieta care nu include niciun fel de aliment cu provenienta animala. Multi vegetarieni, dar mai ales vegani, aleg sa nu se imbrace cu produse din piele veritabila sau din blana de provenienta animala, lana sau matase.

Cu toate acestea, se considera ca alimentele animale sunt cele mai bune providere de proteine si vitamina B12. Pentru aceia care hotarasc sa adopte acest stil de hrana, e bine de stiut ca orice carenta trebuie ameliorata prin intermediul suplimentelor si al multivitaminelor.

De ce devin oamenii vegetarieni?
Motivele pe care aceste persoane le invoca, sunt multe. Unii fac acest lucru in spiritul conservarii mediului, altii din respect pentru animale si pentru viata in general, altii din motive religioase sau altii, pur si simplu pentru ca li se pare ceva la moda. Fiecare are un motiv al sau, sau mai multe, insa cei care decid sa urmeze un astfel de stil de viata, trebuie sa se gandeasca foarte bine inainte si sa fie siguri ca aceasta este alegerea cea mai indicata pentru ei.

Ce trebuie sa manance un vegetarian? Cum se pot mentine ei sanatosi?
Trebuie sa fie siguri ca isi primesc aportul necesar de minerale (fier, calciu) si de vitamine (D, B12). Cantitatea ideala creste, daca este vorba despre o persoana cu un regim alimentar vegan. Aceste substante se pot obtine pe cale naturala din fructe, legume, cereale integrale, soia, oua, seminte si fructe confiate.

Carbohidratii – asigura energie si vitamine pentru functionarea corespunzatoare a creierului si a muschilor. Fructele, vegetalele si cerealele (mai ales cele integrale) ofera fibre si vitamine, elemente indispensabile bueni functionari a trupului.

Grasimile –
sunt esentiale sanatatii organismului. Principala sursa de provenienta a grasimilor sunt uleiurile esentiale si vitaminele. De asemenea, ele ofera senzatia de satietate dupa fiecare masa.

Proteinele – asigura dezvoltarea si tonifierea muschilor in scopul functionarii optime a organismului. Vegetarienii trebuie sa consume diverse produse ca sa suplineasca lipsa proteinelor (in mod normal luate din carne). Pot manca nuci si seminte, soia sau legume (fasole, mazare).

Zincul- joaca un rol crucial in dezvoltare si in buna functionare a sistemului imunitar. El poate fi gasit in cereale integrale, produse lactate, soia si legume.

Fierul –
este esential pentru sange. Se afla in legume verzi (spanac, patrunjel, marar, mazare), in fasole si in soia. In acest context, si vitamina C este foarte importanta, de aceea, vegetarienii trebuie sa consume citrice, unele fructe si unele legume, cum ar fi tomatele.

Vitamina D – mentine oasele sanatoase. In mod normal, aceasta vitamina se sintetizeaza atunci cand pielea este expusa la lumina solara. In perioadele reci, lumina solara nu are suficienta putere, astfel ca vitamina D trebuie obtinuta din produse din lapte si din soia.

Vitamina B12 – este continuta exclusiv in carne si in derivate din carne. Pe langa suplimente alimentare, ea mai poate fi gasita in cereale integrale si soia.

 

Diet News
Diet News