5 mituri despre răceală și gripă și adevărul din spatele lor

  • Publicat:
5 mituri despre răceală și gripă și adevărul din spatele lor

Când vine sezonul răcelilor și gripei, cu toții ne considerăm experți – până la urmă, poți măcar să numeri de câte ori ai fost bolnav în viața ta? Dar se pare că unele credințe comune despre prevenție și tratamente pur și simplu nu se potrivesc cu știința. Iată ce trebuie să știi pentru a te menține sănătos în acest sezon.

Mitul #1: Doze mari de vitamina C vor ajuta la prevenirea răcelilor sau la accelerarea vindecării

Adevărul: Suplimentele de vitamina C sunt puternic promovate pentru prevenirea sau scurtarea răcelilor, dar cercetările sugerează că pentru majoritatea oamenilor efectele pozitive sunt limitate. Studiile care arată că vitamina C reduce riscul de răceală au fost făcute pe alergători de maraton, schiori și soldați care fac exerciții intense în condiții extreme, nu pe oameni obișnuiți care își văd liniștiți de viață.

De fapt, dozele mari ale vitaminei C pot provoca arsuri la stomac, greață, dureri de cap și chiar calculi renali, conform specialiștilor. Cu excepția situațiilor în care ții o dietă fără fructe și legume, nu ai nevoie de suplimente. Cel mai bun mod de a rămâne sănătos este să faci mișcare, să dormi bine, să mănânci sănătos, să gestionezi stresul, să te speli temeinic și des pe mâini și să eviți aglomerația și persoanele bolnave.

Mitul #2: Poți răci dacă ieși pe vreme rea îmbrăcat subțire

Adevărul: Nu funcționează chiar așa, în ciuda a ceea ce ți-ar fi putut spune bunica. Răcelile apar adesea când este frig, dar nu din cauza faptului se răcește corpul. Credința greșită provine probabil din faptul că aerul uscat de iarnă (prin care virusurile se pot transmite mai ușor) și temperaturile scăzute îi determină pe oameni să intre în casă cu membrii familiei și colegi care tușesc, strănută și sunt plini de germeni.

Adulții pot avea două sau trei infecții respiratorii pe an, iar copiii au 10 până la 12, și acesta este un lucru perfect normal. Îmbracă-te bine iarna pentru a evita înghețarea și hipotermia și pentru a te simți confortabil, dar faptul că vei răci dacă nu ești gros îmbrăcat nu ar trebui să fie una dintre preocupările tale.

Mitul #3: Vaccinul antigripal poate provoca gripa

Adevărul: Nu poate. Vaccinurile antigripale conțin virusuri inactive, ceea ce înseamnă că nu mai sunt infecțioase. Și chiar dacă vaccinul sub formă de spray nazal conține virusuri vii, acestea sunt atenuate astfel încât să poată să se înmulțească doar în nas, nu în plămâni, unde ar putea cauza boală. Ceea ce s-ar putea să pară simptome de gripă, cum ar fi durerea de cap, febra și durerile musculare, probabil sunt efecte secundare ale vaccinului la răspunsul imun al organismului tău.

Dar chiar dacă te simți puțin obosit pentru o zi sau două, ceea ce obții în schimb este protecție împotriva bolii severe începând cu aproximativ două săptămâni după ce primești vaccinul, și, de asemenea, eviți să îmbolnăvești oamenii din jurul tău. Cel mai bun moment pentru a face vaccinul antigripal este în toamnă, deși conform Mayo Clinic te poți proteja dacă îl primești chiar și în februarie.

Mitul #4: Dacă sunt sănătos, nu am nevoie de vaccinul antigripal

Adevărul: Poți totuși face gripă și poate fi foarte rău. Pentru că este cauzată de un virus care se răspândește prin mici picături de la oameni bolnavi care vorbesc, tușesc sau strănută și poate fi o boală foarte gravă. În fiecare an, oameni sănătoși mor de gripă și, aproape fără excepție, nu au fost vaccinați. În al doilea rând, chiar dacă sistemul tău imunitar ar putea să respingă o boală severă sau să nu ajungi în spital dacă ai face-o, vaccinul contribuie la protejarea oamenilor din jurul tău care poate nu sunt într-o formă atât de bună, adică, persoanele în vârstă sau copiii foarte mici.

Mitul #5: Produsele lactate îți vor agrava răceala

Adevărul: Deși producția de mucus crește în timpul unei răceli, laptele și alte produse lactate nu sunt de vină. Lichidul gros care acoperă gura și gâtul când ești răcit și bei lapte este probabil o combinație de lapte și salivă din gura ta, conform unei analize din BMJ Archives of Disease in Childhood. Producția de mucus crește atunci când ești răcit, deoarece este una dintre primele linii de apărare – corpul tău folosește mucozitățile pentru a ajuta la curățarea virusurilor din nas și sinusuri și pentru a filtra aerul pe care îl respiri, iar anticorpii ajută la neutralizarea virusurilor.

Dacă nu-ți place cum se simte laptele în gât când ești bolnav, treci la ceai sau apă, deoarece ai nevoie de multe lichide. Un alt motiv pentru care nu ar trebui să renunți la produsele lactate: ele sunt o sursă bună de calciu și proteine, iar iaurtul rece sau înghețata fac foarte bine gâtului inflamat.

Foto: Shutterstock

Surse:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30190283/

https://newsinhealth.nih.gov/2020/08/marvels-mucus-phlegm

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/flu/in-depth/flu-shots/art-20048000

Urmărește CSID.ro pe Google News
Nicoleta Agheana
Nicoleta Agheană este un jurnalist reputat, cu experienţă în lifestyle şi sănătate, realizând de-a lungul timpului articole şi proiecte atât pentru publicaţii internaţionale, cât şi pentru brandul “Ce se întămplă, doctore?”. Domeniile de interes pe care le acoperă Nicoleta Agheană ...
citește mai mult
Recomandare video
Varză cu Cârnați Oltenești și omletă cu Șuncă Praga și Cotlet Haiducesc