Conform unui raport recent, românii au început să îşi restrângă cheltuielile ca urmare a unei inflaţii ridicate — 8,6 %înregistrată în luna septembrie. Această rată este de aproape trei ori mai mare decât media Uniunii Europene.
Ca urmare, volumul comerţului cu amănuntul din România a scăzut cu 2,1% faţă de anul precedent, semn clar că tot mai mulţi consumatori renunţă la cumpărături neesenţiale şi prioritizează strict necesarul.
Vânzările de alimente, băuturi şi tutun au înregistrat un declin de 4,5% în luna septembrie, în România — una dintre cele mai semnificative scăderi din UE, după Estonia.
Unii români menţionează că renunţă la fumat, alţii optează pentru mărci mai ieftine de alimente. Un pensionar relatează: „Dacă am avut 500, am mers pe 200. … La pensie am pierdut 450 de lei.”
De asemenea, mulţi consumatori spun că merg în magazine doar pentru a „verifica preţurile” — dar pleacă fără să cumpere, din cauza costurilor ridicate.
Pe când România se confruntă cu scăderi semnificative ale consumului, alte state membre ale UE precum Cipru, Malta sau Bulgaria înregistrează creşteri ale vânzărilor cu amănuntul.
Economistul Radu Nechita atrage atenţia că majorarea taxelor şi impozitelor creşte presiunea asupra bugetelor familiilor, lăsându-se „mai puţini bani pentru consum”.
În plus, preşedintele CFA România avertizează că, dacă tendinţa de stagnare a salariilor continuă, România riscă o recesiune uşoară.
Românii se văd nevoiţi să îşi modifice obiceiurile de consum: renunțare la produse neesenţiale, selecţie mai atentă a produselor alimentare, şi evitarea shopping-ului impulsiv.
Pentru a face faţă situaţiei:
FOTO: Shutterstock