Pe măsură ce temperaturile scad și primele ninsori își fac apariția, șoferii din România trebuie să se asigure că mașinile lor sunt pregătite pentru iarnă. Dincolo de verificarea bateriei, a lichidului de parbriz sau a sistemului de frânare, montarea cauciucurilor de iarnă rămâne cea mai importantă măsură de siguranță.
În 2025, regulile privind anvelopele folosite pe drumuri acoperite cu zăpadă sau polei rămân neschimbate, dar amenzile sunt consistente, iar neglijența poate aduce probleme serioase.
Contrar unei idei greșite răspândite printre șoferi, legea nu impune o dată fixă pentru montarea cauciucurilor de iarnă.
Conform legislației rutiere din România, anvelopele de iarnă sunt obligatorii doar atunci când drumul public este acoperit cu zăpadă, gheață sau polei — indiferent de perioada din an.
Așadar, dacă în aprilie sau chiar în octombrie ninge, iar carosabilul este alunecos, conducătorii auto sunt obligați să aibă anvelope conforme cu cerințele legale.
Registrul Auto Român (RAR) a explicat clar:
„O anvelopă este considerată de iarnă doar dacă are marcajul format din literele M și S, provenite din termenii englezești Mud (noroi) și Snow (zăpadă).”
Acest marcaj poate apărea sub mai multe forme, toate acceptate de lege:
Indiferent de denumirea comercială a cauciucului („Winter Grip”, „Snow Plus”, „Cold Drive” etc.), doar prezența inscripției M+S îl face legal pentru circulația pe drumuri cu zăpadă, polei sau gheață.
Tot mai mulți șoferi aleg cauciucurile „all season” pentru confortul de a nu le schimba de două ori pe an. Însă, nu toate anvelopele all season sunt legale pentru iarnă.
Pentru a fi conforme, ele trebuie să aibă:
Dacă o anvelopă „all season” nu are nici marcajul M+S, nici simbolul 3PMSF, nu este considerată legală pentru iarnă și șoferul poate fi amendat.
Pentru o siguranță optimă în sezonul rece, RAR și specialiștii auto recomandă șoferilor să verifice periodic starea cauciucurilor.
Legea prevede un minim de 1,6 mm pe cel puțin două treimi din lățimea benzii de rulare.
Totuși, pentru o aderență sigură pe zăpadă și gheață, specialiștii recomandă cel puțin 4 mm.
Anvelopele îmbătrânesc în timp, chiar dacă nu sunt uzate vizibil. După 4–5 ani, cauciucul își pierde elasticitatea și devine rigid, crescând riscul de derapaj.
Verifică data fabricației pe flancul cauciucului — de exemplu, „DOT 2220” înseamnă săptămâna 22 a anului 2020.
Cauciucurile de iarnă sunt eficiente sub 7–8°C, când cele de vară devin dure și pierd aderența.
De aceea, specialiștii recomandă montarea anvelopelor de iarnă la începutul lunii noiembrie, chiar dacă nu a nins încă.
Registrul Auto Român recomandă:
Anvelopele trebuie montate pe toate cele patru roți, nu doar pe puntea motrică — altfel, mașina poate deveni instabilă în viraje sau la frânare.
Conducerea unui vehicul echipat necorespunzător pe un drum acoperit cu zăpadă, polei sau gheață este sancționată cu:
Polițiștii rutieri pot dispune imobilizarea vehiculului până la remedierea situației.
În 2025, regulile privind cauciucurile de iarnă rămân clare și neschimbate:
Pregătește-ți mașina din timp, montează anvelope conforme și verifică atent marcajele. Doar așa poți evita amenzi costisitoare și, mai ales, poți circula în siguranță în sezonul rece.
FOTO: Shutterstock.