Un italian din Roma s-a trezit cu o amendă usturătoare de 618 euro, după ce a comandat de pe platforma Temu un tricou pentru copii și o cutie de agrafe de păr cu personaje Disney. Deși comanda a costat doar 42,13 euro, autoritățile vamale au descoperit că produsele erau contrafăcute și au aplicat sancțiunea în baza legislației italiene care îl consideră pe destinatarul coletului importator al mărfii.
Cazul a început atunci când pachetul italianului, expediat din afara Uniunii Europene, a fost verificat la vamă. Printre articolele banale – bureți de bucătărie, baloane sau un costum de baie – inspectorii au descoperit tricoul cu personajele din Monsters & Co. și agrafele inspirate din Inside Out. Suspiciunile s-au confirmat după ce avocații Disney au stabilit că produsele erau false. Bunurile au fost confiscate, iar cumpărătorului i-a fost aplicată amenda de 618 euro.
Conform articolului 1, alineatul 7-bis din decretul lege 35/2005, cumpărătorul final care introduce pe teritoriul Italiei produse care încalcă drepturi de proprietate intelectuală este responsabil în calitate de importator. Nu contează valoarea comenzii sau dacă persoana știa ori nu că produsele sunt contrafăcute. Prin urmare, sancțiunile – cuprinse între 300 și 7.000 de euro – se aplică direct destinatarului coletului.
Asociația Codacons, care reprezintă bărbatul sancționat, a catalogat situația drept disproporționată. „Un consumator obișnuit nu are cum să verifice dacă un produs de pe o platformă internațională este original sau nu. Așa, se lovește mereu cel mai slab verigă a lanțului”, au declarat reprezentanții organizației.
Platforma Temu a transmis că produsele incriminate au fost deja eliminate și că vânzătorii sunt obligați să respecte drepturile de proprietate intelectuală. Totodată, compania susține că are un sistem de monitorizare și colaborare cu deținătorii de mărci pentru a detecta încălcările.
Cazul nu este izolat. Potrivit OCDE și EUIPO, comerțul mondial cu produse contrafăcute reprezintă 3,3% din totalul schimburilor internaționale, adică peste 500 de miliarde de dolari anual. Cele mai afectate categorii sunt hainele, accesoriile, jucăriile și electronicele. În Italia, controalele vămii și ale Gărzii de Finanțe descoperă anual sute de mii de articole false destinate consumatorilor.
Deși legislația europeană încearcă să responsabilizeze mai mult platformele online prin Digital Services Act, consumatorii rămân, deocamdată, principalii vulnerabili în fața unui fenomen greu de controlat.
Sursa: corriere.it
Sursa foto: Shutterstock