Cum îţi dai seama că ai un copil supradotat

Dacă micuţul tău pare că are talente neobişnuite pentru vârsta lui sau ritmul dezvoltării sale cognitive este mult mai avasant în raport cu vârsta pe care o are, este posibil să ai un copil supradotat. Află cum îţi dai seama dacă este cazul de aşa ceva şi ce să faci.
  • Publicat:
  • Actualizat:
Cum îţi dai seama că ai un copil supradotat

Ai un copil foarte mic dar ai descoperit că ştie chestii atât de complicate încât par dificile şi pentru tine? Sau a văzut pentru prima dată cu pian, s-a aşezat în faţa lui şi în loc să zdrăngăne fără sens ca orice copil a executat câteva arpegii de parcă mai facuse asta de câteva ori? Sau poate are o memorie fantastică sau talente neobişnuite?

Ei bine, este posibil să ai un copil supradotat şi cel mai bine pentru el este să îl descoperi şi să îi oferi educaţia de care are nevoie pentru a se dezvolta cât mai armonios posibil. Iată cum identifici un copil supradotat şi ce trebuie să faci în privinţa lui.

De ce este bine să identifici un copil supradotat

Pentru copiii talentaţi, învăţarea este importantă pentru dezvoltarea lor cât mai armonioasă. Cel mai mare beneficiu al copilului pe care îl va avea copilul tău dacă este identificat ca fiind supradotat este că vei înţelege nevoile lui de învăţare, iar atunci când le înţelegi găseşti cea mai bună modalitate de a le sprijini şi încuraja.  Şi sprijinindu-i nevoile de învăţare îi susţii dezvoltarea şi starea generală de bine. Spre exemplu, este bine ca unii copii talentaţi să înceapă şcoala mai devreme, în timp ce alţii o pot începe la fel de bine la vârsta obişnuită. Un copil cu o abilitate deosebită ar putea evolua foarte bine într-o clasă normală, dacă profesorul îi poate oferi un ajutor suplimentar, mai multă atenţie şi teme mai dificile faţă de cele ale colegilor săi. Dar copiii foarte înzestraţi vor avea nevoie de oportunităţi de învăţare care sunt cu doi sau mai mulţi ani înaintea clasei în care ar trebui să se afle conform vârstei.

Dacă ai un copil talentat şi este identificat devreme, poate începe să se bucure de oportunităţi de a învăţa. Identificarea precoce îţi poate ajuta copilul:

  • Să dobândească oportunităţi de învăţare potrivite vârstei lui mentale, nu biologice, încă de la nivel preşcolar
  • Să înceapă să îşi dezvolte talentele în ariile de abilităţi naturale
  • Să evite câteva dintre provocările pe care le întâmpină copiii supradotaţi, spre exemplu plictiseala acasă, la grădiniţă sau la şcoală.

Cu testele IQ, merită menţionat faptul că rezultatele testelor ar putea fi mai fiabile pentru copiii cu vârsta de peste şase ani. De asemenea, copiii cresc şi se schimbă repede. Aceasta înseamnă că rezultatele testului IQ al copilului tău  la patru ani pot fi diferite de rezultatele obţinute la şase ani. Copiii mai mici ar putea rezista, de asemenea, la un proces de testare a IQ-ului de 60-90 minute pentru a rămâne concentraţi.

O altă modalitate de a obţine o identificare formală este să analizezi rezultatele copilului la teste standardizate de limbă sau de matematică. Dacă micuţul pare să aibă rezultate foarte bune, poţi discuta despre rezultate cu educatoarea sau învăţătoarea, pentru a vedea ce este de făcut mai departe.

Identificarea oficială este bună pentru că te poate îndruma spre programe speciale de studiu pentru copii supradotaţi, care există şi în România dar există şi posibilitatea să parcurgă ciclurile de învăţământ într-un ritm mai rapid decât colegii de vârsta lui (să facă doi ani de şcoală în unu singur).

Cum trebuie să procedezi când ai un copil supradotat

Tu îţi cunoşti copilul cel mai bine, astfel încât vei şti cât de mult să-i spui copilului despre abilităţile sale naturale şi când. Cel mai important este ca micuţul tău talentat să se simtă acceptat şi iubit pentru cine este. Copiilor nu le place să fie diferiţi, aşa că îl va ajuta să vorbeşti cu el despre asta şi să îi explici că, dincolo de talentele lui remarcabile este un copil ca oricare altul. Indiferent de abordarea pe care o alegi, va trebui totuşi să îi explici copilului ce se întâmplă într-o manieră pe care el o înţelege. Această abordare poate ajuta copilul să ştie că nu toată lumea este la fel. Deşi există o diferenţă între ceea ce poate face copilul tău şi ceea ce pot face alţii, ceilalţi copii au propriile lor puncte forte. Poţi să subliniezi, spre exemplu, că sora copilului tău este bună atunci când vrea să îşi facă prieteni, iar vărul lui e un bucătar grozav.

Dacă vrei să afli mai multe despre dezvoltarea copilului tău, vino la evenimentul gratuit organizat de Ce se întâmplă, Doctore?, care o are ca invitată pe Dr. Ana Culcer – Medic Primar, Doctor în Ştiinţe Medicale. Detalii şi înscrieri aici:

https://www.facebook.com/events/170320723596515/

Foto: pixabay.com

Urmărește CSID.ro pe Google News
Recomandare video
Totul despre stenoza aortică: „Pacientul poate ajunge chiar și la vârsta de 30 de ani să necesite înlocuire de valvă aortică cu o proteză”