Diana Lefter: De ce este nevoie ca școlile, grădinițele să fie deschise și în pandemie?

Răspunde la această întrebare despre grădinițe, școli, întrebare ce stă pe buzele tuturor părinților Diana Lefter, specialist în educație.
13.10.2020 | Mădălina Drăgoi
Diana Lefter: De ce este nevoie ca școlile, grădinițele să fie deschise și în pandemie?
Diana Lefter, specialist în educație

Covid-19. O boală nouă pentru care încă nu există încă tratament specific, nici vaccin și nici suficiente date despre cum poate afecta fiecare categorie de persoane în parte. O boală care a dat peste cap întreaga planetă în mai puțin de un an indiferent de vârstă, sex, religie sau locație. Inclusiv cei mai mici dintre noi – copiii. Au resimțit stresul adulților, apoi s-au trezit că nu mai merg la școli, grădinițe, creșe, licee. Acum a început un nou an școlar. Multe emoții atât din partea părinților, cât și a copiilor și a cadrelor didactice. Mulți se întreabă probabil de ce s-a început, chiar dacă prin rotație – prezență fizică și lecții on-line? Am întrebat-o pe Diana Lefter, specialist în educație.

CSÎD: De ce a debutat un nou an școlar chiar dacă România se confruntă cu multe cazuri noi zilnic de coronavirus?

Diana Lefter: În educație continuitatea este absolut necesară, iar copiii mici au nevoie de o rutină zilnică pentru a putea acumula informațiile necesare și pentru a se simți în siguranță să descopere mediul înconjurător. Este foarte greu chiar și pentru un adult să asocieze mediul de acasă cu munca, pentru un copil cu atât mai mult, obiceiurile învățate în ani au nevoie de timp pentru a se modifică. Un copil nu va fi la fel de deschis spre a acumula informație din mediul destinat până acum relaxării. La toate astea se mai adaugă și lipsa personalului specializat, părinții sunt minunați și cu siguranță fac eforturi uriașe să suplinească lipsta educatorilor/profesorilor, dar rolul lor nu este acela de dascăl, iar toate responsabilitățile de pe parcursul unei zile nu le vor permite să se dedice copilului așa cum o face educatorul/profesorul în cadrul grădiniței/școlii.

Ce beneficii aduc instituțiile de învățământ deschise în pandemie

CSÎD: Este oare de ajutor ca instituțiile de învățământ să fie deschise?

Diana Lefter: Această pandemie a venit cu multă instabilitate și multe incertitudini, ca orice schimbare și aceasta provoacă frustrări și angoase în rândul adulților, faptul că în această perioada creșele/grădinițele/școlile sunt deschise nu poate veni decât în ajutorul prinților care astfel au timpul necesar să caute soluții la problemele cu care se confruntă.

Fără acces la școală, liceu, grădiniță, creșă unii copii au fost victime ale violenței verbale și fizice

CSÎD: În primăvară, UNICEF a publicat un studiu despre cum sunt afectați copiii din țările în care se impunea autoizolarea la domiciliu și nu se mai accesau unitățile de învățământ. Sunt copiii mai protejați de furia adulților inevitabilă în pandemie dacă frecventează creșa/grădinița/școala?

Diana Lefter: Da, cu sigurață da! În această perioadă am tot vorbit, cu mame mai ales, care au fost nevoite să muncească de acasă și să aibe grijă și de copilul care nu a mai prins loc la creșă, din cauza faptului că locurile centrelor de îngrijire și educație timpurie, în perioada pandemiei, sunt reduse aproximativ la jumătate. Pot să spun că erau absolut epuizate, și îmi relatau că nici una din cele două activități pe care trebuie să le facă într-o zi nu ajung la o performanță cel puțin mulțumitoare. Evident toate astea plus problemele apărute în perioada asta plus stresul pe care îl resimțim cu toții duc la acumularea de frustrări care inevitabil se transformă în crize de furie. Copiii în general dar mai ales cei din categoria 0-3 ani au nevoie de un mediu organizat care să le ofere încontinuu activități potrivite, să îi ajute să-și consume energia într-un mod constructiv, au nevoie de atenția adulților și de un mediu cât mai liniștit și sigur care să le permită o dezvoltate armonioasă, iar din punctul meu de vedere cei care frecventează în această perioada creșă/grădiniță/școala sunt copiii care au cel mai mult de câștigat.