Ziua: 24 de ore. Cine da mai mult?

Macar de s-ar putea sa le schimbam numarul. Pun pariu ca te gandesti la asta de atatea si atatea ori, atunci cand pana si secundele iti sunt dusmani de moarte. Cand proiectul mai are 5 minute pana sa fie prezentat si 5 ore pana sa fie gata. Cand sedinta tine de o ora, 3 minute si 48 de secunde, dar ti-o doresti gata pentru ca in acest timp rezolvai un dosar, 3 sarcini si raspundeai la 48 de telefoane. Cand iti amintesti ca sunt fix 2 ani de cand visezi la o anumita realizare profesionala si uiti cand se implinesc multi altii de la ultima intalnire cu familia. E timpul sa-ti faci timp. Mai intai pentru citit articolul despre managementul timpului la serviciu.
Ziua: 24 de ore. Cine da mai mult?
Ziua: 24 de ore. Cine da mai mult?

Macar de s-ar putea sa le schimbam numarul. Pun pariu ca te gandesti la asta de atatea si atatea ori, atunci cand pana si secundele iti sunt dusmani de moarte. Cand proiectul mai are 5 minute pana sa fie prezentat si 5 ore pana sa fie gata. Cand sedinta tine de o ora, 3 minute si 48 de secunde, dar ti-o doresti gata pentru ca in acest timp rezolvai un dosar, 3 sarcini si raspundeai la 48 de telefoane. Cand iti amintesti ca sunt fix 2 ani de cand visezi la o anumita realizare profesionala si uiti cand se implinesc multi altii de la ultima intalnire cu familia. E timpul sa-ti faci timp. Mai intai pentru citit articolul despre managementul timpului la serviciu.

E o adevarata „time management” – o manie in zilele noastre. Vine desigur de peste Ocean, unde patronii americani fac orice ca sa-si invete angajatii managementul timpului la locul de munca. Se fac cursuri despre cum sa nu mai scapi minutele printre degete, se urmareste pelicula profesionala de Oscar „Lista lui Ocupatu’”, se iau notite (in mare graba, banuiesc), exista site-uri specializate cu sute si sute de sfaturi pentru cei depasiti de situatie.

Dincolo de toate, este insa o problema cat de poate de serioasa si grava. Milioane si milioane de oameni sunt afectati de ea si au nevoie de solutii pentru ca nu pot face fata deadline-urilor, nu reusesc sa fie punctuali, nu mai pot gestiona timpul astfel incat sa bifeze toate indatoririle. E nevoie doar de putina disciplina, ne linistesc expertii. Le-am citit opiniile si ti-am rezumat cele mai importante recomandari – ca sa-ti economisesc timpul, desigur.  

Uita de „ce-o fi, o fi”. Daca obisnuiesti sa gandesti „lasa ca voi vedea eu maine ce fac mai intai” gresesti tare. Timpul in care planuiesti totul este timp castigat. Fa-ti o lista, in care sa tii cont in special de prioritatile tale. Si fixeaza-ti tinte pentru ca ele vor da o directie modului in care iti petreci timpul. Invata sa-ti stabilesti si sa-ti indeplinesti prioritatile. Exista asa-numita regula 80-20 a economistului Italian Vilfredo Pareto care spunea ca 80% dintre realizari vin din doar 20% dintre eforturi. Secretul atingerii prioritatii este sa identifici acele valoroase 20 de procente, apoi sa iti im­parti timpul astfel incat sa-ti concentrezi munca asupra acelor lucruri care aduc cele mai mari recompense.      

Job-ul potrivit, la timpul potrivit. Specialistii in managementul timpului – caci daca nu stiati exista si dintr-acestia – suge­reaza ca ideal ar fi sa ne planificam doar jumatate sau mai putin din timp. Ca sa avem mereu „portite” pentru situa­tiile in care suntem intrerupti sau apar urgente. De asemenea, trebuie sa tinem cont de „prime time”-ul biologic, perioada zilei in care suntem in stare sa dam ce avem mai bun in noi. Un expert in problema spune ca „sa faci lucrul care trebuie este mai impor­tant decat sa faci lucrurile cum trebuie”.

Prima varianta inseamna eficacitate, iar a doua eficienta. Focuseaza-te mai intai pe eficacitate (identifica lucrul pe care trebuie sa-l faci), apoi concentreaza-te pe eficienta (sa faci lucrurile cum trebuie). Fa, de asemenea, diferenta intre „urgent” si „important”. Lucrurile urgente au conse­cin­te pe termen scurt, in vreme ce acelea importante au im­plicatii pe termen lung, legate de scopurile tale. Incearca pe cat poti sa le elimini pe cele urgente ca sa poti avea timp pentru prioritatile importante.

Invata imperfectiunea si NU-ul. In cultura malaieziana, numai zeii sunt considerati capabili sa faca un lucru perfect. Ori­cand este realizat ceva, un defect este lasat intentionat pentru ca zeii sa nu se simta ofensati. Perfectionismul, atentia deloc necesara uneori pentru detalii, poate insemna foarte mult timp irosit. Trebuie sa te deprinzi si cu refuzurile, pentru ca te va ajuta mult in gestionarea tim­pului.

Concentreaza-te pe tintele tale. Alocarea unor ore treburilor importante, dar deseori neplanificate, cum sunt cele legate de familie ori prieteni, e un bun antrenament. In fine, nu uita ca de fiecare data cand obtii un succes cat de mic, trebuie sa-l sarba­to­resti. Promite-ti un premiu pentru fiecare etapa indeplinita ori pentru un proiect intreg terminat.

Pace cu deadline-ul. Invata sa invingi amanarile, care nu-ti fac deloc cinste in fata sefilor. O metoda posibila este cea botezata de expertul american Alan Lakein, „Swiss cheese”. Specialistul spune ca atunci cand tot eviti sa faci ceva, imparte acel „ceva” in sarcini mai mici si fa-le pe rand. Sau lucreaza la proiectul cel mare nu mai mult de 15 minute, apoi pauza. Facand cate putin din proiect la anumite intervale, vei ajunge intr-un punct in care iti vei dori sa-l termini odata.

Foto: SHUTTERSTOCK

Fericirea vine o data cu varsta
Fericirea vine o data cu varsta