Sezonul estival aduce în fiecare an turiști pe litoralul românesc, dar și nemulțumiri legate de prețurile practicate de restaurantele și terasele din stațiuni. Un exemplu recent a generat reacții puternice în spațiul public: un turist a plătit 41 de lei pentru o porție de ciorbă de burtă, într-un restaurant de pe litoral, chiar în perioada campaniei „Litoralul pentru toți”.
Programul „Litoralul pentru toți” are ca scop promovarea ofertelor turistice la prețuri accesibile pentru românii care vor să se bucure de o vacanță la mare fără să plătească sume exagerate. Cu toate acestea, realitatea din teren pare să contrazică intenția inițiativei. Exemplul ciorbei de burtă de 41 de lei devine simbolic pentru discrepanța tot mai mare dintre promisiuni și faptele concrete ale operatorilor economici.
:format(webp):quality(100)/https%3A%2F%2Fwww.csid.ro%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2Fbon-ciorba-de-burta.jpeg)
Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România (APC) a reacționat printr-o campanie de informare intitulată „Plaja este domeniu public! Cunoaște-ți drepturile!”, în cadrul căreia atrage atenția asupra abuzurilor de pe litoral. APC subliniază că turiștii trebuie să fie corect informați în legătură cu prețurile, să aibă acces la meniuri afișate clar, iar în cazul în care întâmpină nereguli, să le semnaleze autorităților competente.
În același timp, APC recomandă turiștilor să solicite bon fiscal, să fie atenți la etichetele produselor și la condițiile igienico-sanitare ale unităților unde aleg să consume.
Consumatorii trebuie să își cunoască drepturile
Printre drepturile esențiale ale consumatorilor, APC enumeră:
dreptul la informare corectă și completă privind prețurile și produsele;
afișarea clară a meniurilor și a tarifelor;
informarea privind ingredientele și proveniența produselor;
protecția împotriva practicilor comerciale înșelătoare.
Asociația încurajează turiștii să nu accepte orice preț doar pentru că se află în vacanță. Conștientizarea propriilor drepturi este primul pas către o experiență turistică echitabilă și civilizată.
SURSĂ FOTO: Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România