De ce e bine să mănânci mai puţină carne

Pe 13 iunie este World Meat Free Day, un bun pretext pentru a gândi la importanţa pe care o au obiceiurile alimentare asupra sănătăţii proprii, dar şi a planetei. Te-ai gândit că poţi ţine bolile a distanţă dacă mănânci mai puţină carne? Sau că agricultura pentru creşterea animalelor lasă urme uriaşe asupra mediului: de la poluarea apelor, la defrişări şi schimbări climatice?
13.06.2016
De ce e bine să mănânci mai puţină carne

Pe 13 iunie este World Meat Free Day, un bun pretext pentru a gândi la importanţa pe care o au obiceiurile alimentare asupra sănătăţii proprii, dar şi a planetei. Te-ai gândit că poţi ţine bolile a distanţă dacă mănânci mai puţină carne? Sau că agricultura pentru creşterea animalelor lasă urme uriaşe asupra mediului: de la poluarea apelor, la defrişări şi schimbări climatice?

Sunt deja zeci de studii care afirmă cu responsabilitate că limitarea aportului de carne în dieta zilnică poate reduce riscul apariţiei cancerului, bolilor cardiovasculare, diabet sau obezitate. Însă, mai mult decât atât, scăderea consumului de carne la nivel mondial ajută la reducerea consumului de apă sau de combustibil. Însă, pentru că sănătatea e mai preţioasă decât orice, iată care ar fi beneficiile pentru corpul tău dacă ai renunţa la carne, să zicem, o dată pe săptămână:

Poţi limita riscurile apariţiei cancerului: Sunt numeroase studii care spun că o dietă bazată în special pe consumul de fructe şi legume poate reduce riscul apariţiei cancerului. Consumul de carne roşie şi procesată este asociată de cercetători cu apariţia cancerului de colon.

Poţi reduce incidenţa bolilor cardiovasculare: Date recente dintr-un studiu realizat la Universitatea Harvard spun că înlocuirea alimentelor bogate în grăsimi saturate (de exemplu carne sau lactate nedegresate) cu alimente bogate în grăsimi polinesaturate ( de exemplu uleiuri vegetale, nuci şi seminţe) reduce cu 19% riscul apariţiei de boli de inimă.

Poţi ţine la distanţă diabetul: studiile recente arată că alimentaţia bogată în carne roşie şi procesată creşte riscul apariţiei diabetului de tip 2.

Poţi combate obezitatea: Cei care consumă puţină carne sau sunt vegetarieni au o greutate corporală mult mai mică, ca şi indicele de masă corporală. Un studiu recent realizat de Colegiul Imperial din Londra a descoperit că scăderea consumului de carne poate preveni creşterea în greutate pe termen lung.

Poţi trăi mai mult: Consumul de carne roşie şi procesată este asociată cu o creştere a mortalităţii, în general, a mortalităţii cauzate de cancer, dar şi a mortalităţii cauzate de bolile cardiovasculare.

Şi dacă te gândeşti cu ce ai putea înlocui o masă cu carne, iată o reţetă care te poate ajuta să eviţi consumul de carne, măcar într-una din zilele săptămânii. Şi care îţi poate oferi toţi nutrienţii de care are nevoie corpul tău.

Quinoa Naked Burger (reţetă Simbio)

Acest burger din legume este o variantă extrem de sănătoasă pentru vegetarieni. Poţi să îl comanzi şi cu chiflă proaspăt coaptă în cuptor, dar eu l-am preferat… naked. Amestecul de legume tocate mărunt (ciuperci, dovlecel, ceapă) se căleşte în ulei de floarea-soarelui  (ciuperci, dovlece. Quinoa şi meiul au fost fierte în supă de legume. Apoi se amestecă quinoa, meiul şi legumele. Se formează chiftelele de hamburger, se dau prin făină, se prăjesc în ulei de floarea-soarelui 2 minute pe fiecare parte. Apoi se taie felii avocado şi roşiile. Aburind şi cu arome delicioase, burgerul din quinoa se serveşte alături de o salată verde cu roşii cherry şi dressing vinaigrette.

Ingrediente pentru 4 porţii: Pentru burgerul de quinoa avem nevoie de 240g quinoa, 130g mei,160g năut, 400g mix de legume (dovlecei, ceapă, ciuperci), sare, piper, ulei de floarea-soarelui, un avocado, două roşii, 4 frunze de salată.

Pentru dressing 130 ml iaurt grecesc 10% grăsime, mentă proaspătă şi ulei de măsline extravirgin. Concluzia mea: este alegerea perfectă pentru vegetarieni, datorită aportului crescut de proteine vegetale, de calitate. La dressing iaurtul se poate înlocui cu muştar (pentru cei care nu agreează lactatele sau vor să le evite). Şi poţi cere bucătarului să nu îţi prăjească burgerul, ci să îl pregătească la cuptor. Va dura mai mult, dar vei stă liniştită că ai evitat prăjeală. Este de-li-cios!

Ce este World Meat Free Day?

În această zi Greenpeace România vrea să atragă atenţia asupra faptului că schimbându-ne obiceiurile alimentare, putem fi mai sănătoşi şi putem ajuta şi planeta.

Ştiai că agricultura pentru creşterea animalelor este responsabilă pentru  emiterea unor cantităţi de gaze cu efect de seră mai mare decât întreaga industrie de transport (80% din producţia mondială de soia, în general modificată genetic, este folosită pentru hrănirea animalelor destinate consumului de către populaţie sub formă de produse din carne sau lactate)? Sau că apa utilizată anual (403.000 litri)  pentru producerea necesarului de carne şi lactate pentru o singură persoană echivalează cu 17 duşuri zilnice sau 6190 de duşuri într-un an? În 2011, 8481 de tone de antibiotice au fost vândute în sectorul zootehnic din Europa. Ca să îţi faci o idee, cantitatea asta este egală cu greutatea a 706 de autobuze londoneze. Ce zici, ţi se pare suficient pentru a renunţa la carne, măcar din când în când?

 

Bianca Poptean
Bianca Poptean
Sunt deja 10 ani de când scriu pentru Ce se întâmplă doctore, timp în care am realizat sute de articole, interviuri cu medici și specialiști în diverse domenii, materiale video, conferințe și emisiuni live. Mai mult, sunt mamă a doi băieți minunați care mi-au oferit ocazia să văd lumea ... citește mai mult
Ce alimente protejează creierul
Ce alimente protejează creierul
Cel mai nou articol Video:
Totul despre bypass gastric, operația care tratează obezitatea