Amendă uriașă pentru un bărbat care a comandat de pe Temu. Avea un pachet de 42 de euro

Un simplu click s-a transformat într-o amendă usturătoare: un bărbat din Italia a fost sancționat cu 618 de euro după ce a comandat pe Temu o bluză Disney și câteva accesorii, evaluate la doar 42 de euro, dar considerate de vamă drept produse contrafăcute. Cazul scoate la iveală dilemele și riscurile ascunse ale cumpărăturilor online pe platformele „low cost”.
  • Publicat:
Amendă uriașă pentru un bărbat care a comandat de pe Temu. Avea un pachet de 42 de euro
Amendă uriașă pentru un bărbat care a comandat de pe Temu. Avea un pachet de 42 de euro

Un italian din Roma s-a trezit cu o amendă usturătoare de 618 euro, după ce a comandat de pe platforma Temu un tricou pentru copii și o cutie de agrafe de păr cu personaje Disney. Deși comanda a costat doar 42,13 euro, autoritățile vamale au descoperit că produsele erau contrafăcute și au aplicat sancțiunea în baza legislației italiene care îl consideră pe destinatarul coletului importator al mărfii.

Cum s-a ajuns la amendă

Cazul a început atunci când pachetul italianului, expediat din afara Uniunii Europene, a fost verificat la vamă. Printre articolele banale – bureți de bucătărie, baloane sau un costum de baie – inspectorii au descoperit tricoul cu personajele din Monsters & Co. și agrafele inspirate din Inside Out. Suspiciunile s-au confirmat după ce avocații Disney au stabilit că produsele erau false. Bunurile au fost confiscate, iar cumpărătorului i-a fost aplicată amenda de 618 euro.

De ce răspunde consumatorul și nu vânzătorul

Conform articolului 1, alineatul 7-bis din decretul lege 35/2005, cumpărătorul final care introduce pe teritoriul Italiei produse care încalcă drepturi de proprietate intelectuală este responsabil în calitate de importator. Nu contează valoarea comenzii sau dacă persoana știa ori nu că produsele sunt contrafăcute. Prin urmare, sancțiunile – cuprinse între 300 și 7.000 de euro – se aplică direct destinatarului coletului.

Asociația Codacons, care reprezintă bărbatul sancționat, a catalogat situația drept disproporționată. „Un consumator obișnuit nu are cum să verifice dacă un produs de pe o platformă internațională este original sau nu. Așa, se lovește mereu cel mai slab verigă a lanțului”, au declarat reprezentanții organizației.

Poziția Temu

Platforma Temu a transmis că produsele incriminate au fost deja eliminate și că vânzătorii sunt obligați să respecte drepturile de proprietate intelectuală. Totodată, compania susține că are un sistem de monitorizare și colaborare cu deținătorii de mărci pentru a detecta încălcările.

Un fenomen global

Cazul nu este izolat. Potrivit OCDE și EUIPO, comerțul mondial cu produse contrafăcute reprezintă 3,3% din totalul schimburilor internaționale, adică peste 500 de miliarde de dolari anual. Cele mai afectate categorii sunt hainele, accesoriile, jucăriile și electronicele. În Italia, controalele vămii și ale Gărzii de Finanțe descoperă anual sute de mii de articole false destinate consumatorilor.

Deși legislația europeană încearcă să responsabilizeze mai mult platformele online prin Digital Services Act, consumatorii rămân, deocamdată, principalii vulnerabili în fața unui fenomen greu de controlat.

Sursa: corriere.it

Sursa foto: Shutterstock

Urmărește CSID.ro pe Google News
Daiana Matei - Redactor
Daiana Matei este o jurnalistă cu o experiență solidă în domeniul entertainmentului, activând din 2016 în presa românească. A absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea București și deține un masterat în Managementul Instituțiilor Mass-Media. Daiana Matei ...
citește mai mult