Pentru mulți, mirosul de mașină nouă e un simbol subtil al succesului, combinația perfectă de piele, plastic și ambianță proaspăt construită. Însă aroma aceea plăcută provine, în realitate, dintr-un cocktail chimic compus în proporție covârșitoare din compuși organici volatili (VOC), care se degajează din interiorul mașinii noi.
Sursele principale ale mirosului sunt materialele folosite: plasticul, vinilul, tapiseriile, adezivii și spuma ignifugă. Toate aceste materiale eliberează vapori de VOC printr-un proces numit „off-gassing”, mai ales atunci când interiorul mașinii este expus la căldură. În cabină au fost identificate peste 150 de tipuri de compuși, inclusiv formaldehidă, benzen, toluen, xilen și ftalați.
Mixul complex și variabil: Compoziția chimică diferă de la un model la altul, de la un producător la altul și chiar de la un lot de producție la altul. Astfel, nu există o rețetă universală.
Declin rapid în timp: VOC-urile se dispersează rapid. În primele săptămâni, concentrațiile pot scădea cu până la 90%, iar după 6–8 luni, mirosul este aproape complet dispărut.
Influența temperaturii și luminii: Interiorul mașinii se încălzește ușor la soare, accelerând eliberarea compușilor volatili. Acest proces explică de ce mirosul este mai puternic vara sau într-o mașină parcată în soare.
Chiar dacă s-ar putea recrea compoziția chimică exactă, aceasta nu ar mai avea același comportament volatil, nici același impact senzorial.
:format(webp):quality(100)/https%3A%2F%2Fwww.csid.ro%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2Fmasina.jpeg)
Deși nivelurile de VOC sunt în general sub limitele periculoase pentru majoritatea adulților, unele persoane pot resimți simptome precum dureri de cap, amețeli, iritații ale ochilor și gâtului sau somnolență. Substanțe precum formaldehida și benzenul sunt considerate cancerigene sau potențial cancerigene, potrivit clasificărilor internaționale. Un studiu recent din China a arătat că nivelurile de formaldehidă pot fi cu 34% peste limita de siguranță, iar acetaldehida cu 60% peste, în mașini expuse timp de 12 zile la condiții simulate de vară.
Parfumurile auto care pretind că reproduc „mirosul de mașină nouă” sunt doar aproximări. Acestea folosesc arome sintetice, aldehide sau esteri, dar nu pot reproduce volatilitatea naturală și schimbările în timp ale compușilor reali eliberați dintr-un interior nou.
Ventilează zilnic mașina, mai ales în primele luni.
Evită expunerea la soare și folosește parasolare pentru a reduce încălzirea interiorului.
Curăță frecvent interiorul cu materiale care nu contribuie la acumularea particulelor volatile.
Mirosul de mașină nouă este, de fapt, rezultatul unei reacții chimice temporare între diverse materiale și căldură. Deși pentru mulți este o experiență senzorială pozitivă, în spatele său se află substanțe care pot avea efecte negative asupra sănătății. Iar pentru că acești compuși se evaporă rapid și nu pot fi controlați în mod identic, acest miros este, într-adevăr, imposibil de replicat cu fidelitate.