Prima impresie (singura care) conteaza

Sigur ai auzit tot felul de reguli despre interviul de angajare: ca decizia este luata in primele 10 secunde, ca trebuie sa inveti cat mai multe despre compania din care vrei sa faci parte, ca trebuie sa fii pregatita in orice moment pentru intrebari-capcana.
  • Publicat:
Prima impresie (singura care) conteaza
Prima impresie (singura care) conteaza

Sigur ai auzit tot felul de reguli despre interviul de angajare: ca decizia este luata in primele 10 secunde, ca trebuie sa inveti cat mai multe despre compania din care vrei sa faci parte, ca trebuie sa fii pregatita in orice moment pentru intrebari-capcana.

Specialistii in resurse umane spun ca la un interviu conteaza cel mai mult sa reusesti sa te prezinti intr-un mod cat mai autentic. Asa o sa reusesti sa-ti impresionezi angajatorii si nu doar memorand niste replici destepte dintr-o carte. Foarte multi aspiranti la un loc de munca, nu acorda suficienta atentie interviului. Trebuie sa stii din start ca atitudinea „ce-o fi, o fi”, nu prea ajuta. Intalnirea cu reprezentantii companiei trebuie atent pregatita.

Haina il face pe candidat

Inainte sa apuci sa rostesti o vorba, oamenii vor observa (a se citi analiza) aspectul tau fizic, in special vestimentatia. Gandeste-te ca incerci sa vinzi un produs – pe tine – si primul lucru pe care il vad, si dupa care te vor judeca, este „ambalajul”.

Expertii americani, care tin cu dintii de respectarea indemnului „Dress for success”, au si o lista de recomandari pentru ziua cea mare: femeile ar trebui sa poarte haine elegante, in culori sobre (bleumarin, negru, gri inchis), sa fie machiate cat mai discret si sa poarte cat mai putine bijuterii.

Si putina documentare…

Sigur vei fi intrebata anumite lucruri despre compania a carei angajata visezi sa devii. Tocmai de aceea e indicat sa te documentezi pe aceasta tema. Ar fi bine sa te gandesti la o replica pentru intrebarea „De ce iti doresti sa lucrezi pentru noi?”.

Ai grija ce spui, sa nu dai impresia ca ai accepta orice slujba si putin iti pasa de locul de munca. Vedeta intalnirii va fi, fara indoiala, CV-ul tau (care trebuie sa arate impecabil in ziua cu pricina). Asteapta-te sa fii descusuta mai ales in legatura cu locurile de munca anterioare.

Trebuie sa stii sa-ti prezinti dintr-o suflare indatoririle pe care le aveai acolo, sa vorbesti cu diplomatie despre fostii colegi, sa spui adevarul si numai adevarul si sa pui la dispozitie numerele de contact ale fostilor tai sefi care pot oferi recomandari. Incearca sa ai o atitudine pozitiva, evita negativismul!

Concentreaza-te pe succesele tale, mentioneaza-ti realizarile de cate ori ai ocazia! Nu aborda tu problema salariului, dar in cazul in care esti intrebata, incearca sa pasezi mingea in terenul interlocutorului (ideal ar fi sa afli ceva despre salariile din institutia respectiva).

Foarte la moda sunt acum si testele psihologice, pe care candidatii sunt rugati sa le completeze spre finalul discutiei – multe sunt intrebari-capcana asa ca citeste-le de doua ori si raspunde o data. 

Orice detaliu e luat in calcul

Fiecare intrebare are un rost precis. Ochii reprezentantului de la resurse umane te vor scruta permanent, iar el va da semnificatii nebanuite fie si unui gest pe care tu il consideri banal. Nu trebuie sa fii un robotel care recita niste raspunsuri bine pregatite de acasa: naturaletea si originalitatea conteaza enorm.

Nu exista raspunsuri standard pentru aceasta situatie, raspunsurile pe care le dai trebuie sa te reprezinte, sa fie clare si relevante.

Tips-uri ca sa treci cu brio interviul

1. Incearca sa ajungi cu 10-15 minute inainte de ora stabilita. Nu iti asuma riscuri, nu iti permiti sa intarzii nici macar un minut.

2. Nici in ruptul capului sa nuiti intrerupi intervievatorul, chiar daca esti nerabdatoare sa raspunzi.

3. Ai grija la limbajul non-verbal: zambeste cat de des poti, mentine contactul vizual (nu exagera totusi), apleaca-te incet deasupra biroului, dar nu ii invada celuilalt spatiul si evita sa te foiesti pe scaun.

4. Sa nu lasi impresia ca esti timida, trebuie sa fii entuziasta, increzatoare si plina de energie, dar sa nu pari agresiva si insistenta. E foarte usor sa treci granita dintre cele doua grupuri de atitudini. Si daca incerci din rasputeri sa te vinzi cat mai bine, pericolul sa devii agasanta e foarte mare.

5. Nu face comentarii rautacioase la adresa nimanui (in special cele referitoare la fostul angajator).

 

Urmărește CSID.ro pe Google News
Capri
Capri
Recomandare video
Tratamentul personalizat în cancerul de sân