Insomnia din timpul sarcinii

Multe femei insarcinate se plang de aparitia brusca a insomniilor sau agravarea lor daca existau si inainte de sarcina. Exista numerosi factori de natura fizica, dar si emotionala, care contribuie la aparitia problemelor legate de somn in timpul sarcinii.
Insomnia din timpul sarcinii
Insomnia din timpul sarcinii

Potrivit unui studiu realizat in Statele Unite, 78% dintre femeile insarcinate din aceasta tara au declarat ca au avut un somn mai putin odihnitor in timpul sarcinii, comparativ cu alte perioade. In cele mai multe cazuri, schimbarile fizice si emotionale stau la baza acestor probleme. Iata cateva dintre cauzele pentru care nu poti dormi:

– pe masura ce abdomenul tau creste si forma corpului se modifica, vechile tale pozitii de dormit nu mai sunt confortabile. Din aceasta cauza e posibil sa te intorci pe toate partile pana gasesti o pozitie in care sa te simti bine.
– poti suferi din cauza neplacerilor obisnuite ale unei sarcini normale, precum hemoroizii, ametelile, greata sau arsurile stomacale, si toate acestea te pot tine treaza in timpul noptii.
– vezica urinara retine din ce in ce mai putin lichid pe masura ce copilul creste. Vei fi nevoita sa te trezesti de cateva ori pe noapte pentru a merge la toaleta.
Cele prezentate mai sus sunt cateva dintre cauzele fizice ale insomniei in timpul sarcinii. Emotiile si anxietatea referitoare la nastere, la faptul ca vei fi mama si toate schimbarile ce urmeaza te pot face sa stai cu ochii pe pereti in timpul noptii. Ingrijorarea ta se mai poate manifesta sub forma viselor sau cosmarurilor care iti pot afecta negativ somnul.
Sforaitul in timpul sarcinii

De cand esti insarcinata, ti-ai descoperit “abilitatea” de a sforai puternic? Nu esti singura! Aproximativ 30% dintre femeile insarcinate sforaie, in special datorita fluxului mai mare de sange care se resimte si la nivelul mucoasei nazale, congestia acesteia reducand fluxul de aer, obstructionand partial caile respiratorii. Dar sforaitul in timpul sarcinii nu este o gluma! Sforaitul poate determina o crestere a presiunii sanguine, punand mama si copilul in pericol. Ca sa scapi de insomnie si de neplacerile din timpul noptii, iti prezentam mai jos cateva sugestii:

Bea multe lichide
Bea multe lichide in timpul zilei, in special apa, dar evita sa bei prea mult inainte de culcare, pentru a evita urinatul des din timpul noptii.

Fa miscare
Exercitiile regulate, cele special concepute pentru femeile insarcinate, imbunatatesc circulatia (reducand si crampele musculare din timpul noptii la nivelul picioarelor) si te ajuta sa iti pastrezi sanatatea optima in timpul sarcinii.
Evita efectuarea exercitiilor seara pentru ca in timpul activitatii fizice este eliberata in copul tau adrenalina, o substanta care te poate impiedica sa adormi.

Stresul si anxietatea
Este foarte important sa-ti amintesti ca facandu-ti griji, nu vei rezolva nimic. Discuta cu o persoana apropiata sau cu un specialist despre problemele pe care le ai sau despre ceea ce te ingrijoareaza referitor la etapele sarcinii, nasterea sau statutul de parinte.

Gaseste-ti pozitia
In timpul ultimului trimestru de sarcina, dormi pe partea stanga a corpului pentru o circulatie a sangelui cat mai eficienta catre fetus si rinichi. Evita sa stai intinsa pe spate.

Arsurile stomacale
Pentru a le putea preveni, nu te intinde in pat cel putin o ora sau doua dupa ce ai mancat. Evita mancarurile condimentate, prajelile sau mancarurile acide (cum sunt produsele pe baza de rosii, de exemplu).

Sustine-ti corpul
Foloseste o perna speciala pentru gravide care iti va oferi un plus de confort sau incearca sa dormi pe o parte, cu o perna sub genunchi si una sub burta.

Dieta
Elimina complet din dieta ta cafeaua, produsele care contin cofeina, ciocolata si alcoolul pentru a preveni insomnia. Daca greata este o problema pentru tine, incearca sa mananci frecvent pe parcursul zilei gustari “blande”, precum biscuitii. Pastrandu-ti stomacul relativ plin, te ajuta sa tii greata sub control.

Mergi la medic
Cere sfatul unui medic daca insomnia persista. Acum, mai mult decat oricand, este foarte important sa te odihnesti cat mai mult.

 (Georgiana Dorobantu)