Programul Rabla 2025 a debutat marți, iar interesul românilor a depășit din nou așteptările. În doar câteva minute de la deschiderea sesiunii, toate tichetele pentru mașinile cu motor termic și hibride au fost epuizate, anunță Administrația Fondului pentru Mediu (AFM).
În prezent, mai sunt disponibile doar vouchere pentru achiziția de autoturisme electrice, însă și acestea urmează să fie accesate rapid, potrivit estimărilor Ministerului Mediului, Diana Buzoianu.
Aceasta a recunoscut că una dintre cauzele pentru care tichetele destinate mașinilor electrice nu au fost la fel de căutate ca în anii trecuți este reducerea valorii voucherelor.
„Faptul că s-a scăzut valoarea tichetelor, evident că asta a scăzut interesul pentru aceste tichete. Totuși, în prezent există o alocare de peste 70% pentru mașinile electrice. Cred că în câteva ore sau, cel târziu, câteva zile, se vor consuma și aceste tichete”, a declarat Diana Buzoianu, la Digi24.
Ministrul a mai precizat că, dacă o parte dintre vouchere nu vor fi accesate într-un termen rezonabil, legislația permite realocarea fondurilor către mașinile hibride sau cu motor termic.
Întrebată despre viitorul programului, Diana Buzoianu a anunțat că există discuții pentru ca Rabla să fie finanțat, începând cu anul viitor, prin Fondul Social pentru Climă al Uniunii Europene.
„Dacă acest lucru va fi agreat de Comisia Europeană, vom muta finanțarea de pe bugetul național pe fonduri europene. Asta înseamnă și criterii suplimentare, inclusiv de ordin social. Veniturile solicitanților ar putea deveni un criteriu de eligibilitate, iar la nivel european există deja exemple unde se acordă prioritate mașinilor produse pe continent”, a explicat ministrul.
Potrivit AFM, peste 9.200 de persoane fizice s-au înscris marți în primele 15 minute de la deschiderea sesiunii Rabla 2025.
„Programul Rabla rămâne unul dintre cele mai populare programe guvernamentale, demonstrând dorința românilor de a-și înnoi parcul auto, fie prin modele convenționale, fie prin soluții mai prietenoase cu mediul”, a precizat instituția.
Întrebată dacă România va reuși să obțină un aer mai curat prin creșterea numărului de mașini electrice pe șosele, Diana Buzoianu a subliniat că acesta este, de fapt, scopul principal al programului.
„Cu siguranță. De aceea a fost lansat programul, dar trebuie să ținem cont și de bugetul pe care îl avem și de deficitul pe care ni-l putem permite. De aici și reducerea valorii voucherelor pentru electrice”, a precizat ministrul.
Sursă foto – ASphotostudio / Envato