Copiii cu ADHD și școala online

Copiii cu ADHD au o dificultate evidentă de învățare, iar școala online poate fi o mare provocare.
18.11.2020 | Autor: Bianca Poptean
Copiii cu ADHD și școala online

Copiii cu ADHD trebuie să beneficieze de un mediu de învățare foarte structurat (mai ales atunci când avem în vedere școala online impusă de pandemie) combinat cu oportunitatea de a-și mișca în permanență corpul. Aceasta este o rețetă tradițională de gestionare a micuților care suferă de ADHD, car,e din păcate este extrem de rar găsită în sălile de clasă tipice, motiv pentru care, ei pot începe să aibă foarte multe dificultăți de învățare. 

Dacă și tu simți că îți este dificil să găsești un echilibru din perspectiva organizării modului de învățare pentru copilul tău, iată ce pași ar fi bine să urmezi.

Vorbește cu profesorul

Este important să ne concentrăm asupra esenței problemei: copilul învață cu adevărat materialele pe care trebuie să le asimileze sau atenția și alte afecțiuni apărute în urma ADHD-ul îl împiedică să poată face asta? Poți ajuta profesorul să înțeleagă modul în care ADHD-ul interferează ocazional cu învățarea, încurajându-l să îți spună la rândul său dacă întâmpină dificultăți de gestionare a comportamentului copilului. Colaborând din aproape în aproape cu profesorul copilului tău, va deveni mult mai ușor să găsiți un plan riguros, pe care cel mic să-l poată urma și rezultatele să nu mai întârzie să apară.

Folosește-te de „trucurile” cu baze științifice

Din fericire, ADHD este o problematică cerebrală foarte bine studiată, care răspunde bine de cele mai multe ori la intervenții comportamentale specifice pentru a ajuta procesul de învățare. Executarea acestor strategii variază în funcție de vârstă, dar cercetătorii au descoperit că sunt extrem de eficiente:

Indicii vizuale: organizarea mentală este mai dificilă pentru copiii cu ADHD (gândește-te la problemele de matematică cu mai mulți pași mentali), iar aceștia beneficiază foarte mult de organizarea vizuală. Fie că este vorba de un program vizual pentru a le menține atenția și concentrarea pe tot parcursul zilei școlare, fie că este vorba despre un panou afișat în mod vizibil, cu pași specifici de urmat întotdeauna pentru matematică, aceste strategii ajută creierul lor să rămână pe drumul cel bun.

Pauze de mișcare: Nu toți copiii cu ADHD au caracteristica de hiperactivitate, dar în cazul celor care o au este important de știut faptul că aceștia trebuie să își miște corpul pentru a-și ajuta creierul să acorde o atenție mai bună. Un simplu tur în jurul camerei în timp ce ascultă lecția sau mai multe sărituri într-un minut – orice tip de mișcare funcționează pentru acești copii, însă este important să se respecte cu strictețe nevoia lor de a se mișca.

O zonă de lucru organizată: Știm, acest lucru este mai ușor de spus decât de făcut, dar pentru copiii cu ADHD este deosebit de important ca spațiul lor fizic să fie organizat, pentru a putea începe cu dreptul în fiecare zi. Cu cât este mai mult dezastru, cu atât le este mai greu să se concentreze și să rămână pe drumul cel bun, deoarece atunci când haosul devine copleșitor, tendința de a renunța primează.

Toleranță la frustrare: Problemele de gestionare a frustrării sunt o altă caracteristică a copiilor cu ADHD care poate fi și mai pronunțată într-un mediu virtual de învățare. De la erori tehnologice până la lipsa prietenilor lor, învățarea la distanță este plină de surse de frustrare pentru toți copiii. Este timpul să dezvolți strategiile de auto-calmare care funcționează pentru copilul tău, cum ar fi un „colț de calmare” sau respirații adânci și exerciții de vizualizare și conșientizare de tipul „acum ești în zona roșie, urmând să pășești din nou în zona verde”.

Cu sprijinul adecvat și un plan bine pus la punct, învățarea virtuală poate deveni mai ușoară pentru copiii cu ADHD. În mod ideal, atât tu cât și profesorul puteți dezvolta un plan împreună cu alte cadre didactice de la școala copilului, cum ar fi un asistentul social sau psihologul. Este foarte important lucrul în echipă, astfel încât copilul să simtă că se află într-un mediu structurat și să își poată eficientiza procesul de învățare, per total.