Somnul și legătura cu sistemul imunitar. Cum ne ține departe de gripă, răceală și alte boli

Somnul este un proces activ prin care fiecare celulă din corp se reface pentru a funcționa optim, aspect care sugerează că menține un sistem imunitar puternic.
Somnul și legătura cu sistemul imunitar. Cum ne ține departe de gripă, răceală și alte boli
Foto: pexels

Somnul este un proces activ prin care fiecare celulă din corp se reface pentru a funcționa optim, aspect care sugerează că menține un sistem imunitar puternic. Există un motiv pentru care atunci când ești răcit medicii recomandă odihna. Un studiu publicat în Journal of Experimental Medicine sugerează că există o structură esențială care ajută celulele T să fie mai active în timpul somnului, adică și mai eficiente.

În același timp, hormonul de stres, care crește inflamațiile în organism și ucide celulele T, este la un nivel scăzut. Două studii recente ale Universității din Pennsylvania făcute cu muște arată că participanții care dormeau mai mult produceau mai multe peptide anti-microbiene cunoscute și ca luptători împotriva infecțiilor. Astfel, ele curățau bacteriile din organism mai eficient decât participanților deprivați de somn.

Lipsa cronică de somn face ca recuperarea să fie mai grea. Studiile sugerează că atunci când dormi suficient într-o zi obișnuită este cel mai sănătos lucru pe care-l poți face pentru corpul tău.

De câte ore de somn este nevoie pentru un sistem imunitar puternic?

Specialiștii menționează de fiecare dată că ideal este ca un adult să doarmă între șapte și nouă ore pe noapte. Lipsa somnului crește inflamațiile în corp, iar astfel ești mai susceptibil la bolile cronice, bolile autoimune, artrite, boli cardiovasculare și diabet. Dacă ești răcit, adaugă o oră în plus, ca organismul să fie capabil să ucidă bacteriile.

Cum să-ți îmbunătățești somnul

Dinn moment ce obiceiurile tale de somn au un impact semnificativ asupra sistemului imunitar, înainte de toate prioritizează ora de culcare. Înainte de somn cu 45 de minute nu mai sta în fața ecranelor și asigură-te că în cameră este întuneric și o temperatură potrivită. Dacă tot ai probleme să adormi concentrează-te pe anumite zone ale corpului începând cu degetele de la picioare. Încearcă să faci o rutină din asta și să adormi și să te trezești cu 15 minute mai devreme. În felul acesta minte și corpul vor fi pregătite pentru somn și te vei trezi natural în fiecare dimineață, fără să mai ai nevoie de alarmă.

Alexandra Necșoiu
Alexandra Necșoiu

ALEXANDRA NECŞOIU, Web-Editor, [email protected]

Este absolventă a Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării şi deţine o diplomă de master în Producţie Multimedia şi Audio-Video. Iubeşte să ... citește mai mult
Recomandare video
Dr. Simona Fătulescu: ce probleme pot ascunde durerile de genunchi