Iaurt grecesc VS iaurt clasic – care este mai bun? Beneficii şi diferenţe.

Ştiai că iaurtul grecesc are aproape o cantitate dublă de proteine faţă de cel clasic? Ce este iaurtul grecesc şi care sunt beneficiile sale, despre diferenţele între iaurtul clasic şi cel grecesc.
Iaurt grecesc VS iaurt clasic – care este mai bun? Beneficii şi diferenţe.

Cu toţii ştim că iaurtul este un aliment benefic pentru sănătatea noastră. Din punct de vedere nutriţional să nu uităm că iaurtul provine din lapte.
Astfel, consumatorii de iaurt vor primi o doză de proteine animale (aproximativ 9 gr. pe o porţie de 170 gr. Iaurt simplu) plus câţiva nutrienţi specifici lactatelor, cum ar fi calciu, vitamina B-2, vitamina B-12, potasiu şi magneziu.

În ziua de azi rafturile magazinelor oferă atâtea sortimente de iaurt, încât uneori este dificil să ne hotărâm ce să alegem, iar în ultima vreme întâlnim din ce în ce mai des şi produsele de tipul iaurtului grecesc. Ne-am întrebat ce are special acest iaurt, aşa că am analizat un pic diferenţele între iaurtul simplu, clasic şi varianta grecească.

Cum se prepară iaurtul grecesc?

Procesul de preparare a iaurtului clasic şi a celui grecesc începe la fel: laptele este mai întâi încălzit, apoi este răcit la temperatura dorită de fermentare (42-45° C) înainte de adăugarea culturilor de bacterii lactice. Amestecul este apoi lăsat să fermenteze până când bacteriile cresc, produc acid lactic şi laptele se coagulează pentru a rezulta iaurtul clasic.
Pentru a face iaurtul grecesc, iaurtul obişnuit este forţat să mai elimine zer lichid şi lactoză, lăsând în urmă un iaurt cu o textură mai groasă.

Care sunt diferenţele între cele două tipuri de iaurt?

Pe lângă textură, iată câteva alte diferenţe între iaurtul clasic şi cel grecesc:

Proteine

Iaurtul grecesc are aproape o cantitate dublă de proteine faţă de cel clasic.
Iaurtul grecesc este bogat în proteine, de aceea rezultă mai repede şi senzaţia de saţietate. O porţie tipică de 170 g de iaurt grecesc conţine de la 15 până la 20 grame proteine, adică cantitatea echivalentă cu proteinele din 57 până la 85 grame de carne slabă.
Este deci o variantă bună pentru vegetarienii care au nevoie de o sursă de proteine. În acelaşi timp, o porţie similară de iaurt clasic oferă doar 9 grame de proteine, ceea ce înseamnă că vei simţi senzaţia de foame mult mai repede decât în cazul iaurtului grecesc.

Grăsime

Aveţi grijă la conţinutul de grăsime al iaurtului grecesc. Cu excepţia cazurilor de iaurturi degresate, iaurtul grecesc are de două până la trei ori mai multe grăsimi decât iaurtul obişnuit. În 100 de grame, iaurtul grecesc poate avea de la 2 grame până la 6 grame de grăsimi, deci citiţi etichetele cu atenţie.

Sodiu

Iaurtul grecesc conţine aproximativ jumătate din cantitatea de sodiu faţă de iaurtul standard.

Carbohidraţi

Iaurtul grecesc conţine aproximativ jumătate din carbohidraţii unui iaurt clasic. Varianta grecească este o alegere inteligentă pentru dietele cu conţinut scăzut de carbohidraţi. Acesta conţine de la 5 până la 8 grame pe porţie, comparativ cu 12 până la 17 grame în iaurtul clasic.

În plus, prin modul de realizare se elimină o parte din zahărul din lapte, respectiv lactoza, făcând iaurtul grecesc să fie mai bine tolerat de cei care au intoleranţa la lactoză.

Amintiţi-vă, totuşi, că ambele tipuri de iaurt pot conţine cantităţi mari de carbohidraţi dacă sunt îndulciţi cu zahăr sau cu un alt îndulcitor, deci indiferent de tipul pe care îl alegeţi, optaţi pentru iaurtul cu mai puţin zahăr adăugat.

Calciu

Iaurtul clasic oferă mai mult calciu, în 100 g iaurt clasic din lapte cu conţinut redus de grăsimi avem între 180 – 200 mg calciu faţă de 110 – 150 mg în iaurtul grecesc.

Ce varianta alegem?

Deşi mulţi experţi consideră că iaurtul grecesc are un avantaj nutriţional, ambele tipuri de iaurt sunt benefice într-o dietă echilibrată. Într-un studiu publicat în New England Journal of Medicine, cercetătorii de la Harvard au descoperit că iaurtul poate fi un ajutor important în menţinerea greutăţii pe măsură ce înaintăm în vârstă.

Dacă optezi pentru iaurtul grecesc, profită de versatilitatea lui. Amestecă-l cu condimente precum usturoiul, mărarul şi pătrunjelul pentru a crea un sos mai sănătos decât ketchup-ul sau sosurile pe bază de maioneză.  Combină-l cu fructe sau cereale pentru un mic dejun săţios.

Deci, ce alegem depinde doar de textura care ne place şi de preferinţele ce ţin de dieta fiecăruia. Datorită texturii sale mai groase şi a aromei mai puternice, iaurtul grecesc este adesea folosit ca un înlocuitor mai sănătos pentru smântână, frişcă sau maioneză.

Tu ce preferi? Iaurtul grecesc sau cel clasic? Sau depinde de modul în care îl consumi?
 

FOTO: www.lidl.ro
Surse: health.usnews.com, USDA – National Nutrient Database

Tags:
Mihaela Arsene
Mihaela Arsene

Am intrat in domeniul presei scrise dintr-o intamplare, in 1995, dar pasiunea pentru acest domeniu s-a nascut odata cu prima revista pe care am coordonat-o timp de 2 ani, Estetica - o revista de frumusete. Apoi am lucrat la Avantaje, iar odata cu aparitia internetului m-am dedicat online-ului si ... citește mai mult

Cel mai nou articol Video:
Dr. Silvia Chiotoroiu: tratamentul modern pentru cataractă